کاظم جلالی عصر شنبه در گفت و گو با ایرنا در سمنان افزود: پیش بینی می شود در لایحه بودجه سال آینده، میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای پژوهش از سهم تولید ناخالص ملی کشور افزایش یابد.
وی تصریح کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای پژوهش در برخی موارد در این زمینه هزینه نمی شود و هر دستگاهی که در بودجه جاری دچار مشکل می شود از سهم تحقیقات استفاده می کند و به همین دلیل نمی توان آمار دقیقی از اعتبار هزینه شده در پژوهش بیان کرد.
به گفته رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پژوهش در حوزه کاربردی و در جایگاه های تصمیم گیری اثر گذار است و موجب ارتقای کارایی و اثربخشی ظرفیت ها می شود.
وی با بیان این که توجه به اهمیت و جایگاه ویژه پژوهش راهکار دستیابی به استقلال ملی و توسعه پایدار است، اظهار داشت: در نظر گرفتن بودجه و اعتبارات کافی لازمه انجام کارهای پژوهشی کاربردی و گره گشا است.
وی ادامه داد: میانگین سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی در کشورهای مختلف 2.2 درصد است و در برخی کشور ها مانند کره جنوبی بودجه پژوهش بیش از چهار درصد، اتحادیه اروپا میانگین 2.5 درصد و کشورهایی مانند ژاپن، فنلاند و سوئد حدود سه درصد است.
جلالی خاطر نشان کرد: در شرایط تحریمی به منظور صرفه جویی در هزینه کرد کشور برخی موارد بودجه باید کاهش یابد اما بودجه پژوهش به عنوان زیربنای توسعه کشور نباید تحت تاثیر قرار بگیرد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه کرد در حوزه پژوهش سرمایه گذاری برای داشتن کشوری پویا است و این مهم باید مد نظر بودجه ریزان در تقسیم بودجه قرار بگیرد.
25 تا 30 آذر هفته پژوهش نامگذاری شده است.
جلالی برای تجلیل از پژوهشگران برتر استان سمنان به این استان سفر کرده بود.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.