عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی علاوه بر آلودگی محیط‌ زیست، سلامت مصرف‌کنندگان را نیز نشانه گرفته است.

 

نازخند صبحی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: متاسفانه مسئولان از شفاف‌سازی و ارائه نتایج حاصل از آزمایشات باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی خودداری می‌کنند، در حالی ‌که منابع غیر‌رسمی از بالا بودن میزان سموم در فرآورده‌های کشاورزی خبر می‌دهند و بسیار ضروری است که حساسیت ویژه‌ای در این ‌خصوص وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: تولید سنتی محصولات کشاورزی و ناآگاهی کشاورزان باعث شده است که حتی محصولات کشاورزی درشت و به ظاهر باکیفیت، طعم سموم و آفات گیاهی را بدهند. در این میان، عدم شفاف‌سازی مسئولان امر در ‌خصوص ارائه آمار و ارقام و ارائه نکردن نتیجه آزمایشات روی این موضوع که محصولات کشاورزی با استفاده بیش از حد استاندارد از سموم به عمل می‌آیند، صحه می‌گذارد.

 

صبحی تصریح کرد: بررسی میزان سموم باقی‌مانده در محصولات کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت و درمان است و معاونت غذا و دارو نیز باید از تولیدات نمونه‌برداری کرده و نتایج را به جهادکشاورزی ارائه کند. متاسفانه امروز با شکل‌گیری انواع سرطان‌ها مواجه هستیم و چنین موضوعی نمی‌تواند با باقی‌مانده سموم روی محصولات و عدم استفاده نرمال از آفت‌کش‌ها بی‌ارتباط باشد.

 

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران یادآور شد: محصولاتی که از مزرعه به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید تست و باقی‌مانده سموم آن‌ها استاندارد باشد ولی متأسفانه در برخی موارد به نظر می‌رسد این امر در کشور به ‌خوبی اجرا نشده است.

 

صبحی خاطرنشان کرد: امنیت غذایی با سلامت جامعه سر و کار دارد و در این راستا هر چه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، بی‌نتیجه نمی‌ماند. پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی بر اثر استفاده بی‌رویه و بدون کارشناسی از سموم منجر به این می‌شود که صادرات این محصولات هم با مشکل مواجه شود، از طرفی باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی و رعایت نکردن اصولی آفت‌کش‌ها، محصولات را تهدید می‌کند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.