روزنامه صدای زنجان در گزارشی با عنوان " زمین سوخته" نوشت: عدم‌ حمایت مناسب دولت از کشاورزی، نبود امکانات مناسب در روستاها، پایین بودن ارزش محصولات کشاورزی و عدم برداشت محصول از سوی کشاورزان به دلیل قیمت پائین محصول و فقر و تنگدستی کشاورزان استان باعث شده زمین‌های زراعی در همین چند سال گذشته تاکنون دست غیربومیان بیفتد، غیربومیانی که عموما کارشان کشاورزی نیست و بسیاری از آنان به شغل‌های غیرکشاورزی مشغولند که می‌خواهند یک شبه راه ۱۰۰ ساله بروند و به اصطلاح پولدار شوند، آنان برای به فروش رفتن محصولشان انواع کودها شیمیایی و سموم کشاورزی را به خورد زمین می‌دهند و محصول تولید می‌کنند، آن هم به قیمت جان مردم و سلامتی خاک و آب منطقه!

بنا به اظهارات عضو شورای شهرستان خدابنده حدود ۱۸ سال قبل کشاورزان همدانی پس از خشک شدن آب چاه‌ها برای ادامه فعالیت خود خدابنده را انتخاب کردند و با اجاره زمین نسبت به کشت محصول که عمده آن سیب‌زمینی بود اقدام کردند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان می‌گوید نه تنها همدانی‌ها بلکه نیشابوری‌ها هم اراضی بسیاری از روستائیان ابهر و خرمدره را اجاره کرده‌اند و به کشت و زرع مشغولند. او معتقد است که کشاورزان غیربومی از اقصی نقاط کشور در سطح استان پراکنده شده‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که بسیاری از این کشاورزان مهاجر برای افزایش تولید محصول دست به هر کاری می‌زنند، آنان برای بالا بردن حاشیه سود، کودهای شیمیایی را در چاه‌های آب خالی می‌کنند و کک‌شان هم نمی‌گزد چه بلایی سر سفره‌های زیرزمینی می‌آورند!

امیر محمدی یکی از کشاورزان ابهری در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: فقر، عدم‌حمایت جدی دولت از کشاورزان و نبود امکانات از جمله راه مناسب در روستاها مهم‌ترین دلیل فروش زمین‌های کشاورزی آنها بوده است، همین زمین‌هایی که روزی معیشت خود، هرچند اندک، ولی با آن سر می‌کردند و به آن درآمد خوش بوده‌اند، اما اکنون به امید اجاره بهای زمین‌شان در سرزمین بومی خود روزگارشان را سپری می‌کنند.

عدم‌ حمایت مناسب دولت از کشاورزی، نبود امکانات مناسب در روستاها، پایین بودن ارزش محصولات کشاورزی و عدم برداشت محصول از سوی کشاورزان به دلیل قیمت پائین محصول و فقر و تنگدستی کشاورزان استان باعث شده زمین‌های زراعی در همین چند سال گذشته تاکنون دست غیربومیان بیفتد، غیربومیانی که عموما کارشان کشاورزی نیست و بسیاری از آنان به شغل‌های غیرکشاورزی مشغولند که می‌خواهند یک شبه راه ۱۰۰ ساله بروند و به اصطلاح پولدار شوند، آنان برای به فروش رفتن محصولشان انواع کودها شیمیایی و سموم کشاورزی را خورد زمین می‌دهند و محصول تولید می‌کنند، آن هم به قیمت جان مردم و سلامتی خاک و آب منطقه!

شهرام طهماسبی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردیبهشت امسال در نخستین کارگروه امور زیربنایی استان با اشاره به وضعیت اسفناک سفره‌های آب زیرزمینی اعلام کرد: در استان لکه‌های قرمزی وجود دارد که محور زنجان- ابهر یکی از لکه‌های قرمز استان است. متاسفانه بیشترین سطح فرونشست آب زیرزمینی و بیش‌ترین تخریب زیست محیطی در این منطقه در حال وقوع است.

پایگاه خبری همدلی زنجان در خصوص فعالیت شرکت کاغذسازی راشاکاسپین نوشت: شرکتی که نه نامش با هویت زنجان سنخیت دارد و نه فعالیتش همسو با محیط زیست تعبیر می شود!

به گزارش همدلی‌زنجان؛ فعالیت شرکت راشا کاسپین در زنجان از همان روزهای نخست حاشیه برانگیز بود و در سال های اخیر به نظر می رسد با اغماض در خصوص این شرکت از طرف مسؤولان استانی برخورد شده که اگر واقعا اینطور باشد گناه نابخشودنی خواهد بود.

گفته می شود، مجوز فعالیت این شرکت را بسیاری از استان ها در استان خود نداده اند اما استان زنجان قبول کرده که این شرکت در زنجان مستقر شود. حال با فعالیت آن هر از چندگاهی رهاسازی فاضلاب آن به اراضی جنوب زنجان و مصرف آب بالای آن رسانه ای می شود.

شهرام طهماسبی، رییس سازمان  مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان  طی سخنانی قابل تامل گفته که باید برخورد جدی با موضوع شرکت راشا کاسپین صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه با موضوع شرکت راشاکاسپین جدی برخورد نشده است، اظهار کرد: باید در حوزه تولید کار شود، اما این اقدام به چه قیمتی باید باشد. امروز باید تولید اتفاق بیفتد و در آینده مردم نتیجه کار را ببینند. برخورد با شرکت راشاکاسپین، باید جدی‌تر باشد.

رییس سازمان  مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به تفاوت غیر قابل گذشت آمار علوم پزشکی و محیط زیست، گفت: این اختلاف قابل اغماض نیست.

پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان نیز  شاخص های آلاینده خروجی از این شرکت را با آلایندگی بیش از حد توصیف و تاکید کرده است که قرار بود اقدامات بلندمدت و کوتاه مدت در این زمینه توسط شرکت انجام شود.

وی گفته که با توجه به نمونه‌گیری‌های انجام شده تغییر واضحی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

پایگاه خبری " پیام ملت" به نقل از رییس ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی استان زنجان گفت: رسیدگی قضایی به تخلفات داوطلبان کار سختی نیست، لذا ما معتقدیم اقدامات پیشگیرانه در این امر برای ایجاد فضای سالم ،آرام و باشکوه انتخابات بسیار موثر است پس باید به این مقوله توجه نماییم.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملت» حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در چهارمین جلسه ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی استان زنجان ضمن تشکر از اقدام به موقع  سپاه پاسداران در  اجابت درخواست به حق مردم مبنی بر انتقام از دشمن گفت: از مسئولین اجرایی برگزار کننده انتخابات انتظار همراهی و ورود معنا دار، تذکر  و برخورد جدی با متخلفین داریم و باید از حرف درآییم و عمل کنیم.

رییس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه قانون خط قرمز دستگاه قضایی است افزود: رعایت قانون از طرف همه، خصوصا داوطلبان و کاندیداها مورد توجه قرار گیرد و اگر گزارش تخلفی می شود تذکر و برخوردهای قاطع انجام شود تا دیگر شاهد تکرار تخلفات نباشیم.

صادقی نیارکی اظهار کرد:۲۲ دی ماه نتیجه بررسی های هیأت نظارت اعلام خواهد شد به داوطلبین رد صلاحیت شده و یا  عدم احراز صلاحیت عرض می کنیم  مبادا بر اساس برداشتهای ذهنی شخصی خود  نهادهای نظارتی و ساختار نظام را زیر سئوال ببرید و در مجامع عمومی اعلام کنید که این عدم صلاحیتها معنادار و سیاسی است و مراقب حرفها و نوشته های خود باشید، لذا در صورت عدم رعایت موارد موصوف مسامحه نخواهیم کرد و برابر قانون برخورد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.