یه گزارش ایرنا ، پراکندگی حضور عشایر در اقصی نقاظ سرزمین ایران اسلامی علاوه بر کمک به حفظ امنیت دفاعی ، نقشی تعیین کننده و تاثیرگذاری در ایجاد امنیت اقتصادی دارند.
خشکسالی های متوالی 14 سال گذشته در استان سمنان موجب کاهش علوفه مراتع و در نتیجه کاهش فراورده های تولیدی عشایر شده و از نظراقتصادی فشارهای زیادی را به آنان تحمیل کرده است.
بر اساس سومین سرشماری عشایر در سال 87، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و 186 هزار و 398 تن در قالب 212 هزار و 772 خانوار، 104 ایل و 552 طایفه مستقل و همچنین 19 هزار و 840 کوچکترین رده ایلی است.
به جز استان کردستان، همه استان های کشور میزبان عشایر کوچنده هستند.
آخرین سرشماری عشایر نشان می دهد که نسبت جمعیت آنان به جمعیت کل کشور 1.68 درصد کاهش یافته و از آن جایی که این سرشماری هر 10 سال یک بار توسط مرکز آمار ایران انجام می شود، سال آینده آمار دقیق جمعیت آنان منتشر خواهد شد.
علاوه بر این بنا به اعلام سازمان امور عشایر ایران، بررسی مقایسه ای جمعیت عشایر در سرشماری دوره های 77 و 87 نشانگر این است که استان های سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، همدان و یزد با افزایش جمعیت عشایر رو به رو بوده اند.
با وجود سهم کم جمعیتی، اما این مردم زحمتکش و بی ادعا در همه زمان ها به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش مهمی در ایجاد امنیت کشور داشته اند.
عشایر در زمان جنگ تحمیلی یکی از نخستین گروه هایی بودندکه برای مقابله با دشمن اعلام آمادگی کردند.
همچنین این مردم زحمتکش حدود 20 درصد نیاز پروتئین حیوانی کشور را تولید کرده و به این ترتیب نقش پررنگی در تامین امنیت غذایی کشور دارند.
در استان سمنان هم بخش قابل توجهی از عشایر در شهرستان شاهرود سکونت دارند، جمعیت این گروه مردمی بر اساس آخرین سرشماری، 2 هزار و 965 تن بوده و دارای بیش از 141 هزار راس دام سبک و بیش از یک هزار راس دام سنگین و شتر هستند.
اگرچه این مشکلات از دید مسوولان امر دور نبوده و کارهایی برای کمک به زندگی و کار عشایر انجام شده اما لازم است این کمک ها دامنه دار و با برنامه باشند.
مناطق عشایری شاهرود هفته جاری میزبان رییس سازمان عشایری کشور کرمعلی قندالی بود که از چند منطقه عشایری پای گفت و گو با عشایر نشست.
قندالی در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا از برنامه های دولت برای رسیدگی بیشتر به عشایر خبر داد و گفت : تکمیل زنجیره تولید عشایربرای جلوگیری از خام فروشی ، رسیدگی به معیشت، تولید، آموزش و رفاه ، از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید است و بخش قابل توجهی از تسهیلات1.5میلیارددلاری قانون توسعه و اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم در اختیارعشایرگذاشته خواهد شد.
وی همچنین از یک مصوبه دولت خبرداد که براساس آن یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد و دوره بازگشت پنج ساله و ضمانت زنجیره ای بین عشایرآسیب دیده از خشکسالی توزیع می شود.
رییس سازمان امورعشایری کشور همچنین به برنامه ششم توسعه کشور اشاره و اضافه کرد: در این برنامه به عشایر توجه بسیارخوبی شده است.
برخورداری از در آمدهای قانون مالیات برارزش افزوده را یکی دیگر کارهای دولت برای عشایر اعلام کرد و گفت: براین اساس پیش بینی می شود سالانه 2 هزار تا 2 هزار و 500 میلیارریال به عنوان سهم عشایر برای توسعه مناطق عشایری اختصاص یابد که امسال بخشی از آن پرداخت شده است.
قندالی تصریح کرد : در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است سالانه به ارتقای سطح شاخص های انسانی به میزان پنج درصد اقدام کند، به طوری که در پایان برنامه باید 25 درصد این شاخص ها افزایش یابد.
وی ادامه داد : برای آبرسانی به مناطق عشایری هم اعتباراتی مصوب شده که برآورد می شود سال آینده یک هزار تا یک هزار و 200 میلیارد ریال برای ساماندهی منابع آبی پرداخت شود.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان شاهرود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از ویژگی های جامعه عشایری پدافند بودن آنان دانست و افزود: در سطح کشور 15 هزار نقطه جغرافیایی به عنوان سامان عرفی عشایر به شمار می رود.
رضا نقی زاده با اشاره به اینکه 60 درصد سطح کشور تحت قلمرو عشایر است، بیان کرد: در شهرستان شاهرود حدود یک هزار و 250 سامان عرفی وجود داشته و از مجموع 504 سامان عشایری، حدود 400 مورد آن در اختیار عشایر است.
وی بیان داشت : به این ترتیب، نیازی نیست که برخی دستگاه ها برای ایجاد امنیت حتما در این نقاط نیرو داشته باشند.
رئیس اداره امور عشایر شهرستان شاهرود به نقش آنان در اقتصاد اشاره کرد و افزود : : هر سیاه چادر و حتی هر آرام عشایری یک کارگاه کوچک اقتصادی است که از کوچک ترین تا بزرگ ترین عضو آن ها در حال کار و تولید هستند.
نقی زاده با بیان اینکه عشایر بیش از 20 نوع ماده لبنی به بازار عرضه می کنند، اضافه کرد: در بدترین شرایط خشکسالی و در حالی که تولید لبنی عشایر شهرستان به بیش از یک سوم کاهش یافته اما باز هم با سالانه حدود 650 تن شیر تولید می کنند.
وی یادآور شد : عشایر شاهرود با تولید سالانه دستکم 600 تن گوشت پاک، رتبه دوم را در بین عشایر استان دارند.
نقی زاده تصریح کرد : همچنین عشایر شاهرود با تولید 14 نوع صنایع دستی به میزان 2 هزار و 84 متر مربع، پس از مهدیشهر رتبه دوم را در بین عشایر استان دارا هستند.
جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس سرشماری سال 87، 2 هزار و 965 تن است. 9 طایفه عشایری شهرستان دارای 141 هزار و 225 راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و 709 نفر شتر هستند.
عشایر شاهرود، 21.1 درصد از تولید صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده اند.
سامان عرفی عشایر به محدوده‌ای از اراضی مرتعی گفته می‌شود که از گذشته مورد بهره‌برداری تعداد مشخصی از خانوارهای عشایر قرار گرفته و عرفاً دارای حق بهره‌برداری از آن هستند.
سامانه عشایری هم به محدوده‌ای که در بر گیرنده چند سامان عرفی باشد گفته می‌شود. گنجایش مطلوب هر سامانه حدود 50 خانوار و حداقل آن در شرایط استثنایی 20 خانوار است که این ظرفیت، امکان برنامه‌ریزی سامانه را همانند برنامه‌ریزی در واحد جغرافیایی مثل حوضه آبریز و واحدهای تقسیمات سیاسی مثل روستا مهیا می کند.
جمعیت عشایر کشور یک میلیون و 200 هزار نفر است ، عشایر 25 درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند. عشایر از طوایف و ایل های مختلف همچون شاهسون، بختیاری، کرمانج و دیگر طوایف تشکیل شده و در بیش از 15 هزار سامانه عشایری در سراسر کشور پراکنده هستند ، بیش از 24 میلیون راس دام سبک کشور را که حدود 28 درصد جمعیت دام کشور هست را در اختیار دارند.
60267359
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.