انتخابات از مهمترین عرصه های فعالیت و مشارکت سیاسی تمام اقشار جامعه محسوب می شود و این موضوع به سبب برخورداری از قاطبه دینی در جمهوری اسلامی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
در این میان احزاب برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، آگاه سازی مردم و نظارت بر روند فعالیت های سیاسی نقش مهم و برجسته ای دارند، موضوعی که در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان مورد توجه قرار گرفت.
ایرنای مرکز زنجان با در نظر گرفتن این موضوع، با دعوت از نقی مجتهدی به عنوان فعال سیاسی اصولگرا، سید محسن نجفیان به عنوان فعال سیاسی اصلاح طلب و بهروز مهدوی به عنوان نماینده دولت و دبیر ستاد انتخابات استان زنجان میزگردی با عنوان 'راهکارهای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در سایه فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی' برگزار کرد.

** وجود بیش از 300 حزب در کشور به معنی نبود حزب است
فعال سیاسی اصولگرا گفت: وجود بیش از 300 حزب در کشور یعنی حزب نداریم، چرا که حزب در کم بودن تعداد آن معنا می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نقی مجتهدی با اشاره به نقش احزاب در امور کشور، گفت: بعضی از ویژگی های اداره کشورها تجربه مثبتی است و آن ویژگی می تواند در سایر کشورها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار کرد: احزاب باید در کشور به معنی واقعی وجود داشته باشد، تا بتواند نقش خاص خود را عملیاتی کند.
وی با بیان اینکه حزب متعلق به شرق و غرب نیست، خاطرنشان کرد: داشتن حزب حق هر کشوری است و اینکه عده ای می گویند در متون دینی اشاره ای به حزب نشده پس نباید حزب داشت، برداشت نادرستی از این متون است.
مجتهدی تصریح کرد: منظور از حزب مورد اشاره جریان های سیاسی تلاش برای مشارکت امور سیاسی و چرخش قدرت در عرصه های مختلف است و با حزبی که در قرآن آمده متفاوت است.
وی با بیان اینکه حزب محلی برای تضارب آرا و نظارت همگانی بر امور جاری در کشور است، افزود: برای فعالیت احزاب نیازمند بستر هستیم، که متاسفانه این بستر تا کنون در کشور فراهم نشده است.
مجتهدی با بیان اینکه اگر کسی وجود حزب را رد می کند باید پیشنهاد بهتری برای جایگزین آن داشته باشد، گفت: نبود حزب باعث سوء استفاده افراد فرصت طلب از خلاء پیش آمده شده و برعکس وجود حزب می تواند دستاوردهای زیادی برای کشور داشته باشد.
وی ابراز کرد: در فقدان احزاب هرکسی در قدرت باشد، گروه های فشار حرفش را خواهد زد و نظرش را پیش خواهد برد.
مجتهدی با اشاره به اینکه برای داشتن مشارکت بالای مردم در عرصه، انتخابات باید حزبی برگزار شود، گفت: اگر ایرادی نیز وجود داشته باشد به روش آن وارد است نه به کلیات آن و باید تلاش کنیم روش را اصلاح کنیم نه اینکه کل آن را نفی کنیم.
وی اظهار کرد: اگر کارهای کشور با بی برنامگی پیش رود و عقلانیت در آن نباشد، ساختارهای کشور را ضعیف و سست خواهد کرد.

** مدیریت جامعه بدون حضور احزاب امکان پذیر نیست
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حل مشکلات جامعه، مدیریت مسائل و پیشبرد برنامه بدون در نظر گرفته نقش احزاب و تشکل ها امکان پذیر نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محسن نجفیان افزود: در جهان کنونی مدیریت جوامع بشری بر محوریت فرد امکان پذیر نیست و مشارکت همگانی را می طلبد.
وی یادآورشد: مسائل کشور آنچنان گسترده و پیچیدگی دارد که اشخاص به تنهایی از عهده مدیریت آنها بر نمی آیند و سعی و همکاری آحاد جامعه می تواند در مدیریت آن نقش داشته باشد.
نجفیان اظهار کرد: موضوعی که امروزه برای مشارکت دادن افکار و اندیشه های مختلف در عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و همه مسائل اجتماعی مطرح است و تجربه مثبت بشری محسوب می شود و شاید آخرین تجربه بشری باشد، بحث تاسیس و شکل گیری احزاب است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تصور اینکه امروزه بتوان جامعه را برای مشکلات و مسائل آن، خارج از الگو و مشارکت احزاب مدیریت کرد، اشتباه است و الگوی بدل و جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: جامعه بدون گوناگونی افکار وجود ندارد و برای آنکه این افکار و عقاید مختلف مطرح شوند، نیازمند شکل گیری تشکل ها و احزاب هستند.
نجفیان ادامه داد: این موضوع در مساله انتخابات برجستگی بیشتری دارد و تصور برگزاری انتخابات بدون حضور احزاب، باطل است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: اینکه افراد چگونه می خواهند تیم و همکاران خود را حتی در صورت پیروزی در انتخابات داشته باشند و با آنها برای مدیریت جامعه همکاری کنند، نیاز به وجود تشکل های قوی و احزاب فعال دارد.
وی ابراز کرد: در سطح جهان هم ضرورت فعالیت احزاب در همه جوامع بشری پذیرفته شده و کارکرد و فواید زیادی هم در جوامع مختلف داشته است.
نجفیان بیان کرد: برای آنکه صداهای مختلف در یک جامعه نمود پیدا کند و آواهای مختلف شنیده شود، ناگزیر از شکل گیری احزاب هستیم و امروزه بدون احزاب، انتخابات نمی تواند شکل بگیرد و در صورت انجام آن، از معنای حقیقی انتخابات فاصله می گیرد و نمی تواند رنگ و بوی حقیقی آن را داشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ورود افراد به تنهایی و حتی به شکل قومی به صحنه مدیریت یک جامعه، امری ناقص است؛ انتخابات باید برنامه ای مدون داشته باشد تا مردم بتوانند برنامه ها را رصد و در خصوص آنها تصمیم بگیرند و این موضوع از فواید احزاب است.
وی افزود: حضور احزاب و فعالیت این تشکل ها لازم است و شور و نشاط انتخاباتی ایجاد می کند و تصمیم افراد جامعه را در مسیر مفید خود قرار می دهد.
نجفیان یادآورشد: کشورهایی هستند که ظاهر قضیه را حفظ کرده اند اما محتوایی ندارند و از درون همه تک حزبی هستند که چنین ساختار حزبی به معنای واقعی نمی تواند وجود داشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اجازه بدهیم که احزاب بر حسب اندیشه ها و نظرات مختلف اجازه ظهور و بروز پیدا کنند و بتوانند خود را مطرح و اندیشه ها را بیان و در چارچوب قانون فعالیت کنند.
وی اظهار کرد: در این صورت است که می توان اعلام کرد، در ایران علاوه بر حفظ شکل ظاهری مساله، توانسته ایم محتوای آن را حفظ کنیم و حقیقت آن را در جامعه نشان دهیم.

** احزاب برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نقش دارند
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان در ادامه گفت: در حال حاضر 442 حزب با اسامی و نمادهای مختلف در کشور فعالیت می کنند که به طور یقین در مشارکت حداکثری برای انتخابات نقش دارند اما فعالیت آنها پررنگ نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بهروز مهدوی یادآورشد: امروزه بسیاری از موسسه های رسمی و افراد حقوقی در قالب حزب خود را نشان می دهند، بسیاری از تشکل ها نباید در قالب حزب فعالیت و موضع گیری کنند چرا که مجوز حزب را ندارند و چنانچه خواهان فعالیت هایی همانند حزب هستند، می توانند با مجوز در قالب حزب فعالیت داشته باشند و ماده 10 قانون این اجازه را به حزب داده است.
وی ادامه داد: متاسفانه احزاب خود را آن گونه که باید و شاید نشان نمی دهند و به کارکردهای خود آشنا نیستند و تشکیل آنها نیز خیلی مشخص نیست.
مهدوی با تاکید بر اینکه دولت می تواند به احزاب جهت، برنامه و الگو داده و کارکردهای مثبت احزاب جهانی را نشان دهد، افزود: با این اقدام حزب نیز می تواند در قالب واقعی خود را نشان داده و گزینش درستی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه حزب باید دارای اساسنامه و مرامنامه باشد و اعضا نیز به آن معتقد باشند، اظهار کرد: احزاب باید کنترل و گزینش های صحیحی داشته باشند.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان گفت: احزابی که در دنیا مترقی هستند برنامه دارند و این احزاب دارای گزینش و برنامه برای مدیریت کشور هستند و برنامه های خود را ارائه می دهند.
مهدوی با بیان اینکه بسیاری از احزابی که درصدد پیروزی هستند، شخص پیشنهادی برای تصدی رئیس جمهوری و کابینه خود را نیز معرفی می کنند، یادآورشد: این مساله در حوزه مشارکت مردم در انتخابات بسیار موثر خواهد بود.
وی تاکید کرد: برای داشتن جامعه پویا باید سطح دانایی جامعه ارتقا یابد چرا که دانایی به خودی خود قدرت است؛ هرچه سطح آگاهی جامعه بیشتر باشد، قطعا مردم گزینش بهتری خواهند داشت.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان گفت: وقتی همه می توانند رای دهند این دمکراسی است، روشنفکران، ائمه جمعه و جماعات و روحانیان، مطبوعات، رسانه ها و آموزش و پرورش می توانند در جلب مشارکت حداکثری برای انتخاباتی قانونمند موثر باشند و اگر این مساله در جامعه محقق شود، باید سطح آگاهی و دانایی مردم ارتقا یافته و اطلاعات درستی به آنها ارائه شود.
مهدوی ادامه داد: در اصل 26 قانون اساسی بیان شده مردم می توانند در احزاب شرکت کنند و به جایگاه واقعی که مدنظر امام راحل و ولی امر مسلمین است، برسیم.
به گفته وی، حزب خواهان نشان دادن حضور خود در قدرت، کنترل و جهت دهی به آن است و حتی می تواند از قدرت نیز سهم خواهی کند؛ ما به این سمت در حرکت هستیم اما رسیدن به نقطه مطلوب، نیازمند گذشت زمان است.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان گفت: بر اساس آخرین آمار ایران 442 حزب تاکنون مجوز گرفته اند و این اشکالی نیست، اما با دید سابقه دموکراسی در ایران به چه زمانی برمی گردد.
مهدوی افزود: ایران سابقه حکومت 2 هزار و 500 ساله شاهنشاهی را داشته است و بعد از انقلاب اسلامی مردمی ترین نظام را داریم.
وی ادامه داد: در اوایل تشکیل نظام اسلامی بنا به دیدگاه های ایدئولوژیکی، اسلامی بودن حکومت و محور قرار گرفتن مرجعیت، همه با انقلاب اسلامی همراه شدند.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان با بیان اینکه در اوایل انقلاب فقط حزب جمهوری اسلامی داشتیم، گفت: در این حزب مبانی دینی و قرآنی نیز وجود دارد چرا که در عقل دیگران شریک شدن و مشارکت برای مشورت گرفتن از دیگران در قرآن آمده است.

** برای رسیدن به مشارکت حداکثری ابزارهای لازم را نداریم
فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: ابزارها و ساختارهای لازم برای رسیدن به مشارکت حداکثری را یا نداریم یا این ساختارها خیلی ضعیف است.
مجتهدی با اشاره به ضعف در قانون انتخابات، گفت: یکی از ضعف های کشور در قانون انتخابات است که مشکلات عدیده ای را برای کشور ایجاد کرده و باید مجلس شورای اسلامی درصدد رفع مشکلات آن باشد.
وی با بیان اینکه هزینه های انتخاباتی نامزدها برای حضور در رقابت ها هنگفت است، افزود: در چنین شرایطی، کسانی که لایق و توانا هستند ولی توانایی مالی ندارند، نمی توانند خود را به مردم معرفی کنند، چون امکان این امر با وجود هزینه های زیاد سایر نامزدها وجود ندارد.
مجتهدی با اشاره به ضعف های سیستماتیک در انتخابات، تصریح کرد: هم اکنون یک ماه تا برگزاری انتخابات زمان باقی است، در حالی که نه نامزدها مشخص هستند و نه مردم می دانند چه کسانی در عرصه حضور خواهند داشت، این موضوع باعث سردرگمی و بلاتکلیفی نامزدها و مردم در انتخاب سرنوشتشان می شود.
این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: نمی شود مردم را به مشارکت حداکثری تشویق کرد و آنها را پای صندوق رای کشاند، اما برای انتخاب صحیح، بینش کافی در میان اقشار مختلف جامعه ایجاد نکرد.
وی اضافه کرد: این نوع تشویق برای مشارکت های حداکثری صرف، بدون آگاهی و شناخت دادن مناسب از ملاک های انتخاب درست، تبعات فراوان بسیاری برای کشور خواهد داشت.
مجتهدی با تاکید بر لزوم سیستمی عمل کردن در امور سیاسی در سطح کشور، تصریح کرد: هنوز به این مرحله از کار در کشور نرسیده ایم.

** کیفیت آرا باید مورد توجه قرار گیرد
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به طور معمول در بحث های انتخاباتی بر روی کمیت ها بحث می کنیم تا مسائل کیفی.
نجفیان افزود: همه علاقه مندیم که میزان مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد، این خوب است اما به واقع به کیفیت رای آن دسته از افرادی که مشارکت می کنند، توجه نمی شود و میزان مشارکت آن افرادی که نخبگان، فرهیختگان و فرهنگیان جامعه هستند، برآورد نمی شود.
وی با بیان اینکه ما وسیله و معیار سنجش دقیق نداریم، یادآورشد: می توان تا حدی به معیارهای انتخاب کیفی نزدیک شد، تجربه نشان داده است که در مقاطعی که رقابت ها واقعی بود یا نزدیک به آن، مشارکت کیفی در جامعه به ثبت رسید.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در آن مقاطعی که جریان های فکری موجود در اجتماع امکان مطرح ساختن خود را پیدا کرده اند، کمیت و کیفیت آن انتخابات بالا بوده است.
نجفیان تاکید کرد: عکس این جریان هم وجود دارد، در هر زمانی که فضا محدودتر شده و پیش از انتخابات ورود بسیاری از جریان های فکری و سیاسی منع شده، کیفیت مشارکت متفاوت بوده است.
وی اظهار کرد: در شرایط حضور تمام جریان های فکری، بسیاری از مردم حس می کنند و می فهمند که رای و نظر آنان مهم و ارزشمند است و این احساس را ندارند که از مردم برای انتخاب فردی که پیش از حضور آنان انتخاب شده است، رای بدهند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: در برخی مواقع به شکل آشکار برخی سلیقه ها را پیش از آغاز رای گیری و فرآیند انتخابات حذف کرده اند، در این زمان، مردم می فهمند که انتخابات از آن معنای حقیقی خود فاصله گرفته و بیشتر به صحنه نمایش نزدیک شده است، در چنین شرایطی بهتر است، نتیجه هر 2 انتخابات با هم مقایسه شود.
نجفیان خاطرنشان کرد: ما باید مفهوم انتخابات را از تعریف و استاندارد آن تعیین کنیم و بعد از اینکه آن را شناختیم، هر انتخاباتی که نزدیک به این استانداردها برگزار شود، و فاصله آن در حداقل است، همواره تعداد آرای بیشتری را به خود جذب می کند و هر چه این فاصله بیشتر می شود، مردم هم رغبت کمتری برای حضور نشان می دهند در کنار آن مشکلات ساختاری و قانونی که در عرصه انتخابات وجود دارد.
وی ادامه داد: برنامه زمانبندی در انتخابات و بلاتکلیفی در آن روز به روز بیشتر شده است، اگر انتخابات اخیر و گذشته های دور را نگاه کنیم، وضعیت بهتری داشتیم و به جای آنکه رو به پیشرفت بوده و در انتخابات معایب خود را شناسایی و درصدد رفع آنها باشیم، در بیشتر مواقع روند معکوس را طی کردیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شنیده ایم از بین مجالسی که شکل گرفته بسیاری اذعان دارند که مجلس اول بهترین مجلس بود، در حالی که در آن نمایندگانی حضور داشتند که به زعم برخی ها در جبهه مقابل انقلاب حضور داشتند و در مجلس موثر بودند و در تصمیم گیری ها و قانون گذاری ها نقش داشتند و صدای مردم در آن شنیده می شد به همین علت است که می گوییم مجلس اول بهترین دوره بود.
نجفیان اضافه کرد: هر چه پیش رفتیم این وضعیت افت پیدا کرده و به صداهای مختلف اجازه بیان شدن داده نشده است و بسیاری از افراد قبل از ورود به صحنه های انتخاباتی حذف شده اند.
وی ابراز کرد: مقصر رویکردهای سیاسی است و سعه صدر بخش هایی از حاکمیت که رو به تنازل بوده است، تحمل آن دسته از افرادی که غیر از ما فکر می کنند و غیر از جبهه و گروه ما هستند را نداشته ایم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رفته رفته می بینیم که دایره آن کسانی که به انقلاب دل بسته و وابسته هستند و اهداف و آرمان های انقلاب را قبول دارند، تنگ تر شده و در ایستگاه های تصنعی و کاذب مختلف، بسیاری از این افراد را پیاده کرده اند و گفته اند که صلاحیت همراهی در این قطار را ندارید.
نجفیان تصریح کرد: بیم آن می رود که از انتخابات فقط یک نام و پوسته باقی بماند و انتخابات اگر در دل خود رقابت واقعی را نداشته باشد، هدف و مفهوم خود را از دست می دهد و به واقع هم به سمتی می رود که در شکل هم خود را نشان می دهد.
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته از ماه ها قبل، فرآیند انتخابات و رقابت ها شکل می گیرد و گفتارها مطرح می شود و مردم فرصت چندین ماهه برای تحقیق دارند.
وی یادآورشد: ما در عمل چنین بحثی را نداریم و حتی این تردید وجود دارد، افرادی که از ابتدا و حتی پیش از شکل گیری انقلاب نقش داشته اند، اجازه حضور در صحنه پیدا می کنند یا نه؟ و این موضوع مردم را در عالم شک و تردید و بلاتکلیفی قرار می دهد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امیدوارم این موانعی را که در بخش های مختلف ایجاد شده یا برخی در قوانین و برخی حاصل اعمال سلیقه های مختلف است بتوانیم رفع کنیم و در انتخابات بعدی شاهد این باشیم که مردم از یک وضعیت باثبات و پایدار در روند برگزاری انتخابات بهره مند باشند.
نجفیان با بیان اینکه این بحث ها برای بعد از انتخابات هم جریان دارد، اظهار کرد: ساز و کار ما به نوعی است که نمی توان نتایج را دست کاری کرد، اما در جامعه سخن دیگری جریان می یابد و گاه بی اعتمادی را حتی نسبت به برگزاری انتخابات به همان شیوه ای که مسئولان طراحی کرده اند، وارد می کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اعتماد به نظام سیاسی و اعتماد به دولتمردان در مسائل حیاتی به خصوص در انتخابات بیش از همه مسائل خود را نشان می دهد.
وی ادامه داد: اگر ما به دنبال ایجاد شور و نشاط انتخاباتی هستیم، باید بستر آن به گونه ای طراحی شود که مردم از مدت ها قبل در فرآیند انتخاب شدن و انتخاب کردن قرار گیرند و بتوانند فرصت تجزیه و تحلیل انتخاباتی داشته و نسبت به آن دسته از افرادی که کلیت روند انتخابات را رقم می زنند به حسن ظن آنان اعتماد کافی و لازم را داشته باشند.

** قوه مقننه باید ضعف قانون را حل کند
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان گفت: به دلیل تکرار قوانین انتخابات، اشکالات و ضعف های آن بیشتر دیده می شود که باید این اشکالات قانونی بررسی و رفع شوند.
مهدوی با بیان اینکه شرکت در ثبت نام نامزدی انتخابات ریاست جمهوری با حجم وسیعی از ثبت نام کنندگان مواجه هستیم، اظهار کرد: اصل 115 جزو اصل های محکم قانون به شمار می رود و وجود رجل در قانون برای بانوان جای سوال است.
وی ادامه داد: شرط سنی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید در شورای بازنگری قانون اساسی (اصل 177) اصلاح شود.
مهدوی تاکید کرد: ضعف قانون در اجرا مشخص می شود و قوه مقننه باید این موارد را بررسی کند چرا که کار واقعی این قوه، قانونگزاری و رفع کاستی های جامعه در این خصوص است، البته مردم هم مطالبه ای در این باره ندارند.
مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان، به میزان مشارکت مردم در انتخابات از سال های 57 تا 92 در ایران اشاره کرد و افزود: سال 57 مشارکت مردم 67 درصد، مرداد سال 60، 64 درصد، مهر همین سال، 74 درصد، سال 64، 56 درصد، سال 68، 55 درصد، سال 72، 51 درصد، سال 76، 80 درصد، سال 80، 67 درصد، سال 84، 63 درصد، سال 88، 85 درصد و سال 92 نیز 73 درصد بود.
مهدوی تاکیدکرد: این دوره مشارکت کمتر از دوره های قبل نخواهد بود و کیفیت نیز متفاوت خواهد بود اما اینکه عقلانیت حاکم خواهد بود یا نه قابل پیش بینی نیست چرا که در سالهای گذشته فضای مجازی نداشتیم اما امروزه انواع فضاهای مجازی رسانه ای و ماهواره ای قوی داریم و افکارسنجی در این زمان بسیار مشکل است.
وی یادآورشد: می توانیم با روشنگری و ایجاد اعتماد و ارتقاء سطح آموزش عمومی، اعتماد مردم را به مجریان جلب کنیم و برعکس نبود شفافیت موجب کاهش اعتماد عمومی مردم خواهد شد و مشارکت نیز کاهش می یابد و در این باره رسانه ها بسیار تاثیرگذار هستند.

** نباید نعمت انتخابات را تبدیل به نقمت کرد
فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به حماسه سازی مردم در انتخابات مختلف، گفت: نباید با سوء استفاده از تریبون های عمومی و تبلیغ یک نامزد خاص یا تخریب وی باعث دلسردی مردم شد، چرا که با این کار نعمت مشارکت حداکثری مردم را به نقمت تبدیل خواهیم کرد.
مجتهدی اظهار کرد: به نظر می رسد باید شورای نگهبان برای اصل 115 قانون اساسی که شرایط رئیس جمهوری را توضیح می دهد یک تفسیر مناسب و قابل اتکا تهیه کند، چرا که با این تفسیر می توان جلوی بسیاری از ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری را گرفت و عمده مشکلات را حل کرد.
فعال سیاسی اصولگرا گفت: به نقش احزاب در ایران در شرایط کنونی چندان امیدی ندارم، چون کشور احزابی ندارد که نمایندگی مردم را در معرفی نامه(رزومه) خود داشته باشد، بلکه در بسیاری از مواقع احزاب به خاطر سهم خواهی از جریان سیاسی که در قدرت است، تشکیل شده اند.
وی به ضرورت اجرای عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر عدالت اجتماعی در کشور برقرار شود، یعنی نظام توزیع ثروت، بودجه بندی، نظام پرداخت، اشتغال و سایر مسائل مشابه در کشور رفع خواهد شد.

** لازمه برگزاری یک انتخابات پرشور جلب اعتماد مردم است
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: لازمه برگزاری یک انتخابات با شور و نشاط در درجه نخست اعتماد به مردم است و همه مسائل را از آن مردم بدانیم و برآیند آرای ملت را حاکم بر همه امور قرار دهیم.
نجفیان افزود: میزان مشارکت مردم مهم است که پشتوانه ما شود و اینکه در سطح جهانی بگوییم که مردم مشارکت کردند، در حالی که عدد اهمیت ندارد و مهم این است که برآیند آرای مردم این اطمینان را ایجاد کند که تعیین حاکمیت و سرنوشت کشور به دست آرای مردم است.
وی تاکید کرد: در روند برگزاری انتخابات، نباید هیچ نهاد و مرجعی اعمال سلیقه کند چرا که یکی از آفت های برگزاری انتخابات، اعمال سلیقه است و این از اعتماد و نیز میزان مشارکت مردم در انتخابات کم می کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مجری و ناظر باید جایگاه خود را بشناسند و به آن عمل کند، امروز جایگاه ها به گونه ای شده است که گویا تغییر کرده اند.
نجفیان با بیان اینکه در مقطعی شورای نگهبان در استان ها دفتر نداشت، تصریح کرد: چه مشکلی پیش آمده که دستگاه های نظارتی به این میزان عریض و طویل شده اند؟
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حتی در بسیاری از مواقع، مسائل امنیتی دامنه دخالت ها را وسیع کرده و در حالی که قانون بر اعلام نظر چهار نهاد کشوری تاکید و تصریح کرده است، که در خصوص صلاحیت افراد اعلام نظر کنند، اما برخی آمده اند و مدعی شده اند که این نهادها برای بررسی صلاحیت ها کافی نیستند.
نجفیان یادآورشد: آیا اینها به مصلحت است؟ می تواند ما را به سمت برگزاری انتخابات صحیح و بی اشکال ببرد؟ به نظر حتی آسیب ها را افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: مساله دیگر، در خصوص رسانه هاست، در عصری هستیم که تعداد رسانه ها رو به فزونی است اما همچنان صدا و سیما رسانه بی رقیب محسوب می شود و این رسانه باید بی طرفی خود را حفظ کند.
وی تاکید کرد: مسئولان برگزاری انتخابات به معنای واقعی عدالت را رعایت کنند و امکانات عمومی را به نفع کسی به کار نگیرند همین موقعیت های شغلی و جایگاهی که افراد مختلف به واسطه مسئولیت ها تصدی کرده اند، به کارگیری آن به نفع شخص یا گروهی خاص، استفاده از امکانات عمومی محسوب می شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ما باید همه مردم را در این انتخابات در نظر بگیریم، یعنی برای همه مردم حقی یکسان قائل شویم تا صدای همه شنیده شود، اتهامات را کم کنیم و بی جهت رقبای خود را با اتهامات واهی تخریب نکنیم.
نجفیان تصریح کرد: فضای اتهام و تخریب و اینکه جناح و گروه من به هر قیمتی برگزیده انتخابات شود و جناح رقیب شکست و از صحنه کنار برود را حمل بر خودبینی می دانم، مقداری باید فضا را آزادتر بگذاریم و دیدمان را وسیع تر کنیم.
وی ادامه داد: حتی در زمان رضاخان که نماد دیکتاتور در تاریخ ایران است، در زمان خود شهید مدرس را داشت، یعنی به مدرس اجازه داده شده بود که در مجلس حاضر شود و مردم به آن رای بدهند و در عمل آنان در چنین حکومت هایی فرصت حضور در عرصه انتخابات را داشته اند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آیا ما به همه آنانی که خود را مقید و متعهد به این نظام می دانند فرصت می دهیم و شرایط حضور همه را فراهم می کنیم؟ امیدوارم فضا آنچنان باز شود تا جریان ها و افکار مختلف این فرصت را پیدا کنند که در عمل آرمان های انقلاب محقق شود.

** انتخابات نیازمند اخلاق مداری و عقلانیت است
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری زنجان گفت: اخلاق مداری و عقلانیت باید در جامعه پایه گذاری و فرهنگ سازی شود، چنانچه بزرگان جامعه اندیشمندان، روشنفکران و تمام اصحاب فرهنگ این 2 مقوله را نهادینه کنند، مشکلات حل می شود.
مهدوی خاطرنشان کرد: تا نقطه آرمانی فاصله داریم و باید چارچوب های قانونی محکمی داشته باشیم تا اخلاق مداری و عقلانیت در جامعه رعایت و در شرایط فعلی چارچوب های قانونی بیشتری ایجاد شود.
وی افزود: پس از گذشت 38 سال از انقلاب باید اخلاق مداری و عقلانیت بیش از گذشته در جامعه جاری و ساری شود.
بر اساس ماده 68 قانون اساسی زمان اعلام رسمی اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده در شورای نگهبان ششم اردیبهشت است و تا این زمان هر نوع فعالیت تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان ممنوع است و این نوع فعالیت در شبکه های مجازی نیز از سوی پلیس فتا پیگیرد قانونی دارد.
3001/3216/7325/6085/1772
خبرنگاران: حدیث ابوالحسنی، مینا افشاری، سجاد کریمی** انتشاردهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.