به گزارش ایرنا، سید مرتضی خاتمی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: حتی آمریکا پیمان های خود با دیگر کشورها را نقض کرده و این موضوع بر تمام جهانیان روشن است.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه آمریکا با تحریم ها به جایی نخواهد رسید یک شعار نیست چرا که کشورمان از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی با چنین مشکلاتی مواجه بوده و تجارب مختلفی را در این خصوص اندوخته است.
وی خاطرنشان کرد: راه و رسم دیپلماتیک در دنیا به عنوان یک شعار وجود داشت؛ اما اکنون دیگر رنگ باخته و معلوم شده که معاهدات تا جایی اعتبار دارد که منافع افراد زورگو به خطر نیفتد.
خاتمی ادامه داد: درشرایط کنونی کشورمان دچار خود تحریمی شده که این ناشی از نارسایی هایی است که در اجرا و برنامه ریزی ها و پردازش اطلاعات وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه همگان در بروز مشکلات کنونی مقصر هستند، اظهار امیدواری کرد، دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی با همکاری هم بر مشکلات کنونی کشور غلبه کنند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم در مجلس شورای اسلامی و هم در دولت، نارسایی هایی وجود دارد و در برخورد ریشه ای با قضایا بخشی هم به قوه قضائیه باز می گردد و راه کاهش مشکلات این است که مردم اراده ای در حاکمیت ببینند.
وی اظهار داشت: باید همه قوا در قبال عملکردها اعم از مسائل مالی و اخلاقی پاسخگو باشند و در این میان احدی مستثنی نیست.

** بروکراسی به مملکت آسیب وارد کرده است
خاتمی افزود: بروکراسی که برنامه ریزی نادرست عامل اصلی آن محسوب می شود به کشور آسیب وارد کرده است.
وی با بیان اینکه در واردات و صادارت نیز دچار تناقض هایی هستیم افزود: کالاهایی به کشور وارد می شود که در داخل وجود دارد و این اقدام نقض غرض و مخالف با اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است.
این نماینده مجلس ادامه داد: تولید باید قابل رقابت، قیمت تمام شده مناسب و صادرات محور باشد و مهم تر از اینکه رقیب کاذب برای آن ایجاد نکنیم و در صادرات نقاط هدف به درستی مشخص شود.
وی قاچاق را یکی دیگر از معضلات کنونی کشور عنوان کرد و گفت: در این راستا باید عزم راسخی برای مبارزه با این معضل بوجود آید که برخی دستگاه های متولی امر مانند گمرگ فقدان ساز و کار لازم برای جلوگیری از آن هستند در حالی که قوه قضائیه و دولت باید به طور جدی برای جلوگیری از قاچاق اقدام کنند.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر کاهش اختلاف قیمت بین داخل و خارج باید خط قرمز مرزی کشورمان رعایت شود و اگر این مهم رخ ندهد نباید انتظار داشت اتفاقی در زمینه توازن قیمت ها رخ دهد.
وی خاطرنشان کرد: خود تحریمی واژه مناسبی است و در این میان خبرهایی به گوش می رسد که ماده اولیه در گمرگ مانده و اجازه ترخیص داده نمی شود و این کار بلاتکلیفی و رکود پردازش به دنبال دارد و در صورت نرسیدن ماده اولیه به تولید کننده چرخ کارخانه از حرکت باز می ماند.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سازمان خصوصی سازی بر خلاف اصول اولیه یک واگذاری رخ می دهد که تنها بخشی از ملزومات و تجهیزات واحد مورد واگذاری، بالاتر از مبلغ واگذاری است که این کار به باد دادن سرمایه های کشور است.
وی تاکید کرد: نه تنها خلاء قانونی نداریم بلکه تجمع و تورم قانون وجود دارد که باید خلاصه سازی شوند و گاهی 2 قانون هم عرض همدیگر را نقض و یا راه فراری برای مجری ناوارد یا متخلفان باز می کند.

** 14 میلیارد دلار به تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است
نایب رئیس کمیسیون بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه امسال کشور 14 میلیارد دلار به عنوان یارانه برای تامین کالاهای اساسی مردم در نظر گرفته شده اما متاسفانه به اذعان سازمان برنامه و بودجه افزایش قیمت کالاها در کشور رخ داده که با ارز پرداختی تناسبی ندارد.
وی اظهار داشت: اشکالاتی وجود دارد به این معنی که افرادی، ارز مورد نیاز برای کالاها را دریافت کرده اما آن را به کشور وارد نکرده یا انبار کرده اند.
این مسئول ادامه داد: البته موضوع واریزی مبلغ کالاهای اساسی به حساب شهروندان و خانوارها و عرضه کالاها به قیمت واقعی و تمام شده از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است که با تصویب آن از بسیاری سوء استفاده ها جلوگیری می شود.
خاتمی افزود: بر این مبنا مجلس کالا برگ الکترونیکی را در سال جاری مد نظر قرار داده که با این مصوبه مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را تامین کنند و وقتی بیماری اقتصادی در کشور وجود دارد برقراری موازنه کار مشکلی است.

** افزایش قیمت بنزین به صلاح نیست
وی اظهار داشت: واقعی شدن قیمت بنزین، فارغ از شرایط کنونی امر مثبتی تلقی می شود چراکه تنها عده ای مصرف کننده هستند.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی مخالف هستیم چرا که در بدترین زمان می خواهیم تصمیم منطقی اتخاذ کنیم که اثرات آن از یک تصمیم بد مخرب تر است.
وی اضافه کرد: دومین دلیل آن است که دولت حال که با کسری هایی مواجه شده این کار را مورد توجه قرار داده در صورتی که اگر این اقدام بصورت پلکانی و به تدریج طی سال های متمادی انجام می گرفت در شرایط مطلوبتری قرار داشتیم.
خاتمی افزود: همچنین منابع حاصل از این اقدام در بخش حمل و نقل عمومی کشور صرف نخواهد شد که این خود اثر منفی وضعی و روانی خاصی را در بخش حمل و نقل و افزایش قیمت تمام شده کالاها می گذارد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس افزایش قیمت بنزین می تواند موجی از گرانی های جدید را در کشور ایجاد کند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.