روستا ها را می توان قلب تپنده هر کشور نامید؛ چرا که کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین محرک های اقتصاد در بستری به نام روستا و توسط مردمان آرام و کاری چون روستاییان رقم می خورد. اگر روستاها به میزان نیاز مورد توجه قرار گیرند و حداقل های مورد نظر یک روستا نشین تامین گردد؛ نه تها ضرری متوجه مسئولان نخواهد شد بلکه با جلوگیری از مهاجریت روستاییان به شهرها، زمینه فعالیت در بخش های مرتبط با روستا همچون کشاورزی و دامداری فراهم گردیده و همین مساله چرخ اقتصاد کشور را محکمتر به گردش در خواهد آورد. ما افسوس که روستاهای استان زنجان زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورده اند.
در استان زنجان حدود 254 روستای خالی از سکنه وجود دارد که اگر آمار روستاهای کم‌تر از 20 خانوار را هم به آن‌ها اضافه کنیم خواهیم دید که در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از روستاهای استان دچار مرگ خاموش خواهند شد و این موضوع قطعاً تبعات جبران‌ناپذیر اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.
نبود نظام مدیریتی مناسب در روستاهای استان را می‌توان مهم‌ترین علت افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها و کلان‌شهرها برشمرد، زیرا در اکثر روستاهای کشور منابع طبیعی، انسانی و ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی و دام داری وجود دارد و صرفاً با یک مدیریت درست و به‌کارگیری کلیه پتانسیل‌های موجود در روستا می‌توان اشتغال پایدار برای روستاییان فراهم نمود.
تحقیقات میدانی نشان می‌دهدکه حتی افراد باتجربه و میان‌سال روستاها نیز امروزه نسبت به ساده‌ترین آموزش‌های مرتبط با حوزه دام داری و کشاورزی آگاهی لازم را ندارند و این امر موجب کاهش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی و دام داری می‌شود که این امر در بلندمدت موجب کاهش درآمد آن‌ها در روستاها می‌شود.
مسئولان ذی‌ربط لازم است تا به‌جای کارهای بخشی و سطحی، به آموزش شیوه‌های نوین در تولید محصولات کشاورزی و دام داری در روستاها بپردازند و راهکارهای لازم جهت جلوگیری از آفت محصولات کشاورزی و بیماری دام‌ها را به آن‌ها بیاموزند و در قدم بعدی نسبت به ارائه متدهای روز دنیا در جهت افزایش بهره‌وری در تولید محصولات دامی و کشاورزی قدم بردارند.
این روزها روستاهای استان زنجان بیش ‌از پیش به توجه جدی مسئولان نیاز دارند که اگر این اتفاق در همه سطوح نیفتد قطعاً شاهد مرگ خاموش در اکثریت روستاهای استان خواهیم بود. نخستین نتیجه این بی‌توجهی‌ها را در مباحث مربوط به امنیت قضایی مردم کشور در وهله اول و گسترش حاشیه‌نشینی‌ها و افزایش آسیب‌های اجتماعی در داخل شهرها خواهیم دید.
شاید بتوان گفت که ساده‌ترین راه ‌حل برای حفظ روستاهای استان را در توانمندسازی جوانان روستا در همه عرصه‌ها قلمداد کرد که اگر این اتفاق بیفتد و مدیریت روستا در اختیار جوانان فرهیخته و آموزش‌دیده روستا قرار گیرد قطعاً بسیاری از مشکلات موجود در روستاها که مهم‌ترین آن‌ها در حوزه مدیریتی است حل خواهد شد.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.