حجت الاسلام احمد شرفخانی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز با بیان اینکه سنت حسنه وقف هر سال رو به رشد است افزود: با فرهنگ سازی و عمل به نیت های وقف کنندگان ، گرایش مردم به وقف بیشتر شده و این سنت حسنه در حال نهادینه شدن است.
وی گفت: تا قبل از سال 1388 به طور متوسط سالانه 200 وقف در کل کشور به ثبت می رسید ولی پارسال این رقم از 2 هزار و 800مورد وقف هم گذشت که نشان دهنده استقبال مردم از احیای سنت وقف است.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ظرفیت های زیادی در زمینه وقف های جدید وجود دارد افزود: بهترین تبلیغ برای وقف، خود وقف است که عموم مردم از یک موقوفه استفاده کرده و آثار و برکات وقف را از نزدیک مشاهده کنند.

* تلاش برای توسعه وقف مشارکتی
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه وقف مشارکتی چند سالی است در کشور تبلیغ و ترویج می شود افزود: در این راستا کار ساخت سه بیمارستان در شهرهای تهران ، اراک و شیراز از محل وقف مشارکتی شروع شد که کار ساختمانی 2 بیمارستان وقفی اراک و شیراز رو به پایان است ولی در تهران پیشرفت خوبی نداشته است.
وی با اشاره به آسیب شناسی بحث وقف مشارکتی در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مردم علاقه دارند در منطقه خود در طرح مشارکت وقفی ورود کنند از این رو پروژه های استانی و محلی از محل مشارکت وقفی را تعریف کردیم و مطابق آن هر استان وظیفه دارد در این زمینه ورود کند.
حجت الاسلام شرفخانی در ادامه افزود: مشارکت وقفی در سطح ملی اولویت کاری سازمان اوقاف و امور خیریه نیست چون مردم از آن استقبال چندانی نمی کنند.
به گفته وی هر صنف و تشکل مردمی می توانند یک وقف مشارکتی تعریف کنند و با هم پروژه وقفی را در محل و استان خود تعریف و به سرانجام برسانند و اوقاف نیز در این زمینه یار و مددکار وقف کنندگان خواهد بود.

*بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شده اند
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه با رویکرد جدید سازمان متبوع در یک دهه اخیر ، حرم امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شده اند افزود: از سال 1388 به بعد که سازمان اوقاف به مسائل فرهنگی و اجتماعی ورود کرد کارهای فرهنگی به صورت دائمی و مناسبتی در بقاع متبرکه اجرا شد که نمونه آن ، طرح فرهنگی آرامش بهاری و خیمه معرفت است که از 28اسفند در بقاع متبرکه شروع و تا 14 فروردین ادامه می یابد.
حجت الاسلام شرفخانی افزود: ساختار فرهنگی بقاع متبرکه در یک دهه اخیر به کلی تغییر کرده و سازمان متبوع در راستای کار جهادی و عمیق ، بقاع متبرکه به مراکز بزرگ فرهنگی تبدیل شده اند و زائران در کنار بهره گیری معنوی از بقاع شریف و متبرکه ، خدمات فرهنگی و اجتماعی همچون سبک زندگی ، مسائل خانوادگی ، کودکان را در قالب خیمه های معرفت دریافت می کنند و این کار فرهنگی با استفاده از مبلغان و کارشناسان آموزش دیده انجام می شود.
وی پیگیری امور عمرانی بقاع متبرکه و نوسازی و بازسازی ساختمان های جدید را از اولویت های کاری سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1397عنوان کرد.

* اقتصاد وقفی و درآمدزایی موقوفه ها
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه باید موقوفه ها درست اداره و مدیریت شوند تا درآمدزایی داشته باشند افزود: موقوفه ها باید با نگاه اقتصادی و درآمدی مدیریت شوند تا مردم و طبقات ضعیف جامعه از آن منتفع شوند.
وی گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه برای افزایش درآمد موقوفه ها برنامه هایی در دست اجرا دارد که مهمترین آن مدیریت درست و علمی موقوفه ها است.
حجت الاسلام شرفخانی در پایان گفت: مدیریت موقوفه ها باید از حالت سنتی خارج شوند تا بتوان آنان را به سود واقعی و منطقی رساند.
6065/6002/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.