سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سامانه در نوع خود منحصر به فرد است که با استفاده از آن و با توجه به عنبیه چشم افراد مورد نظر می توان به هویت آنها دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه عنبیه چشم نیز همانند اثر انگشت، منحصر به فرد است و قابلیت تفکیک دارد، اظهار داشت: با بکارگیری سامانه عنبیه، افراد دیگر نمی توانند هویت واقعی خود را با دادن اسم و مشخصات دروغین از پلیس پنهان کنند درحالیکه در اثر انگشت، امکان اینکه با انجام شیوه های نادرستی چون سائیدگی آثار انگشت خود، هویت خود را پنهان نگه دارند وجود داشت.  

رحمتی تصریح کرد: برخی مجرمان و خلافکاران برای فرار از دست قانون و بی گناه نشان دادن خود، به صورت عمد هویت دروغین می‌دهند یا کاری می‌کنند که اثر انگشتشان تغییر کند تا هویت اصلی و واقعی شان مشخص نشود اما با استفاده از سامانه عنبیه، چنین افرادی قابل شناسایی هستند و راه فراری برایشان متصور نیست.

وی افزود: برای این سامانه که تاکنون فقط در ۱۰ استان کشور راه اندازی شده یک بخش مجزا در پلیس آگاهی استان زنجان ایجاد گردیده است و افراد متخلف به ویژه مجرمان و خلافکاران، یقین بدانند که با وجود سامانه عنبیه، چاره ای جز ارایه هویت اصلی و واقعی ندارند و شیوه پنهان کاری دیگر کارآیی نخواهد داشت.

به بخش رنگی چشم هر فرد عنبیه می گویند که ترکیبی از ماهیچه های دایره ای شکل است که قبل از تولد در انسان شکل می‌گیرد و تا زمان مرگ هم بدون تغییر می ماند و این ماهیچه ها دارای یک سری ویژگی های منحصر به فردی مانند خطوط، لکه ها، شیارها و حفره ها بوده و قابل شناسایی هستند.

۶۰۸۴/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.