این که به زودی نمایشگاه‌هایی از آثار نقاشی سالمندان زنجانی آن هم در دانشگاه تحصیلات تکمیلی برگزار می‌شود، خبری خوش و امیدوارکننده برای آنهاست، چرا که تا چند سال پیش سالمندان زنجانی در انزوا به سر می‌بردند.
پرفسور «یوسف ثبوتی» که ریاست دانشگاه تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارد، در مورد حمایت از سالمندان زنجانی اظهار می‌کند: نقاشی‌های که از سوی سالمندان در مرکز نگهداری هفت باغ مهربانی کشیده شده است به زودی در محل این دانشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد
وی در مورد تاسیس مراکزی که در آن سالمندان نگهداری می‌شوند، می‌گوید: ما باید این واقعیت را بپذیریم که سالمندی جزیی از زندگی و قانون طبیعت است.
ثبوتی با تأکید بر این نکته که وجود چنین مراکزی در شهر الزامی است، ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که جمعیت ایران به سوی سالمندی پیش می‌رود ساخت چنین مراکزی ضروری است تا سالمندان از کار افتاده و ناتوان بتوانند مراقبت شوند.

مؤسسه خیریه فرزانگان سالمند
«غلامحسین جمیلی» که ریاست هیأت مدیره مؤسسه خیریه فرزانگان سالمند زنجان را بر عهده دارد در مورد فعالیت‌های این مرکز می‌گوید: مرکز نگهداری از سالمندان مرد از سال 95 در اختیار من قرار گرفته و در این مدت تلاش شده به سالمندان خدمات شایسته ای ارائه شود.
جمیلی اظهار می‌کند: در این دوره افراد با بیماری‌هایی که خاص این سنین است دست به گریبان می‌شوند. به عنوان مثال بیشتر افراد به بیماری قلبی و عروقی دچار می‌شوند. یا این‌که اندام‌های حرکتی آنها دچار اختلال می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در این دوره باید توجه بیشتری به افراد شود تا بتوانند در رفاه نسبی این دوره را بگذرانند.
جمیلی ادامه می‌دهد: در مدتی که مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفته‌ایم اتفاقات مهمی در حوزه نگهداری از سالمندان رخ داده است. در حال حاضر این مرکز از نظر بهداشتی پیشرفت چشمگیری کرده و همه افراد زیر نظر پزشک هستند.

هفت باغ مهربانی
جمیلی در پاسخ به این سوال که چرا نام هفت باغ مهربانی را برای این مرکز انتخاب کرده‌اید، اظهار می‌کند: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است 7 ساختمان در محوطه بسازیم. در حال حاضر ساختمان فعلی پاسخگوی نیاز سالمندان نیست. همچنین قصد داریم 40 باغ مهربانی در سراسر کشور با کمک خیرین و مشارکت مردمی بسازیم.
جمیلی می‌افزاید: این مرکز ظرفیت پذیرش 70 سالمند را دارد. در حالی که نیاز استان با توجه به جمعیت بیش از این تعداد است. تلاش شده است تا افراد ساکن در این مرکز را از حالت انزوا در بیاروریم با سپردن کارها به خودشان به آنها احساس مسئولیت بدهیم.
وی می‌افزاید: هم اکنون در تلاشیم سالمندان زن را که در ابهر نگهداری می‌شوند به زنجان انتقال دهیم.

شرایط مناسب
مدیر موسسه خیریه فرزانگان سالمند در مورد شرایط نگهداری سالمندان در این مرکز می‌گوید: مجموعه هفت باغ مهربانی در این موسسه در حال حاضر شرایط مناسبی برای نگهداری سالمندان دارد. هم اکنون دیگر خبری از شرایط نامناسب این مرکز که در گذشته شاهد آن بودیم نیست.
«الناز امینی» افزود: در حال حاضر این مجموعه دارای رختشویخانه است و لباس افراد هر روز تعویض می‌شود. در حال حاضر فیزیوتراپ، 2 دکتر متخصص داخلی، کارشناس تغذیه، روانشناس و گفتار درمان با این مرکز همکاری دارند.
وی ادامه می‌دهد: تعمیر حمام، تعویض تشک و تخت ها و ارائه پتوی نو از جمله اقدامات بهداشتی انجام شده است.
امینی می‌گوید: کارهای ما به همین جا ختم نمی‌شود. هم اکنون سالمندان حاضر که کمترین سن آنها 40 سال و بیشترین آن 106 سال سن دارد در شرایطی مناسب نگهداری می‌شوند. ورزش صبحگاهی، برگزاری کلاس‌های نقاشی و سفالگری و مشاعره از جمله کارهای دیگری است که شاهد آن هستیم.
وی افزود: کشاورزی و آبیاری قسمتی از محوطه هفت باغ مهربانی از سوی افراد ساکن در این باغ از جمله کارهای دیگری است که روزانه انجام می‌شود تا سالمندان به زندگی عادی برگردند و احساس مفید بودن کنند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 678785
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.