رئیس اداره حفاظت محیط زیست طارم گفت: معادن یکی از فرصت‌ها در بحث توسعه کشور است که در صورت عدم توجه به محیط زیست می‌توانند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد .


غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با بیان اینکه ۱۴ معدن ثبت شده در طارم وجود دارد که ۱۱ معدن به مرحله اکتشاف رسیده است، اظهار کرد: ۷ مورد از این معادن فعال است .


وی با بیان اینکه فعالیت برخی از این معادل به صورت فصلی است، اظهار کرد: عمده معادن طارم در زمینه مس، گچ، نمک و خاک رس فعال است .


این مسئول تاکید کرد: اینکه فعالیت‌های معدنی باید با جدیت توسط همه سازمان‌های مرتبط مورد پایش قرار گیرد تا علاوه بر رفع مشکلات و کاهش تهدیدات از ظرفیت موجود به بهترین نحو ممکن در جهت توسعه شهرستان و استان بهره‌برداری شود .


وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات حفاظت محیط زیست این شهرستان در حوزه معدن، یادآور شد: معادن موجود در سطح شهرستان توسط کارشناسان محیط زیست به صورت شبانه‌روزی پایش شده و در صورت رعایت نکردن الزامات، اخطارهای لازم به متولیان معادن ارائه می‌شود .


عباسی با بیان این‌که یکی از بخش‌هایی که در آن امکان بهره‌گیری از ظرفیت محلی و منطقه‌ای به منظور توسعه متوازن و یکپارچه وجود دارد بخش معدن است، یادآور شد: معدن بالاترین نرخ مشارکت را در تحقق رشد تولید و صادرات غیرنفتی در کشور دارد و کانون مهم برای توسعه برنامه‌ریزی در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای تلقی می‌شود .


این مسئول با تاکید بر اینکه امروزه بهره‌برداری غیراصولی از معادل در کنار آثار مثبت آن باعث بروز مشکلات متعددی در سیستم محیط زیست شده است، ادامه داد: عدم توجه به اثرات زیست‌محیطی قطعاً صدمات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد و تحقق توسعه متوازن پایدار و همه‌جانبه را با تردید جدی مواجه خواهد کرد .


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم با اشاره به مهم‌ترین موارد تخلف زیست‌‌محیطی در بحث معدن، ادامه داد: از مهم‌ترین این تخلفات می‌توان به تخریب مراتع، ایجاد راه‌های ارتباطی گسترده، ایجاد ریزگرد، عدم توجه جدی به بحث احیا و بازسازی و به طور کلی عدم رعایت برخی از الزامات زیست‌محیطی اشاره کرد‌ .


عباسی با بیان اینکه هر آنچه که استانداردهای لازم در خصوص بهره‌برداری از معادن است باید رعایت شود تا کم‌ترین آسیب به محیط زیست وارد شود، ادامه داد: محیط زیست امانت آیندگان در دست نسل امروز است .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.