مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سرمازدگی انتقالی عمدتا در مناطق گود و دره‌ها اتفاق افتاده و در هیچ جای دنیا نیز روش کنترلی برای آن وجود ندارد، به خبرآنلاین گفت: این نوع سرمازدگی که در سال 86 در کشورمان اتفاق افتاد در برخی سال ها امکان وقوع آن در پاییز یا اوایل بهار نیز وجود دارد.

بهنام اوجاقلو با بیان اینکه باغات استان همه ساله در اثر سرمازدگی تشعشعی متحمل خسارات قابل توجهی می‌شوند، خاطرنشان کرد: این نوع سرمازدگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته تاحدودی کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: درجه حرارت خسارت زا در هر گیاه دمای حرارت بحرانی نامیده می‌شود و در محصولات مختلف نیز متفاوت است به طوری که به عنوان مثال غنچه‌های درخت سیب در مرحله بازشدن به دمای منفی 2.7 تا 4- درجه مقاوم است و این عدد در گوجه به 6.5- درجه سانتی گراد می رسد درحالیکه ممکن است درخت گردو در دمای 1- درجه دچار سرمازدگی شود.

اجاقلو با بیان اینکه حساسیت اندام‌های گیاه با گذشت زمان از اغاز فعالیت نسبت به سرما بیش‌تر می‌شود، تصریح کرد: به عنوان مثال مقاومت شکوفه‌های درخت سیب بعد از باز شدن به 1- تا 3 درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: در میوه‌های ریز مانند گیلاس، آلبالو و انگور به طور معمول برای رسیدن به عملکرد اقتصادی باید 40 درصد گل ها تلقیح و تبدیل به میوه شوند. در صورت وقوع سرمازدگی و از دست رفتن 80 درصد گل ها، حتی اگر تمام 20 درصد گل باقی مانده نیز به میوه تبدیل شود باز هم عملکرد اقتصادی نبوده و باغدار متحمل ضرر و زیان خواهد شد. اما در دانه‌دارها همچون سیب و گلابی که میوه درشت‌تر است اگر 5 درصد گل‌ها نیز به میوه تبدیل شوند باز هم درآمد اقتصادی عاید باغدار خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: زمان گلدهی نیز در وقوع سرمازدگی در درختان بسیار حائز اهمیت است به طوری که همه ساله درختانی همچون زردآلو، هلو و شلیل در استان زنجان در معرض خسارت سرمازدگی قرار دارند و در عین حال دانه دار‌ها در استان دیرتر گل داده و کم تر در معرض خسارت ناشی از سرمازدگی هستند و از سرمای دیررس بهاره در امان می‌مانند.

وی افزود: درختان گردو همه ساله در مناطق مختلف استان در اواخر اسفند و اوایل بهار تحریک به رشد شده و در اثر سرمای دیررس بهاره دچار خسارت می‌شوند.

اوجاقلو در پایان با تاکید بر ارتقای سطح آگاهی و دانش بهره‌برداران در زمینه های مختلف به منظور مقابله با سرمازدگی بیان داشت: باغداران با افزایش شناخت خود از موضوعات مرتبط با سرمازدگی می‌توانند با اعمال مدیریت مطلوب در باغ و انجام به موقع برخی اقدامات کنترلی خسارت‌های ناشی از سرمازدگی را به حداقل برسانند.

 

۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610668
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.