سیدرضا موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آب و خاک زنجان ویژگی های متفاوت و متمایزی از سراسر کشور دارد و نمی توان وجود برخی آیتم ها را به حساب آلودگی آنها لحاظ کرد.
وی یادآورشد: زنجان یکی از استان های غنی کشور از نظر مواد معدنی است و از همین رو اغلب نقاط آن می توان شاهد وجود خاک معدنی بود.
موسوی با بیان اینکه وجود سرب یا برخی عناصر یکی از آیتم های آلوده بودن خاک به شمار می آید، اظهار کرد: این موضوع نباید در زنجان صدق کند چرا که خاک زنجان سرشار از این عناصر است اما آلودگی خاصی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: نمی توان ادعا کرد که منابع آب یا خاک زنجان آلوده هست یا نه، از همین رو هم باید برنامه های پایشی مستمری برای هر سه حوزه آب، خاک و هوا وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد آلودگی آب، رودخانه های عمده زنجان به شکل فصلی هستند و در ایستگاه های تعیین شده تحت پایش قرار گرفته و نمونه برداری می شوند و این کار در رودخانه قزل اوزن با جدیت بیشتری انجام می گیرد.
موسوی ادامه داد: آلودگی خاص و نگران کننده ای در قزل اوزن وجود ندارد اما ممکن است در نقاطی نکته هایی وجود داشته باشد اما آلودگی خاصی مشاهده نشده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست وضعیت زنجانرود را متفاوت از قزل اوزن اعلام کرد و علت آن را نزدیکی به فضای شهری خواند که ممکن است در برخی مناطق آلودگی هایی وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: در مورد خاک، استانداردهای خاک ملی و کلی وجود دارد که باید تبدیل به استانداردهای منطقه ای شوند چرا که خاک زنجان از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است.
موسوی تاکید کرد: در مورد آلودگی خاک باید با احتیاط بیشتری صحبت کرد و از همین رو تلاش می کنیم و برنامه هایی برای تدوین استانداردهای محلی در دستور کار داریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: خاک موضوع حساسی است پیچیدگی های مخصوص خود را دارد و آلودگی خود را بسیار دیرتر از سایر بخش ها نشان می دهد.
وی به اقدامات انجام شده در زمینه تدوین استانداردهای محلی در قالب یک طرح پژوهشی با همکاری دانشگاه زنجان اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم تا یک خروجی علمی به دست آید؛ بسیاری از راه حل های ما باید از مسیر دانشگاه عبور کند که خیلی علمی و فنی به قضیه نگاه می کنند و دانشگاه های ما ظرفیت های بالایی در این زمینه دارند.
70 درصد سرب و روی کشور از زنجان استخراج می شود و در این استان می توان نمونه 30 درصد از عناصر معدنی موجود در کشور را یافت.
زنجان صاحب چند رودخانه اصلی است که اغلب آنها فصلی محسوب می شوند اما رودخانه قزل اوزن دائمی و یکی از طولانی ترین رودهای کشور به شمار می رود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.