یازدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان زنجان روز شنبه بررسی آخرین وضعیت اجرای خوشه صنعتی کفش هیدج با حضور فعالان این رشته را در دستور خود قرار داد. 

خوشه صنعتی به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار اطلاق می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر، به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند که از چالش ها و فرصت های مشترک برخوردارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در این جلسه گفت: امروز توسعه خوشه های صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاست های اقتصادی و صنعتی دارد و کشورهای توسعه یافته از دهه های پیش به این حوزه ورود پیدا کرده اند و خوشه های قوی را دارند.

شهرام طهماسبی افزود: هر میزان که ما نگاهمان را از سطوح بالاتر به سطوح پایین تر توسعه منطقه ای متمرکز می کنیم، اهمیت خوشه های صنعتی بیشتر نمود پیدا می کند.

وی اظهار داشت: توجه به کسب و کارهای خرد و متوسط، زمانی می تواند به هم‌افزایی و آثار اقتصادی مثبت و ارزش افزود منجر شود که در قالب شبکه های ارتباطی که خوشه های صنعتی فراهم کننده آن هستند، شکل بگیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به مزیت های نسبی موجود در این استان برای اجرای خوشه های صنعتی اشاره کرد و گفت: چاقو، مس، نساجی، سرب و روی از رشته هایی هستند که زمینه و فرصت برای شکل گیری خوشه های صنعتی در آنها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه از سال ۹۰ اقدامات برای شکل گیری خوشه های صنعتی در این استان آغاز شده است، گفت: طرح توسعه خوشه های صنعتی فرآیندی است که سه تا پنج سال به طول می انجامد و گام های متعددی دارد.

ایرج احمدی افزود: اجرای خوشه های صنعتی در پنج فاز مطالعات، اعتماد سازی، تدوین برنامه عمل، پیاده سازی و خروج عامل توسعه از خوشه، انجام می شود.

وی اظهار داشت: ۶ خوشه در استان به عنوان داشتن قابلیت توسعه شناخته شده اند که شامل رشته های روی، فرش، کفش، چاقو، مس و ملیله است.

احمدی گفت: در سال ۹۱، "روی" نخستین خوشه ای بود که در استان توسعه یافت ولی به واسطه ملاحظات سیاست های زیست محیطی، اجرای آن متوقف شد.

وی ادامه داد: بعد از آن خوشه فرش طی سه سال در استان انجام و بعد از آن خوشه صنعتی کفش در دستور کار قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه اجرای خوشه صنعتی چاقو از سال گذشته در استان آغاز شده است، گفت: راه اندازی خوشه صنعتی مس در سال جاری و اجرای خوشه صنعتی ملیله نیز در سال آینده در دستور کار است.

وی اظهار  داشت: زیتون طارم، طرح آبزیان ماهنشان، کشمش و انگور ابهر، حبوبات هیدج، فرآورده های لبنی و نساجی از دیگر زمینه هایی است که ایجاد خوشه های صنعتی برای آنها در استان مورد توجه است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان به نتایج توسعه خوشه صنعتی کفش هیدج اشاره کرد و گفت: تعداد کارگاه‌های فعال در این رشته در سال نخست ۱۴۲ مورد بود که این میزان در پایان سال سوم به ۱۶۲ مورد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: میزان اشتغال مستقیم در صنعت کفش در هیدج در سال نخست اجرای خوشه، ۹۰۰ نفر بود که این تعداد در پایان سال سوم به یک هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است.

احمدی با بیان اینکه میزان تولید کفش در سال نخست ۵.۵ میلیون جفت بود که رقم آن در پایان سال سوم به ۷.۵ میلیون جفت افرایش یافته است، اظهار داشت: ارزش فروش محصولات نیز از میزان ۶۶۰ میلیارد ریال در سال نخست به یک هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال در پایان سال سوم رسیده است.

در این جلسه شماری از فعالان و اعضای تعاونی تلاشگران صنعت کفش هیدج در سخنانی، گرانی مواد اولیه، نوسازی تجهیزات، تامین سرمایه در گردش کارگاهها، محوطه سازی سایت کارگاهی هیدج، فقدان زمین در شهرک صنعتی هیدج با وجود بالا بودن میزان متقاضیان را از مشکلات و نیازمندی های صنعت کفش در شهر هیدج عنوان کردند.

وجیه الله نوروزی، فرماندار شهرستان ابهر نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه قدمت صنعت کفش در شهر هیدج به حدود ۵۰ سال می رسد، گفت: این صنعت هم اکنون موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از سه هزار نفر در شهرستان شده است.

محمدرضا آبی پور، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان نیز در این جلسه بر لزوم شناسنامه دار کردن سایت کارگاهی تولید کفش در شهر هیدج تاکید کرد و گفت: اگر شناسنامه ای برای این محدوده تعریف شود، ارائه خدمات نیز در قالب قوانین راحت تر و بدون موانع خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در سخنانی به مشکلات توسعه کمی بدون پشتوانه در توسعه خوشه ها اشاره کرد و گفت: خوشه های صنعتی باید برای پایداری، بتوانند به وادی برندسازی وارد شوند.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه کیفی سازی پشتوانه برندسازی است، افزود: با وجود توسعه کمی، هنوز موضوع برندسازی در خوشه ها از جمله در خوشه کفش هیدج، مطرح نشده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در جمع بندی مسائل مطرح شده در جلسه به ضرورت تفکیک وظایف بخش دولتی و خصوصی تاکید کرد و گفت: اگر اقدامات انجام شده از پایه به نحو درست و صحیحی آغاز و دنبال شود، هیچگاه در ادامه کار به مشکل نخواهیم افتاد.

فرامرز نیک سرشت با بیان اینکه تامین زیرساخت ها برای تولید، از وظایف حاکمیتی دولت است، اظهار داشت: از طرفی بخش خصوصی نیز باید برای ادامه فعالیت خود افق و چشم اندازی را تعریف کند تا محتاج کمک دولت برای ادامه حیات خود نباشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.