به گزارش ایرنا، در آستانه آغاز سال تحصیلی 98 – 97 میزان آمادگی اداره کل آموزش و پرورش استان برای بازگشایی مدارس، با حضور دبیر پروژه مهر، معاون فنی مهندسی پلیس راهور، مسئول اداره نظارت بر اماکن عمومی، رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش و مسئول امور سرویس مدارس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در میزگرد ایرنای زنجان مورد بررسی قرار گرفت.

** هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد ماند
دبیر پروژه مهر و رئیس اداره آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: مهر امسال 2 هزار و 440 مدرسه در استان آماده استقبال از 194 هزار و 186 دانش آموز هستند.
حسین امیری خاطرنشان کرد: تعداد دانش آموزان استان در سال تحصیلی گذشته 183 هزار و 980 نفر بود که امسال 11 هزار نفر افزایش جمعیت دانش آموزی داریم.
وی اضافه کرد: پوشش تحصیلی در سال تحصیلی جاری برای مقطع ابتدایی 99 درصد، متوسطه اول بیش از 93 درصد و در متوسطه دوم نیز 90 درصد است.
امیری با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی98 – 97 کمبود نیروی انسانی نداریم، اظهار داشت: امسال 14 هزار و 345 معلم تدریس خواهند کرد و کمبودی نسبت به سال گذشته نداریم و بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز به صورت اضافه تدریس از نیروهای رسمی آموزش و پرورش تامین می شود.
دبیر پروژه مهر و رئیس اداره آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در نواحی و مناطق شهری استان تدریس دبیران در درس ها تخصصی است و برای هیچ درسی از معلمان غیر تخصصی استفاده نمی شود.
امیری ادامه داد: در مقطع متوسطه اول مناطق روستایی نمی توانیم صد در صد نیروی تخصصی همان درس را داشته باشیم چرا که جابجایی معلمان از روستایی به روستای دیگر برای 2 ساعت تدریس امکانپذیر نیست.
وی به فضاهای آموزشی در آموزش و پرورش استان زنجان اشاره کرد و افزود: در شهرک گلشهر کاظمیه زنجان به لحاظ این فضاهای آموزشی در هر سه دوره تحصیلی کمبود داریم اما دانش آموزان این شهرک اقماری به شهرک های نزدیکتر هدایت می شوند تا دانش آموزی از تحصیل جا نماند.
دبیر پروژه مهر و رئیس اداره آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: کمبود نیروی تربیت بدنی بجز برخی از مناطق روستایی در استان نداریم و در این مناطق نیز بر اساس برنامه مدون در هر دوره این درس تدریس می شود.
امیری از توزیع 50 قلم وسایل ورزشی در نواحی و مناطق 14 گانه استان زنجان خبر داد و افزود: این اقلام برای حرکات اصلاحی و تجهیز وسایل ورزشی در همه مدارس به صورت عادلانه توزیع شد.
وی، از ممنوع بودن استفاده از کتاب های کمک آموزشی در مدارس خبرداد و گفت: با توجه به اینکه برنامه درسی رسمی این دستگاه تعلیم و تربیت غنی است ورود این کتاب ها به کلاس های درس ضرورتی ندارد.
دبیر پروژه مهر و رئیس اداره آموزش متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: برای دوره ابتدایی 695 هزار و 932 جلد کتاب در مدارس توزیع شد و عرضه آن در مدارس فنی و حرفه ای در دست انجام است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
امیری از احداث، مقاوم سازی و بهسازی 17 پروژه در آموزش و پرورش استان زنجان خبرداد و افزود: برای 72 مدرسه سرویس بهداشتی احداث شده، تعمیرات اساسی برای 99 مدرسه و نقاشی ساختمان 44 مدرسه و دیوار کشی برای 10 مدرسه نیز انجام شده است.

** تاکسی های درون شهری نمی توانند سرویس دانش آموزان باشند
رئیس فنی مهندسی پلیس راهور استان زنجان نیز گفت: تاکسی ها نمی توانند سرویس مدارس باشند چرا که باید خدمات حمل و نقل عمومی در داخل شهرها را به شهروندان ارائه دهند.
سرهنگ یوسف تورج افزود: راهنمایی و رانندگی طرح های متعددی را برای ایمن سازی تردد دانش آموزان، جلوگیری از راه بندان و اجاد تردد روان در اول صبح و ساعت های تعطیلی مدارس اعمال خواهد کرد.
وی تاکید کرد: اکیپ های خودوریی، موتور سیکلت و پیاده فعال و این اکیپ ها مقابل مدارس به ویژه آموزشگاه هایی که درب آن در خیابان اصلی است، مستقر می شوند.
رئیس فنی مهندسی پلیس راهور استان زنجان گفت: با تخلفات خودرویی که ممکن است منجر به ایجاد ناهنجاری، اقدامات مخاطره آمیز و آلودگی صوتی شود، به طور قاطع برخورد می شود.
تورک اظهارداشت: با همکاری آموزش و پرورش آموزش همیاران پلیس مدرسه با آغاز کلاس های درس شروع می شود.
وی یادآوری کرد: سرویس هایی از سوی آموزش پرورش به شهرداری معرفی و بر اساس قراردادی که با هم دارند، به صورت روزانه و دائمی کنترل می شوند.
به گفته رئیس فنی مهندسی پلیس راهور استان زنجان، خودروهایی که می خواهند سرویس مدارس شوند نباید بیشتر از چهار سرنشین داشته باشند و نمی توانند مسافری بجز دانش آموزان را سوار کنند.
سرهنگ تورک ادامه داد: بیمه شخص ثالث و سرنشین خودرو باید بدون نقص بوده و مجهز به وسایل ایمنی، جعبه کمک های اولیه و کپسول اطفا حریق باشند.
وی افزود: خودروها باید از سلامت کامل فنی برخوردار و اعتبار صلاحیت رانندگان یک ساله باشد و علاوه بر داشتن معاینه فنی به صورت چشمی نیز توسط پلیس راهور کنترل می شوند.
رئیس فنی مهندسی پلیس راهور استان زنجان گفت: در صورت بروز تصادفی که منجر به حادثه ای شود صلاحیت راننده اخذ خواهد شد.
سرهنگ تورک متذکر شد: خود والدین حرکات و رفتار رانندگان را از نزدیک و یا از طریق فرزندان کنترل کنند و موردهای ناهنجار را به مدرسه گزارش دهند و یا موارد را از طریق سامانه 120 به صورت 24 ساعته برای رسیدگی به موضوع اطلاع دهند.
وی خاطرنشان کرد: سامانه پایش ناوگان حمل و نقل دانش آموزی با هدف پیشگیری از تخلفات مرتبط با این موضوع از سوی شهرداری زنجان راه اندازی شده است.
رئیس فنی مهندسی پلیس راهور استان زنجان گفت: برخی از مدارس ممکن است به دلیل آگاهی نداشتن از اهمیت موضوع افراد فاقد صلاحیت را برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان جذب کنند.
توریک متذکر شد: با استناد به آیین راهنمایی و رانندگی مسئولانی که تخلف می کنند سهم تخلف آنها در تصادف ها توسط کارشناسان لحاظ خواهد شد.
وی ادامه داد: این مساله همه خودروهای دارای مجوز که شرکت حمل و نقل با آنها قرارداد بسته و با آموزش و پرورش و شهرداری نیز در ارتباط هستند را شامل می شود.
رئیس فنی مهندسی پلیس راهور استان زنجان گفت: رانندگانی که بدون قرارداد با مدیران به جابجایی دانش آموزان اقدام کنند این سهم برای آنها نیز لحاظ خواهد شد.
سرهنگ تورک افزود: مدیران و عوامل اجرایی مدارس باید با دقت نظر و قدرت بیشتری با استناد به قانون و آیین نامه های اجرایی موارد را کنترل کنند تا والدین خوردوهایی خارج از چارچوب تعیین شده را به عنوان سرویس ایاب و ذهاب فرزندان خود تعیین نکنند.
وی اضافه کرد: برخی از والدین نیز به دلیل کاهش هزینه سرویس فرزندان خود تعداد نفرات را زیاد می کند که ممکن است این افزایش تعداد دانش آموزان خطراتی برای آنها ایجاد کند.
رئیس فنی مهندسی پلیس راهور استان زنجان اعلام کرد: همه رانندگان وسایل نقلیه عمومی و سرویس مدارس باید گواهینامه پایه 2 داشته باشند.
سرهنگ تورک ادامه داد: خودروهای شخصی نمی توانند سرویس مدارس دانش آموزان باشند و در صورت وقوع سانحه ای والدین و راننده مسئول هستند.
سرهنگ تورک یادآوری کرد: در اولین فرصت آموزش برای رانندگان سرویس دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.

** صلاحیت فردی رانندگان سرویس مدارس باید قبل از عقد قرارداد تایید شود
مسئول اداره نظارت بر اماکن عمومی استان زنجان نیز در ادامه با بیان اینکه این اداره بر اساس وظیفه ذاتی خود برای سرویس مدارس اقدامات پیشگیری از تخلف و ناهنجاری را دارد، گفت: مدارس و شهرداری می توانند قبل از عقد قرارداد با رانندگان صلاحیت فرد را بررسی کند.
سرگرد علی کریمی تاکید کرد: شهرداری و مدارس قبل از انعقاد قرارداد راننده ها را به اماکن معرفی کنند تا در کمترین فاصله زمانی صلاحیت فردی آنها بررسی و اطلاع داده شود.
به گفته وی، صلاحیت فردی مختص به اخذ سوء پیشینه فرد نیست و مواردی وجود دارد که منجر به تشکیل پرونده و بازداشت فرد نشده است.
مسئول اداره نظارت بر اماکن عمومی استان زنجان از خانواده های دانش آموزان خواست، خودسرانه با راننده های خودروهای شخصی که صلاحیت فردی آنها نامعلوم است، قراردادی منعقد نکنند چرا که بر اساس تجربه های گذشته عواقب سویی را به دنبال خواهد داشت.
سرگرد کریمی تاکید کرد: اداره اماکن 24 ساعته صلاحیت رانندگان اعلامی از سوی مدارس و والدین را به صورت محرمانه بررسی و در اختیار مرجع قانونی قرار می دهد.
مسئول اداره نظارت بر اماکن عمومی استان زنجان خاطرنشان کرد: این اداره آمادگی دارد به صورت دوره ای گشت نظارت بر حسن انجام کار سرویس مدارس را با دستگاه های مربوطه داشته باشد.
سرگرد کریمی یادآوری کرد: مدارک رانندگان برای بررسی و رفع نواقص احتمالی مورد بازبینی قرار می گیرد و همه وسایل نقلیه برای سرویس مدارس باید معاینه فنی و بیمه داشته باشند.
وی ادامه داد: باید رانندگان سرویس مدارس توجیه شوند تا اشخاصی غیر از دانش آموزان را جابجا نکنند.
مسئول اداره نظارت بر اماکن عمومی استان زنجان گفت: آموزش برای رانندگان باید از سوی شهرداری ارائه، موارد لازم به آنها گوشزد و نظارت لازم از طریق شرکت های حمل و نقل داخل شهری نیز به جد انجام شود.
سرگرد کریمی اظهارداشت: پلیس بر اساس وظیفه ذاتی خود حفظ نظم و امنیت در جامعه را عهده دار است، والدین و دانش آموزان با شماره 110 موارد غیر اخلاقی رانندگان را اطلاع دهند تا بلافاصله بررسی می شود.
وی تاکید کرد: استفاده از حمل و نقل عمومی مورد تایید است چرا که رانندگان آن از فیلتر اماکن عبور کرده اند.

** نرخ سرویس مدارس 12 درصد افزایش یافت
رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این انجمن در 2 بخش سرویس و لباس فرم دانش آموزان فعالیت دارد، گفت: نرخ های سرویس مدارس از طریق شورای شهر مصوبه و به مدارس اعلام شده است.
اصغر ابراهیمی افزود: بسیاری از قراردادهای بین مدارس و سرویس های مدارس منعقد شده و نرخ آن 12 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
وی اظهارکرد: روز اول مهر سطح شهر بسیار شلوغ و ترافیک حاکم است که پلیس راهور باید این روز را ویژه در نظر بگیرد.
رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: فعالیت هر خودروی فاقد برچسب سرویس مدارس در جابجایی دانش آموزان غیرقانونی است که پلیس راهور باید در این خصوص وارد عمل شود.
ابراهیمی با بیان اینکه تعدادی از دانش آموزان دوره دوم متوسطه در شهر زنجان برای تردد از اتوبوس های شهری استفاده می کنند که در این خصوص نیز باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا دانش آموزان به راحتی از این وسیله نقلیه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه قراردادهای دوخت لباس فرم دانش آموزان در سه ماهه نخست امسال با خیاطان منعقد شده است، اظهار داشت: بیشتر خیاطان پارچه مورد نیاز را خریداری کرده بودند و مشکلی در این باره وجود ندارد و تاکنون گزارشی درباره نبود پارچه برای دوخت لباس فرم دانش آموزان دریافت نشده است.
رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: دوخت لباس فرم برای دانش آموزان هر سه سال یک بار است و 83 درصد دانش آموزان از این لباس استفاده می کنند.
به گفته ابراهیمی، هنرستان ها و مناطق روستایی از لباس فرم مدرسه استفاده نمی کنند.

** با راه اندازی سامانه پایش ناوگان دانش آموزی مشکلات سرویس مدارس حل می شود
مسئول امور سرویس مدارس سازمان حمل و نقل و مسافر شهرداری زنجان گفت: بخشنامه راه اندازی سامانه سپند، تیر امسال از سوی وزارت کشور ابلاغ شد.
شاهرخ کشاورز افزود: در این سامانه که با رفع برخی اشکالات آن بسیار جامع است، ثبت نام رانندگان سرویس مدارس، مدیران و اولیا باید انجام می شد که با وجود آن 100 درصد مشکلات درباره سرویس دانش آموزان رفع می شود.
وی یادآورشد: ثبت نام از رانندگان سرویس های مدارس به شرکت های فعال در این زمینه ابلاغ شده است اما به علت کمبود زمان و گستردگی فعالیت برای سرویس مدارس، تاکنون 50 درصد از ثبت نام ها انجام شده و این روند همچنان ادامه دارد.
به گفته مسئول امور سرویس مدارس سازمان حمل و نقل و مسافر شهرداری زنجان، مدارک رانندگان و شرکت ها دریافت و به تایید شهرداری و آموزش پرورش می رسد که باید همه شرایط مورد نیاز را جهت ارائه خدمات ایاب و ذهاب به دانش آموزان داشته باشند.
کشاورز یادآوری کرد: با راه اندازی سامانه پایش ناوگان دانش آموزی دیگر هیچ راننده ای نمی تواند به طور پنهانی با مدیران مدارس قرارداد منعقد کند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، مدیران مدارس و خانواده ها نیز در صورت داشتن شکایت از راننده سرویس مدارس می توانند آن را در این سامانه ثبت کنند تا بلافاصله به آن رسیدگی شود.
مسئول امور سرویس مدارس سازمان حمل و نقل و مسافر شهرداری زنجان گفت: در حال حاضر استفاده از تاکسی های درون شهری برای سرویس مدارس بهتر از خودروهای شخصی است چرا که تاکسی ها خودروهای حمل و نقل عمومی هستند.
کشاورز با بیان اینکه لیست شرکت های حمل و نقل به مدارس اعلام شده و بیش از 27 شرکت مورد تایید سامانه سپند قرار گرفتند، گفت: باید مدیران مدارس به لیست رانندگانی که در شرکت ها ثبت شده است اکتفا و برای عقد قرارداد خارج از آن خودداری کنند.
وی تاکید کرد: در زمان حاضر 50 درصد از سامانه پایش ناوگان دانش آموزی در زنجان راه اندازی شده که سال آینده با رفع برخی نواقص آن، به طور کامل فعال و تمامی مشکلات مربوط به سرویس مدارس نیز رفع می شود.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.