علی قره چه لو، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس حدس و گمان، قریب 30 قلاده گرگ در منطقه فیله خاصه و دشت آهوان سهرین زیست می کنند و به این دلیل که این جانوران وحشی و درنده، بطور معمول شب ها از پناهگاه های خود بیرون می آیند بنابراین آمار دقیقی از گرگ های این استان در دست نیست.
وی اظهار کرد: در فصول گرم سال گرگ های منطقه فیله خاصه و دشت سهرین زنجان به ارتفاعات کوهستانی می روند اما در فصل زمستان که این مناطق پوشیده از برف شده و طعمه به سختی گیر می آید به این دشت آهوخیز باز می گردند تا با آرامش و اطمینان خاطر شکار و گذران زندگی کنند.
قره چه لو افزود: حملات گرگ ها به روستائیان و دام ها در این 2 منطقه، شاید بسیار به ندرت اتفاق افتاده باشد چراکه وجود پستاندارانی چون آهو باعث می شود این حیوان درنده از طبیعت دور نشده و به جوامع انسانی نزدیک نشود.
به گزارش ایرنا در دیماه 95 که زمین پوشیده از برف بود و محدودیت مسیر برای شکار حیواناتی چون خرگوش، موش صحرایی و گراز وجود داشت بنابراین گرگ های این منطقه به سمت آهوان دشت سهرین هجوم آوردند تا با شکار آهو، بتواند بقا خود را حفظ کند.
دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد زیستگاه با ارزش آهوان محسوب می شود با دامنه ارتفاعی 500 تا 2 هزار و 900 متر و میزان بارندگی سالانه 500 میلیمتر و دمای متوسط 11 درجه سانتیگراد این منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده است.
پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون، گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.
آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله از جمله جانورانی هستند که در این منطقه زیست می کنند.
منطقه فیله خاصه نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532هکتار می باشد.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه گرگ های زنجان بطور معمول خاکستری هستند و به ندرت گرگ سیاه در میان آنان مشاهده شده است تصریح کرد: گرگ ها که نقشی بسیار حیاتی در طبیعت دارند به منظور تغذیه و بقا، مجبور به شکار و دفاع هستند و مادامیکه قلمرو و توله هایش با تهدید و خطر مواجه نشود به انسان ها نزدیک نمی شوند.
قره چه لو افزود: در واقع این شکارچیان متخلف و غیرمجاز هستند که با شکار بی رویه طعمه های گرگ ازجمله خرگوش و گراز، باعث می شوند که این گونه جانوری از فرط گرسنگی و به منظور تغذیه به حریم روستاها و شهرها نزدیک و نزدیک تر می شوند.
وی از روستائیان خواست در فصل زمستان و اوایل بهار مواظب کودکان و افراد سالمند باشند و آنها را در کوچه پس کوچه های روستا تنها نگذارند چراکه گرگ ها از فرط گرسنگی و برای تغذیه توله های چشم به راه خود به حریم انسان ها نزدیک تر شده و به آنها حمله می کنند.
قره چه لو به روستائیان توصیه کرد از سپردن گله ها به کودکان و نوجوانان و افراد پیر و کهنسال خودداری کنند و حین چرای دام ها از سگ های تنومند و حرفه ای گله استفاده کنند تا گرگ بی مهابا به گله نزند.
وی از روستائیان و دهیاران خواست نسبت به تعیین و معرفی مکان مناسب جهت دفن زباله های روستایی اقدام نمایند و از رهاسازی زباله های گوشتی و همچنین دام های تلف شده در اطراف روستاها و منازل مسکونی، خودداری کنند تا حیوانات درنده ای چون گرگ ها و سگ های ولگرد را به سکونتگاه روستایی سوق ندهد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: گرگ های معمولی بطور غریزی از انسان گریزانند و نحوه و نوع رفتار گرگ مهاجم به 2 روستای شهرستان خدابنده در ابتدای سال 96، نشان داد که آنها دورگه بودند.
امجد باقری افزود: گرگ معمولی اگر به انسان حمله ور شود در همان لحظه نخست بدن طعمه را می درد اما این اتفاقات رخ داده در این 2 روستا نشان داد که این جانور مهاجم از نوع گرگ خالص نبوده است که بی هیچ واهمه ای پای در این روستاها گذاشته و پس از حمله به 2 کودک روستایی آنها را به صورت زنده به دهان گرفته و با خود برده بودند هرچند که با تلاش اهالی این ماجراهای دلهره آور به خیر گذشت.
وی تصریح کرد: کسانیکه که گرگ هیبریدی (سگ گرگ) در منزل نگهداری می کنند بهتر است این حیوانات را در طبیعت رها نکنند و اگر از نگهداشتن آنها پشیمان هستند نسبت به تحویل حیوان به محیط زیست اقدام کنند و از دوستداران محیط زیست نیز انتظار می رود درصورت داشتن هرگونه اطلاعات در خصوص نگهداری گرگ یا توله گرگ توسط متخلفین، مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند.
باقری از روستائیان و شهروندان خواست در صورت مشاهده گرگ در اطراف سکونت گاه های انسانی، بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 و تلفن همراه 09392888657اطلاع دهند تا اقدمات لازم صورت گیرد.
در سه ماه نخست سال 96 تعداد 10 نفر از روستائیان زنجان مورد هجوم گرگ قرار گرفته و از نواحی مختلف بدن زخمی شدند که بررسی ها نشان می داد که این حمله توسط گرگ ناخالص که بسیار خطرناکتر از گرگ های معمولی هستند صورت گرفته است.
در این حمله منتسب به گونه جانوری گرگ، 2 کودک 1/5 و 3/5 ساله در روستاهای زواجر و زرند از توابع شهرستان خدابنده، مرد 55 ساله ای در یکی از روستاهای نزدیک به گیلوان و هفت نفر از اهالی روستای رامین، بسیاری از اهالی روستاها را سخت نگران کرده و ارگان های ذیربط به ویژه محیط زیست را در این سال به تکاپوی بیشتری وا داشت.
گرگ‌ها حیواناتی بسیار پرطاقت و خستگی ناپذیرند، سرعت آنها در حالت عادی هشت کیلومتر در ساعت است ولی قادرند با سرعت 55 تا 70 کیلومتر در ساعت و با پرش هایی حدود پنج متر به مدت 20 دقیقه بدوند و حتی مسافت‌های حدود 200 کیلومتر را در یک شبانه‌روز با سرعتی کمتر طی نمایند.
جابجایی گرگ‌ها زیاد است، در بهار و تابستان بطور معمول هنگام اوایل غروب تحرک و فعالیت خود را آغاز می کنند و صبح زود به لانه و یا استراحتگاه (مکانی که بچه‌ها بازی می‌کنند) مراجعت می‌کنند ولی در زمستانها به مناطق دورتر می‌روند و نیازی به مراجعت ندارند.
در لابه‌لای انگشتان گرگ‌ها غدد مترشحه بو وجود دارد که در برقراری ارتباط بین گله گرگ‌ها و پیدا کردن یکدیگر نقش مهمی را ایفاء می‌کند و گرگ‌های پیر که قادر به همراهی گروه نیستند به تنهایی زندگی می‌کنند.
حس بویایی گرگ‌ها بسیار قوی است و قادرند از فاصله ای بسیار زیاد بو را تشخیص دهند و می توانند طعمه های خود را به وسیله بوی مستقیم و یا تعقیب بوی به جای مانده رد طعمه را پیدا کنند و گاهی اوقات به خصوص در فصل جفت‌گیری زوزه‌ای طولانی و غم‌انگیز سر می‌دهند که در مناطق باز از فاصله 16 کیلومتری شنیده می شود.
6084/6085
خبرنگار: پرویز غفاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.