به گزارش ایرنا، فرامرز نیک سرشت شامگاه یکشنبه در کارگروه توسعه صادرات استان زنجان افزود: با وجود ظرفیت های بالای تولیدی و صادراتی در این استان حتی می توان میزان صادرات سال جاری را تا 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد.
سال گذشته صادرات 330 میلیون دلاری محقق شد و با پیش بینی افزایش 15 درصدی برای امسال صادرات 380 میلیون دلاری پیش بینی شده است.
وی یادآورشد: صادرات نبض اقتصاد کشور و استان است و در صورتی که به خوبی رشد کند نشان دهنده وضعیت خوب فرآیند تولید به شمار می رود.
نیک سرشت اظهار کرد: ثمره تمام شوراها و کارگروه های اقتصادی خود را در بهبود و افزایش میزان صادرات نشان می دهد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان گفت: یافتن بازارهای جدید تجاری، حاشیه امنی برای واحدهای تولیدی دارای ظرفیت صادراتی محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود صادرات و رشد روز افزون آن می توان به استانداردهای مد نظر بازارهای جهانی دست یافت و تکنولوژی موجود در کشور را مطابق با آن به روز کرد.
نیک سرشت ادامه داد: در صورتی که اقتصاد ما با اقتصاد جهانی پیوند و گروه می خورد، آن زمان 6 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران صادر نمی شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان گفت: در صورت وجود مراودات اقتصادی مستمر و موثر، کشورهای مقصد، منافع خود را در برقراری ارتباط بیشتر با ایران می دیدند و مانع از صادر شدن قطعنامه هایی می شدند که از قِبل آن متضرر می شوند.
وی بالا بودن میزان واردات این استان را ارزشمند خواند و افزود: اغلب کالاهای وارداتی به این استان را ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه تشکیل می دهند که در نهایت منتج به افزایش تولید و صادرات می شود.
نیک سرشت به افزایش تعداد کارت های بازرگانی صادر شده طی سال جاری در این استان اشاره کرد و آن را نشان از فعالیت اقتصادی مضاعف شکل گرفته برشمرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان یکی از مشکلات این استان در زمینه صادرات را نبود شرکت های تخصصی و حرفه ای صادراتی اعلام و بر لزوم شکل گیری حداقل 2 شرکت صادراتی حرفه ای تا پایان سال جاری تاکید کرد.
وی بخش خدمات را مغفول مانده حوزه صادرات این استان برشمرد و خواستار توجه به توانمندی های بخش خدمات استان و کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و اعزام نیروی کار به خارج از کشور شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان هم در این جلسه به بخشنامه صادر شده ترکیه در خصوص کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: بر اساس این بخشنامه که از 20 آوریل اعلام شده است، تمام کالاهایی که مبدا تولید آنها ایران باشد باید به حتم به تایید سفارت یا سرکنسولگری ترکیه برسد.
مهدی رنگ رونا با بیان اینکه 70 درصد مراودات تجاری زنجان با ترکیه یا از طریق این کشور انجام می شود، اضافه کرد: سفارت یا کنسولگری متناسب با ارزش کالاهای صادراتی ایرانی، بیش از یک هزار دلار هزینه دریافت می کند.
وی خواستار پیگیری مسئولان برای تعیین تکلیف این روند شد و آن را موجب افزایش هزینه صادرات و زمان صرف شده برای خروج کالا از کشور اعلام کرد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.