لیلا جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از انواع آرد گندم تعریف شده در استاندارد، آرد سنگک است که درحال حاضر این نوع آرد در گونی های سبز رنگ بسته بندی می شود.
وی، با اشاره به اینکه، آرد سنگک آردی است که از تمام قسمت داخلی دانه گندم که حاوی مواد نشاسته ای و پروتئینی است تشکیل شده و شامل بخشی از پوسته گندم است اضافه کرد: نان سنگکی که با آرد مخصوص سنگک پخت می شود دارای ارزش تغذیه ای نان سبوس دار است و بهتر است درپخت نان سنگک از آرد مخصوص سنگک استفاده شود.
رییس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد استان زنجان به نانوایان نان سنگک توصیه کرد، برای پخت نان، از آرد مخصوص استفاده کرده و مصرف کنندگان نیز توجه کنند که رنگ نان سبوس دار تیره تر از سایر نان ها است و تصور اینکه هرچه نان سفیدتر باشد باکیفیت تر و مناسب تر است، اشتباه است.
وی یادآوری کرد: متاسفانه مقبولیت نان سفید در میان مردم یکی از عواملی است که  موجب  می شود نانوا از آرد مناسب آن محصول جهت پخت استفاده نکند.

کارشناس صنایع غذایی اداره کل استاندار  استان زنجان نیز با اشاره به اینکه به آرد تولیدی کارخانجات این استان نظارت ها و کنترل لازم انجام می گیرد، ادامه داد: در این خصوص از آردهای تولیدی نیز نمونه گیری لازم انجام می شود تا محصول مطابق به استانداردها و معیارهای اعلام شده به نانوایی برسد.

مهسا رضادوست افزود: هم اکنون آرد تولیدی در کارخانجات استان نشانه گذاری اجباری شده و علاوه بر آن علامت استاندارد  کد ۱۰ رقمی نیز قید شده که می توان نسبت به رهگیری آن اقدام کرد.

پیش از این نیز متولیان امور بهداشتی استان اعلام کرده بودند که متصدیان واحدهای سنگکی زنجان از آرد سبوس گیری ۱۰ درصدی و واحدهای بربری پزی نیز از آرد سبوس گیری ۱۸ درصدی باید استفاده کنند.

به گفته آنان، ترویج فرهنگ استفاده از نان های سبوس دار و تیره در دستور کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دارد و نهادینه شدن آن در بین عموم به ترویج الگوی تغذیه ای سالم منجر می شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.