سید مسعود سیادتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاروانسرای شاه عباسی سمنان از بناهای تاریخی مهم سمنان و دارای قدمت صفوی است، آروزی دیرینه مردم سمنان آزادسازی این کاروانسرا از داخل زندان بود و امید است این آزادسازی و انتقال زندان مرکزی به محل جدید تا اواخر بهمن ۹۸ انجام شود.

وی خاطر نشان این بنای تاریخی در گذشته مورد استفاده نادرست قرار گرفت و اضافه شدن بناهای دیگر به آن هزینه بازسازی این بنا را افزایش خواهد داد، این بنا پس از خروج زندان مرکزی، بر اساس طرح کارشناس اصلاح و در راستای حفظ بناهای تاریخی و اهداف فرهنگی، گردشگری بازسازی می شود و مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

وی، با تاکید بر ویژگی های این بنای تاریخی در مرکز شهر گفت: انتظار جامعه ای بدون زندان دست نیافتنی است و در کشورهای پیشرفته نیز مکانی با کارکرد زندان وجود دارد، اما مکان یابی زندان اهمیت دارد و وجود آن در مرکز شهر چهره مناسبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دیوار حد فاصل کاروانسرای شاه عباسی و فرهنگسرای کومش تخریب شده است و با توجه به طرح ایجاد «گذرهای فرهنگی» در شهر سمنان، این منطقه نیز در گذر فرهنگی قرار خواهد گرفت.

سیادتی اضافه کرد: گذر فرهنگی این منطقه از کاروانسرای صفوی  آغاز می شود و با هدایت آب و ایجاد فضای سبز در مکان خالی بین کاروانسرا و فرهنگسرای کومش ادامه می یابد، موزه سلامت در مرکز بهداشت تدین، بوستان خانواده، باغ فیض و میدان ارگ ادامه این گذر فرهنگی را تشکیل می دهد.

حدود ۳۰ کاروانسرای تاریخی در استان سمنان وجود دارد که فقط ۴ کاروانسرا تحت تملک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و بیش از ۲۰ کاروانسرا تحت تملک اداره کل اوقاف و امور خیریه، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.

گفته می شود در زمان حکومت شاه عباس صفوی  به دستور وی و با هدف ادای نذر خود ۹۹۹ کاروانسرا در ایران ساخته شد که تعداد زیادی از کاروانسراهای قابل استفاده ایران در استان سمنان قرار گرفته است.  
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.