نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با  بیان اینکه ضعف عملکرد شوراها باید ریشه‌یابی شود، تصریح کرد: شوراها به مرور، قالب تشریفاتی به خود گرفته‌اند که باید ریشه این امر آسیب‌شناسی شود.


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، عضو شورای اسلامی استان قم پیش از ظهر امروز در  دومین اجلاس روسای شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور که به میزبانی زنجان برگزار شد،  با مهم ارزیابی کردن وظیفه شورای عالی استان‌ها، گفت: هر قانونی که برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی رفت، بدتر شد و الان حق انتخاب شهردارها را از دست ما می‌گیرند.


حجت‌الاسلام آتش‌زر اظهار کرد: کدام تشکیلات نمی‌تواند حقوق دو کارمند خود را دهد و اگر چنین است، بهتر است آن تشکیلات جمع شود.



عضو شورای اسلامی استان قم ادامه داد: شورای عالی استان به جهت حمایت از شوراها در مجلس و دولت تشکیل شده و حرمت شوراها باید از سوی شورای عالی حفظ شود.


وی تصریح کرد: پیشرفت‌های به‌وجود آمده در شهرها، متاثر از فعالیت شوراها است و چنان‌چه این نهاد فعالیت نمی‌کرد شاهد توسعه و پیشرفت شهرها با این سرعت نبودیم.


در ادامه، نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها، گفت: اختصاص یک فصل از قانون اساسی به شوراها نشانگر اهمیت موضوع است.


جلیل جعفری با بیان اینکه ضعف عملکرد شوراها باید ریشه‌یابی شود، تصریح کرد: شوراها به مرور، قالب تشریفاتی به خود گرفته‌اند که باید ریشه این امر آسیب‌شناسی شود.


این مسئول ‌ادامه داد: همه ما انتظار داشتیم با بلوغ شوراها، شاهد رشد این نهاد باشیم ولی وظایف آن‌ها کوچک‌تر شده ولی خواسته‌های مردم پابرجا است‌.



وی با اشاره به اصل ۱۰۲ و ۱۰۳ قانون اساسی، گفت: در قانون به صراحت اعلام شده است که همه مسئولان ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند؛ پس‌ ما منتخب مردم در راستای نظارت هستیم، نه اینکه سیاسی شویم. ما در دهیاری‌ها و شهرداری‌ها درست عمل نمی‌کنیم و وارد مسائل اجرایی می‌شویم، در حالی‌ که ما باید نظارت را در راس کارهای‌مان قرار دهیم.


این عضو شورای شهر آب‌بر تصریح‌ کرد: شوراهای پایه نمی‌دانند شورای فرادست چه ظرفیتی دارد. ما مسئله اصلاح قوانین شورا را داریم که این کار انجام نشده است.


وی با تاکید بر حائز اهمیت بودن موضوع آموزش شوراها، افزود: از شورای عالی استان‌ها درخواست برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای شوراها را داریم.


در ادامه، رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت:   ۱۲۰ هزار نفر نیروی منتخب شورا مورد قبول مردم و حاکمیت است و باید از ظرفیت شوراها استفاده کنیم.



غلامحسین مسعودی‌ریحان با اشاره به اینکه فعالیت شوراها باید بیش از پیش منسجم شود، ادامه داد: باید به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهرها بیشتر توجه کنیم اما بعد از چندین دوره از فعالیت شوراها جایگاه شوراها هنوز آن‌گونه که باید نهادینه نشده است.


این عضو شورای شهر تبریز گفت: باید با تلاش و هم‌فکری بیشتر گام‌هایی در راستای ارتقای جایگاه شوراها برداریم.  اعتراض‌هایی که در‌ خصوص جایگاه شوراها وجود دارد، به شورای عالی نیست، بلکه به نوع نگاه‌های اعمال شده به شوراها است. از اینرو اخذ تصمیمات کلی قطعا نتایج پربارتری برای جامعه خواهد داشت.


رئیس شورای اسلامی استان اصفهان نیز در ادامه با بیان اینکه تنزل شوراها برای ما قابل قبول نیست، گفت: مسئولان توجه به مسائل شورایی نداشته و این نهاد را رقیب خود می‌دانند.



عبدالله کیانی با بیان اینکه مجلس و دولتمردان به فکر شوراها نیستند، اظهار کرد: نه دولت با ما است و نه مجلس، پس انتظار داریم در این شرایط خودمان وضعیت را به نفع این نهاد مردمی تغییر دهیم و شورای عالی استان باید در مسائل ورود پیدا کنیم.


وی با بیان اینکه شوراهای شهر به شورای شهردار تغییر موضع داده‌اند، تاکید کرد: این دیدگاه باید تغییر کند و باید ما به جایگاه واقعی خود برسیم.


سعید برزویی از دیگر سخنرانان این نشست گفت: انتظار از شوراهای فرادستی این است که وضعیت شورای بخش‌ها و شهرستان‌ها احصا شود.


رئیس شورای اسلامی استان خراسان‌رضوی تصریح‌ کرد: هنوز بعد از دو سال نتوانسته‌ایم کارت شناسایی اعضای شوراها را اخذ کنیم و امیدواریم این امر به شوراهای استان واگذار شود.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.