از سویی تاکنون 12 دوره از جشنواره آش در زنجان برگزار شده که به گفته 'ابوالفضل اجلی' رئیس کارگروه گردشگری استان زنجان هر ساله در جشنواره آش به طور متوسط یک صد هزار نفر حضور دارند و این در حالی است که در برخی از استانها که جشنوارههای آش برگزار می شود میزان بازدیدکنندگان کمتر از 10 هزار نفر است. به طور مثال در جشنواره آش استان اردبیل روزانه 5 هزار نفر حضور دارند و این میزان بازدیدکننده در زنجان در یک روز از این جشنواره نشان از موفقیت برگزاری جشنواره اش در استان زنجان است.
این مسئول با بیان اینکه جشنواره غذای اکو در زنجان در سطح بین المللی ثبت شده است، اظهار می کند: در جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم که هر ساله فقط در زنجان برگزار می شود روزانه میزبان بیش از 40 هزار بازدیدکننده هستیم.
رئیس کارگروه گردشگری استان ادامه می دهد: در زمان برگزاری این جشنوارههای غذا علاوه بر همشهریان، گردشگران زیادی از استانهای مختلف برای بازدید از آنها در استان حضور می یابند.
وی می افزاید: با توجه به تردد خودروهای پلاکهای استانهای دیگر در شهر، افزایش فروش صنایع دستی استان و افزایش بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و موزهها در ایام برگزاری جشنواره آش و اکو در زنجان؛ می توان نتیجه گرفت که تعداد گردشگران در این ایام به استان افزایش می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بر این باور است: در جاذبه های گردشگری بهانه های مختلفی برای مقاصد گردشگری وجود دارد و غذا نیز می تواند یکی از این جاذبه های گردشگری باشد. به طوری که زمانی که گردشگر به یک مقصد می رسد غذا نخستین دغدغه اوست و غذای آن منطقه را تجربه می کند.
یحیی رحمتی با بیان اینکه ذائقه ساکنان هر ناحیه از کشور را می توان با مطالعه غذاهای سنتی آن ناحیه و خوراکی هایی که بیشتر در میان مردمش رواج دارند، بهتر شناخت، ادامه می دهد: غذا جایگاه بسیار مناسبی برای ارائه باورهای فرهنگی و ریشه های فرهنگی مان است و همین باورها، پتانسیل خوبی برای کشورهای شرکت کننده در جشنواره های غذا در زمینه مراودات فرهنگی فراهم می کند و عاملی برای عرضه عمق فرهنگی باشد.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره های غذایی در استان می تواند پتانسیل گردشگری را در استان را افزایش دهد، می گوید: زنجان چنین پتانسیلی را در خود ایجاد کرده است که گردشگران بتواند در کمترین زمان با غذای 30 استان را در زمان برگزاری جشنواره آش در زنجان آشنا شود و همچنین غذای کشورهای مختلف را در یک مکان و زمان برگزاری جشنوار غذایی جاده ابریشم تجربه کنند.
در چهارمین دوره از برگزاری جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم که در اردیبهشت سال جاری برگزار شد، 14 کشور عضو سازمان اکو در این جشنواره حضور داشتند و به گفته مدیر کل میراث فرهنگی استان وزرای 10 کشور، 7 سفیر و 20 دیپلمات و نماینده سازمان همکاری های اقتصادی اکو در این جشنواره حضور داشتند.

استفاده از ظرفیت غذای استان
یحیی رحمتی اعتقاد دارد: برخی از ظرفیت های گردشگری استان از قبیل گنبد سلطانیه و بازار سنتی انسان ساز بوده و برخی نیز مربوط به فرهنگ و سنن می شود و می توانیم با بهره گیری از فرهنگ عام و سنن غذایی در رونق گردشگری استان استفاده کنیم.
وی ادامه می دهد: می بایست از این ظرفیت های گردشگری داخلی و خارجی که در زمان برگزاری این جشنواره ها ایجاد می شود، استفاده برد و استان را به قطب گردشگری غذایی معرفی کرد.
رئیس کارگروه گردشگری استان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد رستورانهای زنجان نسبت به جمعیت ان بیشتر است، می گوید: علاوه بر برگزاری جشنواره اکو در زنجان، هم اکنون شاهد ایجاد روستورانهای بین المللی هستیم به گونه ای که در برخی از رستورانهای زنجان غذاهای اسپانیایی، لبنانی، ترکیه ای، عربی و مراکشی تهیه و پخت می شود.
اجلی با بیان اینکه برگزاری جشنواره آش و اکو از آثار مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است، خاطر نشان می کند: 2 رویداد مهم و جشنواره آش و اکو که ماهیت هر دو مربوط به غذا است ظرفیت گردشگری را در زنجان افزایش داده به طوری که در حال حاضر استان زنجان به عنوان مرجع برگزاری جشنواره غذایی در کشور مورد توجه است.

منطقه گردشگری غذایی
اجلی با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری غذایی در کشور را دارد، تاکید می کند: علاوه بر برگزاری جشنواره های غذایی در استان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با انتشار گزارشی استان زنجان را به عنوان قطب گردشگری غذایی در سطح ملی و بین مللی معرفی می کند.
علاوه بر برگزاری جشنواره های آش و اکو جشنواره های محصولات کشاورزی استان از قبیل زیتون، انار و انگور و غیره نیز در زنجان برگزار می شود که می تواند در معرفی استان به قطب گردشگری غذایی موثر باشد.

* روزنامه همشهری زنجان، 1397،3،19.
7312/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.