به گزارش ایرنا، موضوع واریز نابجای 45 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده شرکت پتروشیمی و مقاومت اداره کل امور مالیاتی در بازگرداندن آن بر اساس قانون، بحثی بود که در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید زنجان مطرح و بررسی شد و حاشیه های بسیاری به دنبال داشت.
در این جلسه به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان شرکت پتروشیمی برای دریافت کارت بازرگانی، مجبور به ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده می شود و بر اساس محاسبات این سامانه، در مسیر پرداخت 45 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده قرار می گیرد.
میرحیدر رضوی مدیرکل امور مالیاتی روز سه شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا افزود: اینگونه نیست که شرکت پتروشیمی 45 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده واریز کرده باشد و سازمان امور مالیاتی مدعی شود که این مبلغ را پس نمی دهد.
وی یادآورشد: نخستین فراخوان دریافت ارزش افزوده امور مالیاتی مربوط به شرکت های دارنده کارت بازرگانی بود و دارندگان کارت بازرگانی که واردات و صادرات انجام می دادند، مشمول این موضوع می شدند.
رضوی اظهار کرد: پتروشیمی زنجان کارت بازرگانی دارد که سفید بوده و هیچ معامله ای با آن انجام نداده و هر نوع صادرات و واردات را از کارت بازرگانی اشخاص دیگری انجام داده است.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: شرکت پتروشیمی اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی داده است و مدعی است که با خرید لوازم و ملزومات، 45 میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون این شرکت خواستار بازگشت این مبلغ است، در حالی که سازمان امور مالیاتی به هیچ وجه وارد روند رسیدگی پرونده نشده و برگ تشخیص مالیاتی صفر صادر کرده و اعلام کرده است که پتروشیمی جزء فراخوان نبوده و مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.
رضوی ادامه داد: برای روشن شدن مشمول مالیات بر ارزش افزوده بودن هزینه های انجام شده، از دفتر فنی سازمان امور مالیاتی استعلام و اعلام شد که این شرکت مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در صورتی که این شرکت ادعایی داشته باشد، باید محل خرید و نوع اقدامات انجام شده برای رفع ابهام بررسی شود.
وی اضافه کرد: این موضوع در شورای هماهنگی دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان زنجان، طرح و بار دیگر استعلام انجام شد.
رضوی تاکید کرد: شرکت پتروشیمی ریالی به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نکرده است و قصد استرداد مالیات بر ارزش افزوده ای را دارد که به دیگران برای خرید کالا و مالیات بر ارزش افزوده آن پرداخت کرده است.
این سخنان مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در حالی است که روابط عمومی شرکت پتروشیمی استان زنجان در پاسخ به سخنان وی اعلام کرد: این شرکت که کارت بازرگانی دارد، بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده و مقررات مربوطه، در نخستین فراخوان سازمان امور مالیاتی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام و به تمام تکالیف خود از جمله پرداخت مالیات های متعلقه و تسلیم اظهارنامه های فصلی عمل کرده است.
در ادامه این جوابیه آمده است: بر اساس تبصره 1 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین بخشنامه شماره 28004-12/11/88 سازمان امور مالیاتی، اداره مالیات بر ارزش افزوده زنجان مکلف به استرداد یا تهاتر مالیات های پرداختی این شرکت است.
روابط عمومی پتروشیمی اعلام کرده است: در مورد مالیات های سال های 87 لغایت 90 به این تکلیف عمل و مالیات ها را به این شرکت مسترد کرده است، متاسفانه از سال 91 به بعد علیرغم صراحت قانون، این اداره ضمن تایید مالیات های پرداختی در حدود 45 میلیارد ریال، از استرداد آنها خودداری و مالیات های پرداختی را قابل قبول در قیمت تمام شده کالا اعلام کرده است.
در حالی که به ظاهر هیچ راهکاری برای رفع مشکل شرکت پتروشیمی زنجان که عملیات اجرایی آن از سال 86 آغاز شده و با روی کار آمدن هیات مدیره جدید از پاییز سال 93، بخشی از مشکلات مالی و تسهیلاتی آن مرتفع شده است، در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیدا نمی شد، یکی از مسئولان حاضر در همین جلسه گفت: اداره کل امور مالیاتی می تواند در دادگاه تجدید نظر شکایت کند، اما موضوع زمانی که به حتم در دیوان عدالت مطرح شود، سازمان امور مالیاتی مجبور به بازگشت این هزینه 45 میلیارد ریالی واریز شده اشتباهی خواهد بود.
با مشارکت بیش از 500 میلیارد ریالی نزدیک 96 هزار نفر از شهروندان زنجان برای احداث واحد اوره و آمونیاک پتروشیمی با ظرفیت 687 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 80 هزار تن اوره، جریان احداث این واحد صنعتی صورت جدی تری به خود گرفت.
10 سال از این جریان سپری می شود و هنوز مردم چشم انتظار خبرهای خوب از شرکتی هستند که بخشی از ثروت خود را در آن سرمایه گذاری کرده اند، اما مشکلاتی که هیات مدیره نخست با آن مواجه شد، کمبود منابع مالی، نبود پیش بینی درست از محل تامین اعتبار مورد نیاز یک واحد صنعتی 20 هزار میلیارد ریالی و فقدان مدیریت صحیح هزینه ها، موجب شد تا هیات مدیره جدید تصمیم خاصی برای آینده این واحد صنعتی بگیرد.
هیات مدیره جدید تصمیم گرفت، پیش از هر اقدام عملی و تداوم عملیات اجرایی، مشکلات مالی و اداری را مرتفع و تمام منابع مالی مورد نیاز آن را تامین و سپس اقدام به آغاز عملیات اجرایی با جدیت هرچه تمام کند.
شرکت پتروشیمی زنجان در شهرستان ایجرود قرار گرفته و هم اکنون با گذشت 10 سال از آغاز عملیات اجرایی آن شاهد پیشرفت کلی 26 درصدی طرح، 60 درصد پیشرفت مهندسی واحدهای فرآیندی و 36 درصد واحد یوتیلیتی است.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.