به گزارش ایرنا، سید حسن حسینی شاهرودی دوشنبه در نشست توسعه فرهنگی شاهرود که در مسجد شیخ علی اکبر این شهر با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان و تعدادی از هنرمندان صنایع دستی این شهرستان برگزار شد، یادآور شد : تولید دغدغه اصلی نیست ، عرضه محصولات مهم است ، بازارچه باید محلی برای عرضه صنایع دستی ، ارایه محصولات فرهنگی ومکانی تفریحی، رفاهی و اقتصادی برای مردم باشد.
وی با تاکید براینکه فرهنگ ستون اصلی جامعه بوده و با سایر حوزه ها متفاوت است یادآور شد: بالغ بر 2 هزار تن درحوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان شاهرود مشغول بکار هستند.
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی گفت: اندیشمندان برای مطالعه و بررسی تمدن بشری و احوال اقوام مختلف به فرهنگ و تمدن آن قوم توجه می کنند.
حسینی خاطرنشان کرد: اگربخواهیم سابقه چند هزارساله شاهرود و منطقه بسطام را رصد کنیم باید به سراغ سنگ نوشته ها، کتیبه ها، آثارتاریخی و مطالعه آثار به جا مانده از آن دوران مانند سفال ، فلز و دیگر آثار رفته و شیوه حکومت داری و کسب و کار مردم در دوران مختلف را مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان این که مطالعات باستان شناسان و جامعه شناسان به آثار ملموس بر می گردد، افزود : ثمره کارهای هنرمندان محصولاتی است که از هزاره های گذشته به جا مانده و نشانگر تمدنی عمیق و طولانی است.
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی گفت: فرهنگ پایه اصلی اقتصاد، سیاست و رفتاهای اجتماعی است ،اگر فرهنگ جامعه ای نابود شود ، آن جامعه محکوم به فناست.
حسینی با بیان اینکه مردم با فرهنگ ملتی است که اثر گزاریش بیشتر ازاثر پذیری اش است، افزود : فرهنگ بومی باید تثبیت و اثرات فرهنگ غیر بومی خنثی شود ، باید بر روی گردشگران اثر فرهنگی داشته باشیم .
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی با اشاره به آثار تاریخی فراوان این منطقه گفت: از این آثار چقدر توانسته ایم تولید ثروت کنیم؟ ظرفیت هایی مانند بازار و حمام های قدیمی این شهرستان ثروت اصلی هستند که از آن استفاده نکرده و در حال نابودی هستند .
حسینی با تاکید بر اینکه رونق تولید زمانی اتفاق می افتد که این مشکلات برطرف شود افزود: با این شیوه نمی توانیم رونق تولید داشته باشیم بسیاری از مشکلات باید در استان و شهرستان برطرف شوند ، مدیران جسور و پای کار لازم است تا بتوانند ازاختیاراتی که دارند استفاده کنند.
وی با بیان اینکه مدیران کل باید به همه نقاط استان توجه کنند نه به یک نقطه خاص افزود : در برنامه ریزی ها باید دور افتاده ترین روستاها هم دیده شوند هر گوشه این استان هنرمندان زیادی هستند که باید به آن ها توجه شود .
در این آیین جمعی از هنرمندان شهرستان شاهرود مشکلات خود را بیان کردند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.