به گزارش ایرنا غلامرضا غفاری چهارشنبه در اختتامیه دومین جشنواره ملی هنرو ادبیات مقاومت در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم و فنون دریایی اظهار کرد: انسان موجودی است که از قدرت، ابداع، ابتکار و فعالیت برخوردار است و در تاریخ هم کسانی که ماندگار شدند، صاحبان هنر بوده اند و از خود اثری را بر جای گذاشته اند.
وی با بیان اینکه هنر نشانه ای از انسانیت و آزادگی است، گفت: انسان به عنوان یک موجود هنرمند ثروت آفرین، سرمایه آفرین در قالب ادبیات مقاومت و هنر مقاومت مطرح است.
غفاری افزود: مقاومت و پایداری برای این است که انسان هویت و آزادگی خود را داشته باشد و در برابر تعدی، ظلم و ستیز مقاومت کند و خود را در صحنه های مختلف نشان دهد.
وی با بیان اینکه ادبیات مقاومت می تواند اثرگذار باشد، گفت: ادبیات مقاومت بخشی از نمادهای فرهنگی ما را تشکیل می دهد و بر اساس شرایط زمانه و فضای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی خود را تعریف می کند.
وی ادامه داد: ادبیات متعهد زشتی های زمانه را تحمل نمی کند و آنها را پاک می کند و در پی آن مطلوب ها، رشادت ها، ایثارگری ها و جلوه های خوب را به منصه ظهور می رساند و آنها را به نظر، اندیشه و عمل تبدیل می کند تا بتواند تحرک مورد نیاز را در جامعه وجود آورد.
غفاری افزود: بنابراین حس مسئولیت هنرمند را وادار می کند که هنرش را به یک هنر متعهد و در خدمت ارزش های والا برای رهایی و مقاومت و توجه به ارزشها و هنجارهای مقبول فرهنگ دینی و ارزشی تبدیل کند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگاران گفت: از سال آینده جشنواره مشابهی مانند جشنواره هنر و ادبیات مقاومت خرمشهر در سراسر کشور برگزار می شود.
غفاری افزود: تلاش ما این است که جشنواره ها به ویژه در مناطقی که به نوعی با جنگ و دوران دفاع مقدس درگیر بوده اند، برگزار شوند.
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم بودجه بیشتری برای برگزاری جشنواره ها در دانشگاه ها جذب کنیم، گفت: از طرفی به نوعی از استعداد و پتانسیل دیگر دستگاههایی که در عرصه فرهنگ فعال هستند از آنها استفاده کنیم و با مشارکت آنها برنامه های فرهنگی را بیش از آنچه که در قبل داشته ایم، اجرایی کنیم.
غفاری، فعالیت فرهنگی دانشگاهها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: دانشگاههای کشور خوشبختانه کارنامه خیلی خوبی دارند و عامل این موفقیت تنها خود دانشگاهها نیستند بلکه پشتوانه اصلی ما دانشجویان و تشکل های دانشجویی هستند.
به گزارش ایرنا اختتامیه دومین جشنوراه هنر و ادبیات مقاومت روز چهارشنبه با حضور معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزار شد و در پایان از برگزیده های این جشنواره تقدیر شد.
504 اثر از 400 دانشگاه و مرکز آموزشی سراسر کشور در بخش های شعر، داستان، نمایش های تئاتر خیابانی ، نقاشی، طراحی، عکس، فیلم کوتاه و موسیقی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
دراین جشنواره از سه نفر در بخش عکس، یک نفر نقاشی، طراحی و پوستر، پنج گروه نمایش خیابانی، سه نفر فیلم کوتاه و یک نفر در موسیقی به عنوان نفرات برتر تقدیر شد.
7100/7165 / 6002
خبرنگار: کمیله حجازی ** تنظیم: حمید رضا ترابی فرد **انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.