فردا بیست و نهم خرداد ماه مصادف با سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی است. وی در سال 1356 در انگلستان و به علت نارسایی قلبی به طرز مشکوکی به دیار باقی شتافت با آن‌که وصیت کرده بود وی را در حسینیه ارشاد دفن کنند ولی به دلیل مخالفت حکومت ستم شاهی و با همت بزرگانی چون امام موسی صدر و دکتر مصطفی چمران وی را در دمشق و در جوار مرقد مطهر دختر مولای متقیان علی (ع) حضرت زینب به خاک سپردند.
امروزه پس از گذشت قریب نیم قرن به آن دوران پرتلاطم که حکومت ما یکپارچه زیر یوغ اجنبی بود نگاه می‌کنیم، به یاد می‌آوریم که داشتن این استقلال و این آزادی و نهایتا این جمهوری اسلامی را آسان به دست نیاورده‌ایم به طوری که پس از چهار دهه هنوز داغ شکست روی پیشانی سران آمریکا قابل مشاهده است، کمااینکه در همین چند روز اخیر مجلس سنای آمریکا مجددا تحریم‌های گسترده‌ای علیه مردم ما به تصویب رسانده است. اگر نبود فداکاری بزرگانی چون دکتر علی شریعتی، آیت الله مطهری، آیت الله طالقانی و ده‌ها انسان فرهیخته و از جان گذشته در کنار رهبری کبیر و مردم به ستوه آمده به طور قطع انقلاب ما پیروز نمی‌شد.
دکتر شریعتی برای بقا و گسترش اسلام شیعی در میان آحاد مردم به ویژه قشر دانشجو نقش کلیدی داشت کما اینکه فعالیت‌های وی با برپایی جلسات سخنرانی در حسینیه ارشاد و نگارش چندین کتاب در آن دوران خفقان توانست بین دانشجویان و علمای دینی پیوندی مستحکم برقرار کند و در آن عصر تاریک که حضرت امام خمینی ( ره ) تبعید بود طوری کار کرد این خلاء در داخل کشور از سال 1342 به بعد را پرکند.
دکتر شریعتی به طور شفاف و واضح مدافع مرجعیت شیعه بود و نام امام خمینی(ره) را می‌توان در جای جای آثارش مشاهده کرد، وی چون دژی استوار در برابر مکاتب مادی به سه بعد انسان، عرفان، عدالت و آزادی توام با عبادت، کار و مبارزه اجتماعی اعتقاد داشت چنان‌که مقام معظم رهبری در بخشی از مصاحبه طولانی خود سال‌ها قبل فرمودند دکتر شریعتی کوشش می‌کرد تا اسلام به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی مطرح کند.
آری این چنین بود برادر؛ تا کشور ما توانست با کمک این چنین مردانی از سلطه بیگانگان رها شده و به استقلال و آزادی برسد. آنان با گذشتن از جانشان بدون توجه یا چشمداشتی برای گرفتن پست و مقام و هیچ گونه منافع شخصی در راه اعتقادات خود مبارزه کردند.
به یاد آورید آن پاک باختگانی که اگر اندکی نرمش در برابر رژیم ستم شاهی داشتند صاحب همه چیز می‌شدند ولی به جای آن زندان رفتند تا شما به مسئولیت برسید.
تا چه زمانی می‌خواهید نسبت به مشکلات مردم اعم از فقر و نداری، بیکاری و سرگردانی، اعتیاد و حاشیه نشینی، عدم درآمد کافی بی‌تفاوت باشید.
7341/6103 خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.