به گزارش ایرنا، این شهروند زنجانی روز جمعه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی کلید را به منظور ورود به منزل داخل قفل درب کرده و چرخاندم، یک حلقه مار از بالای درب به رویم افتاد و وحشت زده و فریادکشان از محل دور شدم.
وی افزود: مار پس از افتادن بر زمین به آرامی به زیر پل مقابل منزل خزید و همسرم پس از قدری تلاش برای بیرون کشیدن این جانور خزنده در نهایت به آتش نشانی متوسل شد و حوالی ساعت پنج عصر با تلاش آتشنشانان به دام افتاد.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: شهروندان هنگام بازگشت از دامان طبیعت باید خودرو و اثاثیه های همراه خود را به دقت بازرسی کنند تا جانوران و حشرات خطرناک و زهرداری همانند مار و عقرب، در میان آنها جاخوش نکرده باشد.
علی قره چه لو افزود: متاسفانه جانور خزنده ای چون مار برای فرار از گرما، وارد قسمت موتور خودروی پارک شده در محل می شود و از این طریق به شهر و در بیشتر مواقع نیز به داخل منازل راه پیدا می کند.
وی اظهار داشت: پارسال نیز چند مورد از این نوع اتفاقات در شهر زنجان پیش آمد که خوشبختانه قبل از اینکه اتفاقی برای ساکنان منزل پیش آید، زنده گیری شده و در زیستگاه خود رهاسازی شدند.
قره چه لو افزود: این نوع مار بطور معمول در ارتفاعات شمالی زنجان یافت می شود و زهر آن برای انسان کشنده و خطرناک است.
مدیر فنی و عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات امور ایمنی شهرداری زنجان نیز گفت: عصر چهارشنبه /سوم مرداد جاری/، عوامل آتش نشانی این سازمان در جریان وجود یک حلقه مار در مقابل یک منزل واقع در کوی شهریار قرار گرفتند.
فواد حبیبی افزود: وقتی اکیپ نجات آتش نشانی زنجان به محل رسید، برای گرفتن این مار سمی بلافاصله دست به کار شدند و توانستند با استفاده از تجهیزات مخصوص مارگیری، این خزنده خطرناک را بی آنکه آسیبی ببیند به دام بیندازند.
وی اظهار کرد: این مار سمی که به احتمال بسیار با جا خوش کردن در قسمت موتور خودرو به این محل انتقال یافته بود قبل از وقوع پیشامدی تلخ، مشاهده و از سوی عوامل آتش نشانی زنده گیری و سپس در طبیعت رهاسازی شد.
به گزارش ایرنا، 24 گونه مار نیمه سمی و غیر سمی در طبیعت زنجان زیست می کنند که پنج گونه آن که شامل مار جعفری، افعی زنجانی، افعی البرزی و افعی شاخدار و گرزه مار است و در مناطق کوهستانی زنجان زیست می کنند و زهر خطرناک و کشنده دارند که افراد باید از نزدیک شدن به آنها اجتناب ورزند.
داشتن سر مثلثی شکل و نوک تیز، پولک های کوچک سر، عمودی و بیضی بودن مردمک چشم و کم تحرکی ازجمله مشخصه های مارهای سمی می باشد و تشخیص مار سمی از غیرسمی برای افراد عادی بسیار سخت و مشکل است.
مارها از اوایل بهار و با مساعد شدن شرایط دمایی، فعالیت خود در طبیعت را از سر می گیرند و فصل زادآوری این خزندگان زیبا و خطرناک نیز مابین فصول بهار و تابستان است و این جانور خزنده بطور طبیعی دشمن انسان محسوب نمی شود اما اگر مورد تهدید واقع شوند بلافاصله واکنش نشان داده و با گزش محرک کننده به مقام دفاع برمی آیند.
مارها در کنترل جوندگان و حشرات، نقش بسیار مهم و ارزنده ای دارند و کاهش جمعیت این خزنده موجب افزایش جوندگان و حشرات شده و در نتیجه در بهداشت و سلامت انسان ها و کنترل آفت محصولات کشاورزی خلل ایجاد می شود و این جانور
بیشتر در زیر بوته ها و سایه درختان استراحت می کنند و افراد هنگام کندن بوته ها و یا استراحت و اتراق در زیر سایه درختان باید به دقت محل را بررسی کنند.
بر اساس اطلاعات موجود در ایران بیش از 21 گونه مار سمی و نیمه سمی و 35 گونه مار غیر سمی و بیش از پنج گونه مار دریایی وجود دارد.
این مارها به اسامی مختلفی چون افعی البرزی، افعی پلنگی،افعی زنجانی، افعی تکابی، افعی آذربایجانی، افعی دماوندی، طلحه مار، یله مار، تیرمار، آلوسر، کورمار، مارشتری، مار درفشی، مار پلنگی، گرگ مار، گوند مار، لوس مار، سیاه سوجه، مار آتشی، قمچه مار، مار قیطانی، مار خالدار، کک مار، کوتوله مار، کلیپر آبی، مار گورخری، مار خاکی نامیده می شوند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.