سعید نمکی سه شنبه در آیین بهره برداری از مرکز درمان ناباروری شاهرود افزود : دستاوردهای بخش بهداشت و درمان در بعد از انقلاب درخشان است، میانگین مرگ و میر نوزادان در قبل از انقلاب به طور میانگین ۱۲۰ در یکهزار بود که اکنون به ۱۳در یک هزار کاهش یافته ، البته این آمار در شاهرود ۱۱ در هزار است.

وی ادامه داد: پوشش مایه‌کوبی بیماری‌های واگیردار ۲۵درصد بود که اکنون به ۱۰۰درصد رسیده و حتی بیماری سرخک ریشه‌کن شده و این موضوع به تایید مجامع بهداشتی بین المللی رسیده است.

وزیر بهداشت گفت: برغم توفیق های بسیار زیادی که در مبارزه با بیماری های واگیردار بدست آمده ، امروزه با بیماری هایی مواجه هستیم که با واکسن قابل پیشگیری نیست ، سرطان های گوناگون ، دیابت، فشار خون ، بیماری های قلب و عروق عرصه های جدید برای مقابله هستند.

وی گفت : طرح تحول سلامت توانست بارسنگینی از هزینه های درمانی مردم را بکاهد، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را افزایش داد و میزان رسیدگی به بیماران خاص به حد مطلوبی رسید.

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراهی مجلس شورای اسلامی و تخصیص منابع برای اجرای طرح تحول سلامت را موثر خواند و گفت: نخستین گام در مرحله دوم اجرای طرح تحول سلامت  توسعه زیرساخت ها در مناطق کم برخوردار ، پیشگیری از بیماری ها و درمان سرپایی است.

نمکی تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ، نظام ارجاع ، پزشک خانواده و تشخیص بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت را از دیگر برنامه ها اعلام کرد و گفت: طرح بسیج کنترل فشارخون یکی از برنامه ها بود که طی آن قرار بود نیمی از جمعیت ۴۰میلیون نفری ۳۰ تا۷۰ سال معاینه شوند که با استقبال خوب مردم و تلاش جامعه پزشکی حدود۳۰میلیون تن معاینه شدند.

وی با بیان این که در راستای اجرای طرح ۲میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مبتلا به فشار خون شناسایی شدند، افزود: اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برای جامعه محور شدن نظام سلامت و آموزش پزشکی است.

وزیر بهداشت به وجود ۲ دانشگاه علوم پزشکی در استان سمنان هم اشاره کرد و گفت: هر دانشگاه باید مستقل باشد .

وی از صدور موافقت اصولی راه اندازی دانشکده دندانپزشکی در شاهرود هم خبر داد و گفت: برغم مشکلات اعتباری شدید کارانه پزشکان و پرستاران پرداخت شد.

نمکی به تلاش های شبانه روزی کارکنان گروه پزشکی در ارایه خدمت به سیلزدگان و زایران اربعین اشاره کرد و گفت: با این همه کارکنان گروه پزشکی گاهی مورد کم محبتی قرار می گیرند.

با حضور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اورژانس تخصصی شاهرود و مرکز ناباروری بهار این شهر افتتاح شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.