به گزارش ایرنا، دکتر پرویز قزلباش روز یکشنبه در جمع ماماهای دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: بازنگری در پذیرش دستیار و تخصص؛ بویژه رشته زنان و زایمان امری مهم به نظر می رسد که هم اکنون در انحصار این قشر قرار گرفته و نیازمند کارشناسی است.
وی اظهار کرد: با پیگیری های تیم های پزشکی و درمانی طی سال گذشته فقط یک مورد مرگ مادر در این استان به ثبت رسید، در حالی که 99 درصد مرگ مادران باردار در جوامع در حال توسعه و کمتر توسعه یافته رخ می دهد.
قزلباش خاطرنشان کرد: با آغاز طرح تحول نظام سلامت و با کارهای انجام شده؛ نسبت عمل های سزارین به طبیعی 39.6 دهم درصد بود که البته در سال اول کاهش مختصری داشت که این روند با رشد صعودی به 40 درصد رسیده است.
وی بیان کرد: تیم های مامایی باید بیش از گذشته به مزایای زایمان طبیعی در مقایسه با عمل های زایمان توجه کنند و به این امر مهم معتقد باشند و سپس به گروههای هدف خود ترویج و آموزش دهند.
این مسئول ادامه داد: وظایف اصلی و نقش اصلی ماماها باید بیش از گذشته تعریف شود و مشکلاتی که بر سر راه پزشکان عمومی قرار گرفت برای این قشر ایجاد نشود.
وی اظهار کرد: هم اکنون 36 اتاق ال دی آر در مراکز بیمارستانی استان راه اندازی شده که 13 واحد آن در آستانه راه اندازی قرار دارد اقدامات دیگر نیز نشان می دهد حرکت های خوبی شده اما نتیجه اثر بخش نبوده است.
به گفته قزلباش، مشاوره ها و انجام آزمایش های دوره بلوغ ،مشاوره قبل ازدواج ، پس از بارداری، آموزش و راهنمایی بهداشت جنسی، مشاوره و ارائه راهها مختلف تنظیم خانواده ، آموزش ، راهنمایی و مشاوره دوره میانسالی ،یائسگی زنان، آموزش و راهنمایی مشاوره جنسی و رفتارهای پر خطر ، آموزش و حمایت مادر جهت تغذیه مادر برای شیر مادر ،مراقب نوزاد و پایش نوزاد را ازجمله وظابف ماماها برشمرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون 90 درصد زایمان ها در بیمارستان خصوصی شهر زنجان بصورت سزارین انجام می گیرد و که اقدامات لازم برای کاهش این مهم نیز امری مهم است.
به گزارش ایرنا،پنجم ماه می، از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی به نام روز جهانی ماما نام‌گذاری شده است . برای اولین بار در سال 1980 این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و سپس از سال 1992 به صورت رسمی، به افکار عمومی جهان اعلام شد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.