به گزارش ایرنا محمدرضا شمسایی شنبه در جلسه ستاد بحران مشکلات کشاورزان حوضه زهره و مارون در استانداری خوزستان با اشاره به اینکه کمبود آب در تمام مخازن آبی استان بی سابقه است اظهار کرد: با این شرایط اعلام وضعیت اضطراری می کنیم، پیش از این نیز پیش بینی پاییز خشک را داشتیم و برای زمستان نیز شرایط جوی خشک شدید و در برخی موارد خشک متوسط داریم.
وی با بیان اینکه معتقدیم میانگین بارش ها در سال جاری نرمال نیست افزود: سازمان آب و برق خوزستان سامانه پیش بینی مجزایی دارد و تا این لحظه پیش بینی های ما محقق شده است.
وی با تاکید بر حفظ کشت های دائم نظیر نخیلات و باغات خاطر نشان کرد: نخیلات و باغات سرمایه های عظیم استان هستند.
مدیرعامل سازمان آب و برق استان خوزستان اظهار کرد: در حوضه زهره و هندیجان پیشنهاد سازمان آب و برق 10هزار هکتار کشت پاییزه بود اما 30هزار هکتار مصوب شد، در حوضه مارون 50هزار هکتار به جز باغات پیشنهاد شد اما متاسفانه کمیته 85هزار هکتار را مصوب کرد.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر هیچگونه تولید برقی از ذخایر آبی پشت سدها به جزکرخه نداریم تصریح کرد: از سوم مردادماه نامه های متعددی برای استاندار فرستاده شده که در آن نسبت به وضعیت آبی خوزستان هشدار داده شده است.
کشاورزان شادگان ، رامشیر و هندیجان در روزها و هفته های اخیر بارها با تجمع ،اعتراض و...خواهان تخصیص آب مورد نیاز برای کشت و زرعشان شده اند.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی و شهرستان هندیجان در جنوب استان در انتهای حوضه رودخانه زهره قرار دارند، این دو شهرستان که از مناطق کشاورزی قدیم و تولیدکننده عمده محصولات زراعی در خوزستان هستند، در سال های گذشته با تنش آبی روبه رو بوده اند.
6002 خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.