به گزارش ایرنا ، برای جبران این امر برنامه توزیع علوفه و جو از سوی اداره امور عشایری و شرکت پشتیبانی دام آغاز شده تا عشایرخسارت کمتری را متحمل شوند.
بنابه گفته عشایر منطقه ، خشکسالی ها موجب شده تا برخی از آنها دامداری را رها کرده و بدنبال مشاغل دیگر بروند، آن عده نیز که هنوز به کار دامداری می پردازند با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
کمبود علوفه و آب موجب کاهش وزن دام ها و در نهایت پایین آمدن میزان تولید محصولات لبنی و گوشت می شود.
برای کمک به عشایر از چهار سال پیش توزیع علوفه در این مناطق آغاز شد ، با این که مشکلاتی در این کار وجود دارد اما اقدامی مهم برای تداوم زندگی عشایر است.
براساس آمار ارائه شده در چهار سال گذشته بیش از 6هزارتن علوفه برای تغذیه دام عشایر منطقه شاهرود توزیع شده است.
رئیس اداره امور عشایری شهرستان شاهرود، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد : از این مقدار علوفه توزیع شده 2هزارو 500 تن پارسال انجام شده که این نشان دهنده شدت خشکسالی و کاهش تولید علوفه در مراتع است.
رضا نقی زاده افزود:خشکسالی در سال های گذشته خسارت های فراوانی به عشایر شهرستان شاهرود زده و شدت تاثیر آن نیز در مناطق مختلف، متفاوت است. در برخی نقاط 80 درصد ودر جاهای دیگر حدود 100 درصد، اما به طور میانگین 80 درصد مراتع شهرستان خسارت دیده اند.
وی ادامه داد: لاغر شدن دام ها و کاهش تولیدات گوشتی و لبنی از جمله چالش های ایجاد شده به واسطه کمبود بارش در بین دام های عشایر است .
نقی زاده گفت: بیارجمند و طرود 76.4 درصد عشایر شهرستان را در خود جای داده اند و به همین دلیل مراتع آن ها برای تعلیف دام جوابگو نیستند و از آن جایی که در فصل قشلاق عشایر از نقاط دیگر استان نیز در این بخش ها ساکن می شوند، کمبود علوفه بیشتر احساس می شود.
وی افزود: پارسال از پاییز تا زمستان در مناطق عشایری بارش باران انجام نشد و در اندک نقاطی هم که بارش های ناچیزی انجام شد، وزش باد شدید و طوفان شن آن را بی تاثیر کرد.
نقی زاده با اشاره به مشکلات پیرامون توزیع علوفه و جو برای دام های عشایر در سال گذشته، یادآور شد: شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده ها را در شاهرود توزیع نمی کند و عشایر مجبور می شوند برای تهیه آن ها به دامغان و حتی گاهی به کرج بروند.
وی ادامه داد: در خارتوران در خواست جو زیاد است اما اعلام شده که در استان جو ذخیره شده وجود ندارد بدین ترتیب اگر تا ماه آینده دام ها به صورت دستی تعلیف نشوند، خسارت زیادی به عشایر وارد می شود.
نقی زاده به آبرسانی به مناطق عشایری هم اشاره ای کرد و گفت: پارسال 90 تانکر آب به مناطق عشایری فرستاده شده و 130 متر مربع آبشخور از محل اعتبارات تخصیصی ارزش افزوده ساخته شده است.
وی اضافه کرد: خشکسالی پارسال 900 میلیارد ریال به عشایر استان خسارت زده که از این میزان، 230 میلیارد ریال مربوط به شاهرود است.
به گفته رییس اداره امور عشایر شهرستان شاهرود سطح منابع آبی در دسترس عشایر شهرستان 70 تا 90 درصد کاهش یافته است. 400 حلقه چاه آب مالداری، 250 دهانه چشمه و 70 رشته قنات در مناطق عشایری با افت شدید سطح آب رو به رو شده اند.
به گزارش ایرنا، 9 طایفه عشایری شهرستان دارای 141 هزار و 225 راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و 709 نفر شتر هستند.
هر ساله 585 خانوار از عشایر بخش مرکزی ، بیارجمند و بسطام از ییلاقات به مناطق قشلاقی و گرمسیر به فاصله بین 20 تا 170 کیلومتر کوچ درون استانی می کنند، وً 50 خانوار از عشایر مناطق ابرسج و میقان بخش بسطام با انجام کوچ برون استانی به میزان 450 کیلومتر به مناطق قشلاقی استانهای خراسان شمالی و گلستان می روند.
این در حالی است که شهرستان شاهرود از اواسط آبان ماه هر سال پذیرای 727 خانوار از عشایر شهرستانهای مهدیشهر ، سمنان و فیروزکوه استان تهران می باشد که دوره قشلاقی خود را در مناطق کویری حومه شاهرود ، طرود ، بیارجمند و خوارتوران سپری می نمایند.
عشایر شاهرود، با تولید 2 هزار و 84 متر مربع دست بافته ، 21.1 درصد از تولید صنایع دستی استان سمنان را به خود اختصاص داده اند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.