خلیل آقاجانلو روز دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران، افزود: افزایش اعتبارات، تاثیر بسیار زیادی در حفظ و تقویت منابع طبیعی استان داشته است.

وی با بیان اینکه تغییرات رخ داده در سطح دنیا در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به دغدغه مهم تبدیل شده است، اظهار داشت: تغییرات اقلیمی مانند آتش‌سوزی در استرالیا و قرار گرفتن ژانودیه یه عنوان گرمترین ماه طی تاریخ بشر و تغییراتی که در کشور ایران نیز مشاهده می‌شود نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته به این حوزه توجه شود زیرا سرنوشت و آینده همه ما وابسته به حفاظت از منابع طبیعی است.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش‌های صورت‌گرفته بتوانیم ضمن پیشگیری از چالش‌ها و دغدغه‌ها، اقدامات احیایی و اصلاحی را نیز انجام دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به محورهای مهم اقدامات این اداره کل، گفت: یکی از محورها اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است که طی ۲ سال گذشته، اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و امیدواریم برای سال آینده نیز تکرار شود.

وی با بیان اینکه اقدامات خیلی خوبی در حوزه تقویت پوشش گیاهی انجام شده است، اظهار داشت: طی ۲ سال اخیر، حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری فقط توسط این اداره کل در استان انجام شده که محاسبه توزیع نهال و اقدامات مشترک با سایر دستگاه‌های اجرایی، این آمار را افزایش می‌دهد.

آقاجانلو، محور بعدی را اصلاح و احیای مراتع خواند و خاطرنشان کرد: اجرای کاداست (محدوده‌بندی) اراضی ملی، نقش مهمی در تثبیت مالکیت دولت و اشخاص داشته و طی سال‌های اخیر بیش از ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت کاداست قرار گرفته است.

وی افزود: ۲۵۰ هزار هکتار نیز در دست اجرا بوده که طی ماه‌های آینده، نهایی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه مردم و به‌ویژه ساکنان روستاها را بهره‌برداران اصلی منابع طبیعی می‌دانیم، گفت: حوزه ترویج و آموزش، یکی از محورهای اصلی بوده که تلاش برای جلب مشارکت بهره‌برداران در این حوزه است.

وی اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی این اداره کل بر اساس سرفصل‌ها در سه بخش قانونی (توسط همکاران)، علمی (توسط تسهیلگران در دانشگاه) و شرعی (توسط علما) ارائه می‌شود.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: کارشناسان منابع طبیعی استان، ابتدا خودشان تحت آموزش قرار گرفته و با به‌روزترین مسائل آشنا می‌شوند و سپس در مناطق مختلف هدف، حضور یافته و موارد آموزشی لازم را به بهره‌برداران ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت تسهیلگران، افزود: تسهیلگران ۲ گروه هستند که گروه اول، با هماهنگی گروه ترویج کشاورزی دانشگاه زنجان انجام شده و گروه دوم، علمایی هستند که در قالب سفیران انفال، تحت آموزش قرار گرفته و مسائل حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن را از منظر شرعی به روستاییان و بهره‌برداران ارائه می‌دهند.

 پروژه‌های دهه فجر منابع طبیعی زنجان با ۳۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز با بیان اینکه پنج پروژه این اداره کل در دهه فجر به بهره‌برداری رسید، گفت: پروژه کنترل سیلاب حوزه حوزه میراخور شهرستان ماهنشان با اعتبار ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال که عملیات اجرایی آن از سال ۹۷ آغاز شده بود، امسال به بهره‌برداری رسید.

جعفر بیات اظهار داشت: پروژه کنترل سیلاب حوزه چسب شهرستان ایجرود با اهداف کنترل سیل و حفاظت از خاک با اعتبار ۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال که از سال ۹۷ آغاز شده بود نیز امسال افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد: فاز اول پروژه مرمت پخش سیلاب ذاکر در جاده طارم نیز با چهار میلیارد ۸۹۰ میلیون ریال اعتبار آماده افتتاح است.

بیات افزود: سازه چندمنظوره روستای صالح‌آباد شهرستان خدابنده نیز با هدف پایدارسازی منابع آب شُرب این روستا با یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال اعتبار احداث و به بهره‌برداری رسید.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: فاز اول پروژه کنترل سیلاب در حوزه آببر شهرستان طارم نیز با ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا و در دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: پروژه‌های دیگری نیز در هفته منابع طبیعی خواهیم داشت که در موعد مقرر اطلاع‌رسانی می‌شود.

 ۳۷۸ طرح مرتع‌داری در استان زنجان اجرا می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز با بیان اینکه ۵۶ درصد سطح این استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، گفت: یک میلیون و ۱۳۷ هزار هکتار از این منابع، مرتع است.

جلیل سلطان‌نژاد افزود: ۳۷۸ طرح مرتع‌داری برای مدیریت در سطح مراتع، تهیه کرده و مدیریت آن را طبق قانون به نوعی به خود دامداران واگذار کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: برابر ممیزی‌هایی که انجام شده، ظرفیت مراتع استان برای ۶۴۰ هزار راس دام برآورد شده در حالی که یک میلیون و ۲۳۰ هزار راس در استان وجود دارد و ظرفیت دام موجود در این استان ۲ برابر ظرفیت مراتع است.

سلطان‌نژاد خاطرنشان کرد: در قانون افزایش بهره‌وری آمده که سالانه ۱۰ درصد تعادل بین دام و مرتع را برقرار کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.