به گزارش ایرنا با گشت و گذار در آبادان و تردد از خیابان های شهر، خاطرات روزهای پس از جنگ تحمیلی در ذهن زنده می شود؛ چاله ها و کنده کاری و آسفالت بی کیفیت خیابان های شهر، مشکلی است که تاکنون شهرداران آبادانی نتوانسته اند آن را حل کنند.
برخی از شهروندان، رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آسفالت خیابان ها و پیاده روسازی در آبادان آرزوی بر دل مانده همه شهروندان و رانندگان است، می گویند: وجود خرابی و خوردگی آسفالت در خیابان‌های اصلی و پر تردد شهر آبادان، مشکلاتی برای عبور و مرور مردم به وِیژه رانندگان خودروها و تاکسیرانان به وجود آورده است.
یک شهروند آبادانی می گوید:خرابی های بر جا مانده از جنگ تحمیلی شهر آبادان پس از گذشت بیش از 30 سال هنوز در این شهر نمایان است.
سیدهاشم موسوی افزود: مردم این شهر هنوز از حداقل امکانات رفاهی همچون داشتن پیاده روی و آسفالت مناسب در کوچه و خیابان ها محرومند.
وی گفت: کوچه ما در کوی بهار بارها از سوی شرکت گاز، آب و فاضلاب حفاری شده و هم اکنون نیاز به آسفالت دارد ولی با وجود مراجعه مکرر اهالی این محل به شهرداری منطقه 2 تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.
یکی از رانندگان تاکسی در آبادان می گوید: خرابی آسفالت خیابان ها و از همه بیشتر وجود سرعت گیر متعدد در خیابان های این شهر استهلاک خودروها را افزایش داده به طوری که 70 درصد از درآمدم را صرف هزینه استهلاک تاکسی می کنم.
عقیل سلامات افزود: علاوه بر این بیشتر کوچه های فرعی آبادان بدون آسفالت و یا اینکه آسفالت قدیمی و خراب دارند و مسافران که درخواست رفتن به کوچه می کنند به سختی آنها را به مقصدشان می رسانیم.
وی گفت: از سال 1370 که به آبادان برگشتیم کوچه ما بارها برای گاز، آب و فاضلاب حفاری شده ولی شهرداری تاکنون برای آسفالت آن اقدامی نکرده است.
یکی دیگر از رانندگان خودروی شخصی در این باره بیان کرد: پس از گذشت سالها از پایان جنگ شهروندان آبادانی هنوز با مشکلات زیرساختی و نداشتن آسفالت رو به رو هستند.
فرشاد کریمی با بیان اینکه استهلاک خودروها در آبادان از سایر شهرستان های دیگر بالاتر است، گفت: بیشتر مناطق آبادان اعم از قدیم و جدید یا آسفالت ندارند یا اینکه آسفالت خراب دارند.
علی خضیرپور یکی از تاکسیداران آژانس مسافری در این باره گفت: وضعیت آسفالت در بسیاری از کوچه و خیابان های آبادان به ویژه کوچه ها و خیابان های بافت قدیمی نامناسب بوده و عبور و مرور با خودرو سخت است.
وی بیان کرد: مسافرکشی در خیابان های پر از دست انداز آبادان بسیار سخت است گرچه برای تامین مخارج زندگی در این شهر مجبور به کار هستم.
خضیرپور با بیان اینکه درآمدی که از این شغل کسب می کنم بیشتر برای استهلاک ماشین خرج می شود گفت: مسئولان شهری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به رفاه مردم و رفع مشکلات آنان چاره اندیشی کنند.
مسئول پژوهش اداره‌های میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر، معتقد است: پیاده راه ها و خیابان ها بخشی از فضاهای شهری هستند که در مقیاس کل شهر بوده و همواره پذیرای گروه های مختلفی از شهروندان هستند و عرصه ای را برای وقوع رویدادهای اجتماعی، سیاسی، ایجاد خاطره و بیان احساسات جمعی، تجدید حیات مدنی و فعالیت حواس غیر بصری به وجود می آورند.
نجلا درخشانی افزود: شهروندان پیاده راه ها را به خاطر امنیت و آرامش فضاهای آن و برقراری تعاملات اجتماعی و گذران اوقات فراغت دوست دارند.
وی گفت: پیش از این شهرها نماد و هویت شهری خود را در بناهای بلند، مناره ها و تک بناها می یافتند اما امروزه خیابان های پیاده نیز بخشی از نماد و هویت شهری شده اند.
وی ادامه داد: پیاده راه ها از چند جهت دارای اهمیت هستند در وهله اول می توانند مسیرهای دسترسی جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، اجتماعی باشند که در این صورت به عنوان مقصد گردشگری و مکان خاطره خواهند بود.
معاون مالی اداری شهرداری آبادان، گران شدن قیمت آسفالت را از مشکلات عمده این شهرداری عنوان کرد و گفت: سال 89 قیمت هر تن آسفالت یک میلیون و 600 هزار ریال بود و امسال به 19 میلیون ریال رسیده است.
آرش دُر بالا رفتن قیمت قیر را ناشی از عرضه قیر در بورس عنوان کرد و افزود: قیمت قیر تابع قیمت تحولات جهانی و اتفاقات آن است.
وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین مصرف قیر را راه و شهرسازی و شهرداری ها دارند افزایش قیمت در اجرای پروژه‌های عمرانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی،عواملی چون بالا بودن آب های زیرزمینی،شوری خاک و سرریز شدن فاضلاب را ازعمده مشکلات شهرهای جنوبی بیان کرد که عمر آسفالت را کاهش و باعث خرابی زودرس آن می شود.
وی گفت:به دلیل هزینه سنگین آسفالت حدود 6 سال است که شهرداری آبادان عملیات آسفالت انجام نداده است.
معاون مالی اداری شهرداری آبادان ادامه داد: وقتی آسفالت خراب باشد تصادف ناشی از وجود چاله ها در خیابان ها و استهلاک خودروها، ناوگان سنگین و سبک شهری افزایش یافته و به سرمایه های ملی خسارت وارد می کند.
وی در پاسخ به اینکه شهرداری برنامه ای برای سنگ فرش شدن پیاده روها دارد، گفت: به دلیل گران بودن سنگ، شهرداری قدرت سنگ فرش کردن پیاده روها را ندارد.
دُر افزود:حدود هشت پروژه عمرانی آسفالت جدید، پیاده روسازی، احداث جوی و جدول، روشنایی و بخشی از فاضلاب مناطق ذوالفقاری، امیرآباد، شطیط و مرکز شهر آبادان در دست اقدام است.
معاون مالی و اداری شهرداری آبادان گفت: برای اجرای این هشت پروژه تفاهمنامه یکهزار میلیارد ریالی منطقه آزاد اروند با شهرداری آبادان منعقد شده ولی تاکنون مبلغ ریالی آن پرداخت نشده است و همچنین 50 میلیارد ریال از سوی استانداری خوزستان نیز اختصاص یافته است.
7100/7165/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.