علی باقری شامگاه سه شنبه در آخرین جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهرستان طارم در سال 96 با بیان اهمیت نقش آموزش در خصوص شرایط بحرانی گفت: حوادث غیرمترقبه هیچگاه هشدار نمی دهد بنابراین مدیریت بحران نیازمند افزایش توانمندی و حفظ آمادگی مسئولان و مردم و در راس آنها فرهنگ سازی است.
وی اظهار کرد: حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی مثل زلزله قابل پیش‌بینی نیست، افزایش توانمندی و حفظ آمادگی مسئولان و مردم جهت مقابله، یک اصل مهم و ضروری است و اداره ها و دستگاه‌های متولی باید به آموزش و فرهنگ ‌سازی همواره توجه داشته باشند و با ارائه آموزش لازم همچنین برگزاری مانورهای نمادین و تمرین های کامل، شهروندان را برای رویارویی با شرایط نامطلوب آماده و زمینه کاهش میزان آسیب‌پذیری را فراهم و تمهیداتی را در افزایش امکانات کمک‌رسانی و امدادی در شهرستان اتخاذ کنند.
باقری با اشاره به زلزله سال 1369 طارم افزود: این شهرستان در محل تلاقی 2 گسل اصلی زلزله قرار دارد که با این اوصاف در صورت بروز این حادثه طبیعی 100 درصد شهرستان در معرض آسیب زلزله خواهد بود از همین رو ضروری است مسئولان مربوطه در جهت آموزش مردم، برگزاری مانورها و مهمتر از همه در بحث مقاوم سازی ساختمانها تمام تلاش خود را به کار گیرند.
وی سیل را به عنوان دومین حادثه طبیعی مهم طارم برشمرد و اظهار کرد: شهرستان طارم به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع پوشش گیاهی و توپوگرافی خاص خود بر اثر بارندگی های شدید همیشه در معرض سیل بوده است.
باقری با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد پیشگیری از خسارات سیل افزود: در گذشته سیل، آسیب جدی به کشاورزان و بافتهای شهری و روستایی این شهرستان وارد کرده است که خوشبختانه با ارزیابی نقاط خطر و انجام اقدامات اصلاحی و کنترلی ازقبیل احداث کانالهای هدایت سیلابها و احداث سیل بندها تا حد زیادی با این حادثه طبیعی مقابله شده است و جا دارد کماکان این رویه ادامه دار باشد.
باقری آتش سوزی مراتع شهرستان را از حوادث مهم دیگر شهرستان دانست و بیان کرد: از کل مساحت 224 هزار هکتاری شهرستان طارم کمتر از 50 هزار هکتار از این شهرستان، اراضی مستثنیات و در اختیار مردم و مابقی آن جزء اراضی ملی و منابع طبیعی است.
وی یادآور شد: با توجه به محدودیت منابع مالی و وسعت بسیار بالای اراضی منابع طبیعی، حراست از این منابع عظیم ملی برای اداره منابع طبیعی شهرستان دشوار است و باید تمامی دستگاه های اجرایی به همراه مردم شهرستان با این اداره تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس مدیریت بحران شهرستان طارم حفاظت از منابع طبیعی را امری مهم و ضروری قلمداد کرد و افزود: در مورد کاهش آتش سوزی مراتع شهرستان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته ایم به طوری که سال قبل 1000 هکتار از مراتع شهرستان طعمه آتش شد که این میزان به 233 هکتار در سال جاری کاهش پیدا کرده است.
وی یادآور شد: مقرر شده با ساماندهی افراد بومی در مناطق دارای مراتع در معرض خطر در سال 97 در بحث مدیریت اطفای حریق اقدامات کنترلی مناسبی داشته باشیم.
فرماندار شهرستان طارم آفتهای کشاورزی، خشکسالی و بحران آب و تصادفات جاده ای را از دیگر بحرانهای موجود در شهرستان برشمرد و تصریح کرد: مدیریت بحران شهرستان برای این قبیل حوادث و بحرانها اقدامات پیشگیرانه مناسبی را درنظر گرفته و در حال انجام آن است.
وی امنیت را یکی از نیازهای حیاتی مردم برشمرد و افزود: ضروری است دستگاه های اجرایی شهرستان امور محوله را بر اساس مقررات، ضوابط و وظیفه قانونی خودشان در اسرع وقت انجام دهند تا باعث بروز اتفاقات و برهم زدن امنیت مردم نشود.
باقری ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش آمده در بحث توزیع برق شهرستان طارم در سالهای اخیر، با توجه به اقدامات انجام گرفته تا پایان سال 97 معضل افت ولتاژ برق در آن حل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بررسی چگونگی نصب کلید حفاظت از جان در تمامی منازل شهرستان طارم جهت جلوگیری از برق گرفتگی های احتمالی، هماهنگی کمیته 14 گانه کارگروه امداد و نجات در تعطیلات نوروزی، ساماندهی آبراه ها و تخلیه پشت سیل بندها از مصوبات این جلسه بود.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.