حضور پرشور مردم در پای صندوق‌ها رای و انتخاب افراد اصلح در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نقشی مهم در ترسیم آینده‌ای روشن برای کشور و تحقق منویات مقام معظم رهبری دارد و ملت همیشه در صحنه ایران از این وظیفه خطیر خود غافل نمی‌شود.

تقویت دانش سیاسی جامعه موجب دید باز و نگرش بهتر، قضاوت منصفانه و تصمیم‌گیری درست در انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود و برگزاری کارگاه، همایش و سمینارهای تخصصی ظرفیت مناسب برای تحقق این راهبرد در جامعه است.

باید پذیرفت کشور درگیر جنگ اقتصادی است و در زمان جنگ همه‌چیز بر وفق مراد نیست و باید تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها طبق اصول خاص خود باشد و همان طور که در هشت سال جنگ نظامی ظالمانه دشمنان علیه کشور، ملت غیور ایران با تمام سختی‌ها پای آرمان‌های انقلاب ایستادند اکنون نیز شرایط کشور را درک کنند و با حضور پرشور خود در انتخابات و انتخاب فردی اصلح مشتی محکم بر دهان یاوه‌گویان بزنند و برای سربلندی کشور نقش‌آفرینی کنند.

برخی افراد می‌پندارند راهکار حل مشکلات کشور رای ندادن است، اما مردم با انتخاب خود سرنوشت آینده کشور را تعیین می‌کنند و ارتقای دانش سیاسی جامعه یکی از ارکان مهم برای به روی کار آمدن نماینده کاربلد و گره‌گشای مشکلات مردمی است.

رسانه‌های اجتماعی نقشی مهم در اقناع افکار عمومی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در جامعه دارد که نباید از این وظیفه خطیر خود غافل شوند و در مقابل مسئولان با تامین سلامت و امنیت در تمام مراحل برگزاری انتخابات موثر در افزایش میزان مشارکت پذیری مردم در انتخابات پیش‌رو هستند.

فضای مجازی، سوای از سهم بزرگی که در سرگرمی، رونق کسب و کار و ارتباطات دارد، ظرفیت مناسبی برای ارتقای دانش سیاسی مردم، ایجاد فضای رقابتی سالم و برگزاری انتخابات پرشور و راه‌یافتن فردی اصلح و نخبه به مجلس شورای اسلامی است.

طبق یک نظرسنجی ملی که توسط ایسپا در اسفند سال ۹۷ انجام شد، ۵۵.۹  درصد مردم ایران همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کاربرانی که در پیام‌رسان سروش ثبت‌نام کرده‌اند، احتمالاً در حال حاضر حدود ۶ میلیون کاربر باشد. تعداد کاربران ثبت‌نامی در پیام‌رسان بله حدود ۳ میلیون کاربر، پیام‌رسان ایتا حدود ۲ میلیون کاربر و پیام‌رسان‌های گپ و آی‌گپ حدود ۶۰۰ هزار کاربر است، حضور این میزان کاربر و ارتباطات آن ها در فضای مجازی می تواند فرصتی برای رونق دادن به مباحث انتخاباتی و تشویق شهروندان برای مشارکت در سرنوشت جامعه با حضور در پای صندوق انتخابات است.

خانه احزاب به دلیل سر و کار داشتن با طیف‌های مختلف جامعه از دیگر ظرفیت‌های موثر در حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی است که با صدور بیانیه‌های مختلف و با بیان دلایل علمی می‌تواند در افزایش مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش‌آفرین باشد.

از ۳۱ حزب فعال در استان سمنان ۱۲ حزب مربوط به اصولگرایان، ۱۳ حزب مربوط به اصلاح طلبان و ۶ حزب مربوط به جریان اعتدال است که استفاده از این ظرفیت در ایجاد شور انتخاباتی موثر است.

افزایش تعداد داوطلبان و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی خود به تنهایی موجب افزایش فضای رقابتی و در نتیجه حضور پررنگ مردم در انتخابات می‌شود  که این مهم در استان سمنان محقق شده است.

و براساس آمار، برای دهمین  دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۱۰۹ نفر در استان سمنان و امسال برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۵۷ نفر برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان سمنان برای کسب چهار جایگاه در بهارستان داوطلب شدند که از این تعداد ۵۷ نفر در حوزه انتخابی سمنان، مهدیشهر و سرخه، ۲۱ نفر در حوزه انتخابی گرمسار و آرادان، ۵۱ نفر در حوزه انتخابی شاهرود و میامی و  ۳۲ نفر نیز در حوزه انتخابی دامغان ثبت نام کردند، به عبارتی برای هر کرسی در این دوره از انتخابات به طور میانگین ۳۹ نفر ثبت‌نام کردند.

از مجموع کل داوطلبان ثبت نامی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی استان سمنان، ۱۲۵ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، چهار نفر دارای مدرک کارشناسی و با توجه به جانباز بودن معادل کارشناسی ارشد ، ۶ نفر دارای مدرک حوزوی و ۲۲ نفر دارای مدرک تحصیلی دکترا بودند.

در یک کلام ارتقای بینش و آگاهی جامعه اقدامی اجتناب ناپذیر برای تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت مردمی در انتخابات است که باید مورد توجه مسئولان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

متوسط مشارکت مردم استان سمنان در انتخابات‌های مختلف ۷۶.۵ و در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۰.۲ درصد است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.