حسین معصومی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به رغم تلاش بسیاری از سازمان ها در کنترل این نوع بیماری ها، بیمارهای قابل انتقال از حیوان به انسان هنوز موجب مرگ و میر و ناتوانی بسیاری از افراد می شود.
وی یادآوری کرد: یکی از بیماری های مهم قابل انتقال از حیوان به انسان بیماری تب مالت است که از جمله بیماری بومی این استان نیز بشمار می رود.
معصومی افزود: عامل بیماری تب مالت می تواند از گاو، گوسفند، بز و یا شتر به انسان منتقل شود و این بیماری در تمام فصول سال وجود دارد اما در فصل بهار و تابستان همزمان با فصل زایش و شیردهی دامها بیشتر دیده می شود.
وی اظهار داشت: بیماری تب مالت از دام به انسان از سه طریق راه تنفس ( استنشاق هوای آلوده آغل )، راه خوراکی(خوردن شیرخام، لبنیات غیر بهداشتی، خوردن گوشت یا سایر بافتهای دام بویژه جگر بصورت خام یا نیم پز)، راه پوست زخمی و مخاط (هنگام شیردوشی، ذبح دام، لمس حیوان بیمار و یا تماس با اشیای آلوده) منتقل می شود.
وی بیان کرد: تب، بی اشتهایی، تعریق فراوان بخصوص در شب، خستگی، سردرد، درد عمومی بدن و درد مفاصل از علائم اولیه بیماری تب مالت است و این بیماری می تواند قسمتهای مختلف بدن را درگیر کند و در نتیجه موجب بروز علائم مختلفی در بدن شود.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت زنجان ادامه داد: دامداران، کارگران کشتارگاه ها، قصابان، شیر دوش ها، شیر پزها و همه افرادی که با دام، شیر و یا سایر ترشحات و بافت های دام سر و کار دارند و یا در معرض هوای آلوده آغل و اصطبل هستند باید از ماسک، دستکش، عینک و لباس محافظت کننده مناسب استفاده کنند.
وی بیان کرد: ذبح دام باید در کشتارگاه و تحت نظارت دامپزشکی انجام شود و از ذبح دام خارج از این سیستم و در معابر عمومی خودداری شود.
معصومی به هم استانی ها توصیه کرد، گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه و همیشه هنگام پاک کردن و قطعه قطعه کردن آن از دستکش استفاده کنند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.