رئیس بهزیستی شهرستان زنجان  روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انجام مشاوره های پیش از ازدواج را لازم و ضروری  عنوان کرد و افزود: مشاوره ژنتیک  درکاهش معلولیت ها اثرات فراوانی به دنبال دارد.

رزاق  منافی افزود: طی ۶ ماهه اول امسال ۳۷۰ نفر از خدمات مشاوره دولتی بهزیستی این شهرستان بهره مند شدندکه از این تعداد  ۳۱۶ مورد مربوط به مشاوره های قبل بارداری و ۵۴ مورد دیگر نیز مشاوره قبل از ازدواج بوده است.

این مسئول ادامه داد: بر این منبا  بهزیستی زنجان برای کمک  هزینه آزمایش های ژنتیک برا ی افراد نیازمند طی ۶ ماهه اول امسال یک میلیارد ریال هزینه کرده که در راستای ارائه خدمات بهینه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین مدت یاد شده  ۲ مورد سقط درمانی به دلیل مبتلا بودن جنین به بیماری ژنتیک تشخیص زود رس  داده شده که البته این کار با مجوز اداره کل پزشکی قانونی استان انجام و در واقع از تولد نوزاد معلول جلوگیری شد.

منافی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد  علل نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید  اختلالات ژنتیکی است و در این میان عوامل محیطی نیز مانند درصد بالای ازدواج های فامیلی، شیوع بیماری های خونی مثل تالاسمی، عدم آگاهی مردم در بروز بیماریهای ژنتیک و معلولیت ها نقش بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: هزینه های مشاوره ژنتیک برای خانواده های دارای فرزند معلول و تحت پوشش بهزیستی رایگان  بوده و طبق  ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه بر اجباری شدن آزمایش های ژنتیک پیش از ازدواج تاکید شده است.

رییس بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: اغلب بیماری های ژنتیک قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری یا کنترل   هستند که مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات است.

به گفته وی، مرکز مشاوره ژنتیک دولتی بهزیستی زنجان در زمینه مشاوره های قبل از ازدواج، مشاوره های قبل بارداری و مشاوره های حین بارداری  به  عموم خدمات ارائه می کند و علاوه بر آن یک مرکز غیر دولتی در این حوزه فعالیت می کند.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.