جعفر بیات روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان فرسایش خاک در زنجان خیلی بالا بوده که یکی از دلایل آن وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع است که شدت فرسایش را افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: شدیدترین شکل فرسایش خاک در استان زنجان، فرسایش آبی است که حدود ۳۶ درصد از سطح استان را تشکیل می‌دهد.

بیات خاطرنشان کرد: فرسایش آبی در مناطقی مانند شهرستان‌های خدابنده، ماهنشان، طارم و منطقه زنجان‌رود پایین است چراکه این مناطق به اصطلاح، بَدلَند هستند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا دلیل جابه‌جایی برخی روستاهای استان در اثر فرسایش خاک است، گفت: جابه‌جایی روستاها صرفاً در اثر فرسایش خاک نبوده بلکه سایر پدیده‌ها مانند رانش و نشست زمین، سیلاب‌های شدید و موارد متعدد دیگری نیز موثر هستند که فرسایش خاک می‌تواند یکی از عوامل باشد.

وی در خصوص اعتبارات ملی بخش آبخیزداری در سال ۹۸ اظهار داشت: اعتبار ملی مصوب این بخش در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان بود که اقدامات و برنامه‌ها با اهداف کنترل سیلاب، تقویت و پایدارسازی منابع آب زیرزمینی، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب در هشت حوزه آبخیز انجام شد.

بیات خاطرنشان کرد: اعتبار سال ۹۹ هنوز اعلام نشده اما روال معمول این است که معادل همان رقم سال گذشته تخصیص یابد.

به گزارش ایرنا، بَدبوم یا بَدلند به نواحی مرتفع خشکی گفته می‌شود که بر اثر باران‌های سنگین اتفاقی به دره‌های تنگ عمیق بریده شده است و ریزش‌های جوّی معمولی ناحیه به اندازه‌ای نیست که حافظ پوششی کافی از علف یا سایر گیاهان باشد و چنین ناحیه‌ای برای کشاورزی یا زمین چراگاهی، فاقد ارزش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.