به گزارش ایرنا، امسال در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور دولت ممنوعیت کشت محصول برنج در همه استانها به گیلان و مازندارن را اعلام کرد.
وزیر نیرو نیز در همین کارگروه ملی تاکید کرد: در زمان ترسالی نیز ممکن است کشت محصولی ممنوع باشد و این مساله سیاستی است که یک وزارتخانه براساس شرایط اقلیمی و علمی اتخاذ کرده و کشت برنج در مناطق کم‌آب یا بی‌آب از ابتدا موضوعیتی نداشته است.
برهمین اساس نیز با توجه به خشکسالی های پیاپی و کاهش ذخایر منابع آبی در زنجان، جهاد کشاورزی این استان در سال زراعی جاری هیچ حمایتی از برنجکاران نکرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر 90 درصد از آب استان زنجان در بخش کشاورزی، 6 درصد برای آشامیدنی و بهداشتی و چهار درصد در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
اما در این میان کشاورزانی که در استان زنجان به کشت برنج اقدام کرده اند، ادعا دارند که از آبهای ذخیره شده زیرزمینی هیچ برداشتی ندارند و کشت این محصول نمی تواند منابع آبی استان را تهدید کند.

** جمعیت 111 روستای استان زنجان از کشت برنج ارتزاق می کنند
کارشناس مسئول برنج و علوفه سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امسال سه هزار و 720 هکتار از زمین های کشاورزی در طارم، ماهنشان و زنجان در مسیر رودخانه قزل اوزن زیر کشت برنج رفته است.
خلیل ببری یادآوری کرد: جمعیت 111 روستای این استان از محل کشت محصول برنج ارتزاق می کنند.
به گفته وی، برای جلوگیری از کشت برنج و صرفه جویی در مصرف آب باید محصولی که به اندازه برنج معیشت خانوارها را تامین کند و بازار خرید تضمینی داشته باشد، معرفی شود.

** شالیزارهای برنج مناسب کشت محصول دیگری نیست
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان پیش از این گفته بود: در سال زراعی 97- 98 هیچ حمایتی از برنجکاران این استان درباره تامین نهاده و معرفی آنها به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش انجام نمی شود.
حسین عامری اظهارکرد: طی سال های گذشته روند کشت برنج در استان کاهش یافته به طوریکه سطح زیر کشت این محصول از حدود سه هزارو 300 هکتار به 350 تا 400 هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: زمین های زیر کشت برنج طوری است که فقط مناسب کشت این محصول بوده و محصول دیگری نمی تواند جایگزین آن باشد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: یکهزار و 600 تا یکهزار و 700 هکتار در زنجان، 700 تا 800 هکتار در شهرستان طارم و 100 تا 150 هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان ماهنشان طی سال گذشته زیر کشت برنج رفت.
عامری خاطرنشان کرد: سالانه 11 هزار تن برنج در استان زنجان تولید می شود و از هر هکتار 3.4 تن برنج برداشت می شود.

** برای کشت برنج فقط از آب رودخانه قزل اوزن استفاده می شود
یکی از برنجکاران استان زنجان اظهارکرد: برای کشت برنج فقط از آب قزل اوزن استفاده می کنیم و این آب نیز دوباره وارد این رودخانه و سد منجیل در استان گیلان می شود.
محمد جعفر حیدری با بیان اینکه هیچ کشاورزی در شهرستان طارم چاه عمیق و نیمه عمیق برای بهره برداری از آب ندارد، افزود: کشت سیب زمینی می تواند جایگزین کشت برنج شود اما با قیمت کیلویی 200 تومان کسی حتی سر زمین این محصول را نمی خرد و بازار خرید تضمین شده ای ندارد.
وی تاکید کرد: برنج، بازار مطمئنی برای فروش دارد و در حاشیه رودخانه بدون برداشت از منابع زیرزمینی کشت می شود.

** برنج نکاریم باید به شهرهای دیگر مهاجرت کنیم
یکی دیگر از برنجکاران تاکید کرد: هیچ محصول کشاورزی نمی تواند برای ما همانند برنج مقرون به صرفه باشد.
غضنفر حیدری ادامه داد: ما هیچ درآمدی بجز از کشت و فروش برنج نداریم، اگر کشت برنج ممنوع باشد باید برای اشتغال به شهرهای دیگر مهاجرت کنیم.
وی با بیان اینکه امسال 10 هکتار کلزا کاشتم و این محصول هزینه را جبران نکرد، افزود: سال گذشته نیز با کشت سیب زمینی و گوجه فرنگی 50 میلیون تومان متضرر شدم.
این برنجکار یادآوری کرد: شالیزارهای ما در حاشیه رودخانه قزل اوزن قرار دارد و برداشتی از منابع آب زیر زمینی نداریم و آب مورد نیاز برنج را از رودخانه تامین می کنیم که دوباره به آن باز می گردد.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.