به گزارش ایرنا ، بعدازظهر روز سه شنبه بارش شدید باران در برخی نقاط شرق استان سمنان بویژه خارتوران بخش بیارجمند شاهرود آغاز شده و موجب جاری شدن سیلاب گردید.
رضا نقی زاده پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : به خاطر شرایط بد جوی و نیز تخریب راه های عشایری و نبود امکانات ارتباطی ، امکان دسترسی به این منطقه تا روز گذشته وجود نداشت.
وی ادامه داد: با دریافت اطلاعات از وضعیت عشایر ، موضوع با بخشداری و دستگاه های امداد رسان مانندهلال احمر مطرح شده و برنامه هایی برای امداد رسانی اندیشیده شد.
مدیر امور عشایری شاهرود با بیان این که ساعت 22 و 30 دقیقه شب گذشته به همراه برخی از مسوولان در میان عشایر منطقه دوچاهی رضا آباد بیارجمند حضور یافت ، افزود: عشایر منطقه دو چاهی به همراه خانواده ، دامهایشان را در ییلاقات چاه گردنه ، چاه غلامرضا ، چاه شیرین و چاه شیرازی مستقر کرده و به فعالیت دامداری می پردازند.
نقی زاده گفت: از آن جا که این گروه از عشایر خانواده های خود را به همراه می برند ناچار هستند از خانه های خشت و گلی که برای اسکان موقت ساخته می شوند استفاده کنند.
وی تصریح کرد: به خاطر خشکسالی چند سال گذشته عشایر از این مناطق استفاده نمی کردند و خانه های موجود نیز بدون استفاده بود.
وی با اشاره به بارش های خوب پایان سال گذشته و امسال ادامه داد: این امر سبب شده تا مراتع از وضعیت بسیار خوبی برخوردار باشند اما خانه های خشت و گلی که در چند سال گذشته مورد استفاده قرار نگرفته اند ، دچار مشکلاتی شوند.
رییس امور عشایری شاهرود گفت : در بارش های 3 روز گذشته هم تعدادی از این خانه ها صدمه دیدند اما خوشبختانه تلفات دامی و خسارت های جانی گزارش نشده است.
نقی زاده به گم شدن یک گله از گوسفندان عشایر در شرایط آب و هوایی بد منطقه هم اشاره کرد و گفت : پس از جست و جوهای فراوان این گله نیز پیدا شد.
وی با بیان این که در منطقه خارتوران حدود 950 کیلومتر راه عشایری وجود دارد، افزود : بیشتر این راه ها تخریب شده است.
رییس امور عشایری شاهرود به امداد رسانی نیروهای هلااحمر هم اشاره کرد و گفت : از بامداد امروز سه دستگاه خودروی هلال احمر وسایل مورد نیاز عشایر را رسانده و بین آن ها توزیع می کنند.
وی وسایل تهیه شده را شامل چادر، پتو، مواد غذایی و دیگر مواد موردنیاز اعلام کرد و گفت : هنوز امکان برآورد خسارت وجود ندارد.
نقی زاده گفت: پس از تثبیت شرایط برآورد خسارت ها نیز انجام و به مسوولان امر اعلام خواهد شد.
جمعی از عشایر بیارجمند شاهرود روز گذشته در تماس هایی با ایرنا از بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب و تخریب راه ها خبر دادند.
به گزارش ایرنا ، شهر بیارجمند مرکز بخش بیارجمند در 110 کیلومتری جنوب شرق شاهرود قرار گرفته و تا سمنان 310 کیلومتر فاصله دارد.
بیارجمند با یک نقطه شهری و 40 روستا نزدیک به 10 هزار تن جمعیت دارد.
جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس سرشماری سال 87، 2 هزار و 965 تن است. 9 طایفه عشایری شهرستان دارای 141 هزار و 225 راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و 709 نفر شتر هستند.
عشایر شاهرود، با تولید 2 هزار و 84 متر مربع دست بافته ، 21.1 درصد از تولید صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده اند.
7658/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.