به گزارش ایرنا، شتر علاوه بر فواید فراوان و سازگاری بسیار با اقلیم های گرم و خشک، سرمایه ای در دل کویر به شمار می رود که خشکسالی های اخیر لزوم توجه به پرورش آن را بیش از پیش کرده است.
مناطق کویری سمنان از مناطق مستعد کشور برای پرورش شتر بوده و با پوشش گیاهی مناسب مانند خارشتر، تاغ، گون، علف شور، برشنک، خارخاسک و درمنه که تغذیه اصلی شتر به شمار می رود، پرورش این حیوان را برای دامداران این منطقه مقرون به صرفه کرده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : پرورش شتر به علت رواج مصرف گوشت آن در سال های اخیر در سمنان بیشتر شده و سالانه 15 هزار تُن گوشت شتر در استان تولید می‌شود.
مصطفی شاه‌حسینی افزود : سالانه 500 تُن شیر شتر در استان تولید می شود و به دلیل تمایل مردم به استفاده از شیر و دوغ شتر توجه به پرورش این حیوان در چند سال گذشته در استان بیشتر شده است.
وی اظهارداشت : استان سمنان از دیرباز با بهره مندی از آب و هوای کویری و بیابان های وسیع قطب اصلی پرورش شتر در کشور بوده و احیا پرورش این حیوان حلال گوشت می تواند رونق اقتصادی در مناطق بیابانی استان را دوچندان کند.
وی شترهای استان را بیشتر از نوع نژاد گوشتی و پشمی ذکر و اضافه کرد : پشم شتر در صنایع‌دستی کاربردهای فراوانی دارد و با توجه به طرح‌های توانمندسازی جوامع بومی و محلی، پشم شتر در تهیه انواع لباس و زیورآلات کاربرد بیشتری دارد.
شاه‌حسینی ادامه داد : هدف عمده پرورش شتر استفاده از گوشت آن‌ است و اکنون 14 هزار نفر شتر در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد حدود هشت هزار نفر شتر در شاهرود و منطقه طرود و خارتوارن پرورش می یابند.
وی جنوب استان را مستعد برای پرورش شتر دانست و گفت : با پرورش این حیوان می توان برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در مناطق کویری استان اقدام کرد.
استان سمنان 450 واحد مرغداری دارد که 400 واحد تولیدکننده مرغ گوشی و چهار واحد تولیدکننده مرغ بدون آنتی‌بیوتیک فعالیت دارند.
بیش از یک میلیون و 600 هزار رأس دام سبک و حدود 100 هزار رأس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد، تولیدات دامی سمنان سالانه نزدیک به 260 هزار تن است که دو سوم آن مازاد نیاز استان است و به استان تهران و سایر استان‌ها صادر می‌شود.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد.
7339/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.