این کتاب در ۱۸ بخش و با مقدمه ای با عنوان «نقاشی کودکان راهی به سوی نگرش نو» آغاز می شود و با تصاویری از نقاشی های برگزیده کودکان پایان می یابد.

ویژگی مبادی و مبانی، دو بعدی بودن نقاشی، خط افق در نقاشی، دورنمایی یا پرسپکتیو در نقاشی، انتزاع، شیشه گونگی سطوح، رنگ گذاری تخت، ترسیم سطوح اصلی، چندگانگی زاویه دید، خیالینگی، خطوط کناره نما، بزرگ نمایی و کوچک نمایی، بافت، حرکت، ترکیب بندی، ریتم، شادابی در نقاشی های کودکان  بخش های این کتاب را شامل می شود.

بخشی از کتاب

در اثر «مقدمه ای بر روانشناسی کودکان» گلین وی، توماس و آنجل. ام جی سیلکر ترجمه عباس مخبر آمده است: نقاشی کودک در جهان، تاریخ مدون و دوری ندارد و هنوز به طور علمی و فراگیر، آن گونه که در خور است با آن برخورد جدی نشده است و راهکارهای آموزش ویژه ای برایش گردآوری نشده است. بررسی های جدید در این حوزه از اواخر قرن نوزدهم آغاز شده است. بیشتر پژوهش هایی که قبلا در زمینه نقاشی کودکان انجام گرفته توسط هاریس (۱۹۶۳) بازبینی شده است.

در ایران نگاهبان این هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که هنوز در مسایل این هنر که پایه و اساس شکل گیری تخیل و تجسم است گامی علمی برنداشته و موازی آن آموزش و پرورش در هفته کلاسی را به عنوان نقاشی و کاردستی در برنامه درسی گنجانده است که عملا از این ساعات مهم در جهت تقویت تجسمی کودکان بهره ای حاصل نمی شود. انیشتین در سختی می گوید «تجسم و تخیل مهم تر از معلومات است». در این جمله به درستی نیاز به اهمیت تجسم و تخیل برای انسان قبل از هر چیزی روشن می شود. انسانی که وجه تفرق او با حیوانات همین مقوله است.

این کتاب مجموعه‌ای از نقاشی کودکان را مورد بررسی قرار داده است و برای مثال درباره یک نقاشی با موضوع «حاجی فیروز» بیان کرده است: در این تابلو رنگ‌ها بدون نورپردازی به شکل اکسپرسیونیستی دیده می‌شوند که تضاد آنان به شادابی نوروزی کمک کرده است و سپس به تحلیل های روانشناسی کودک نسبت به خطوط و رنگ‌ها پرداخته است.

درباره مؤلف

محمد حسن جواهری متولد ۱۳۳۶ در سمنان از هنرمندان رشته های نقاشی، تئاتر، ادبیات و موسیقی است، پدر و مادرش هر دو موسیقی شناس بودند و مادربزرگش سبزی‌خانم از جمله دف‌نوازان زمان قاجار و اوایل پهلوی بوده است.

وی بیش از ۲۰ کتاب در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری به چاپ رسانده و تعداد زیادی نمایشگاه در  نگارخانه های  سمنان و تهران برپا کرده است،  وی عضو انجمن نویسندگان و تصویرگران  کتاب کودک و نوجوانان ایران است.

                                                        

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.