به گزارش ایرنا اسماعیل ایدنی دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی بهداشت و درمان مدیریت بحران اظهار کرد : پدیده بیماری تنفسی در استان به صورت طغیان لحظه‌ای است چراکه از قبل علایم یا هشدار خاصی ندارد.
وی بیان کرد: این اتفاق ناشی از آزاد شدن پولن‌های گیاه کونوکارپوس به خاطر بارندگی یا رطوبت است چرا که پولن‌ها در هنگام بارندگی خرد و به ذرات ریز تبدیل می شوند که موجب ایجاد آلرژی های تنفسی می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: بر اثر رطوبت کپسول پولن ها از 17 میکرون به ذرات زیر پنج میکرون می‌رسد که این ذرات وارد سیستم تنفسی شده و آلرژی تنفسی ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: البته این پدیده در کل دنیا شناخته شده است و همزمان با استان خوزستان در ملبورن استرلیا و کویت نیز رخ داد.
ایدنی برای مقابله با این پدیده به 2 روش تاخیر در بارندگی یا تاخیر در پولن زایی اشاره کرد و گفت: در گیاه کونوکارپوس فصل گلدهی در بهار و پاییز است، در فصل بهار در خوزستان بارندگی آنچنانی نداریم اما در فصل پاییز که همزمان با بارندگی گلدهی هم انجام می‌شود، افراد مستعد، به آلرژی تنفسی مبتلا می‌شوند.
وی بیان کرد: یکی از راه های پیشگیری با این مشکل اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها به شهروندان است تا موارد پیشگیری را رعایت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افرادی که در فضای باز فعالیت می کنند را مستعد این آلرژی دانست و تصریح کرد: در بعضی مواقع حتی ماسک نیز تاثیری در جلوگیری از ورود ذرات ریز این گیاه آلرژی زا به دستگاه تنفسی نمی‌کند.
وی یادآور شد: سال گذشته 2پروتکل در زمینه بیماری های تنفسی انجام شد که بسیار موفقیت آمیز بود، پروتکل نخست پیشگیری نام داشت که در این پروتکل به همه کسانی که این مشکل را داشتند اعلام کردیم از دو هفته قبل به مراکز درمانی مراجعه کنند و با حداقل داروها جلو این مشکل را بگیرند.
ایدنی با بیان این که سال 95 نسبت به سال 94 تعداد بیماران تنفسی کاهش پیدا کرد توضیح داد: پارسال 92 درصد بیماران تنفسی با یک اسپری ساده یا بخور در بیمارستان درمان شدند، هشت درصد آن‌ها در اورژانس ماندند و 2 درصد آن‌ها در بخش بستری شدند.
وی اظهار کرد: در هر مداخله‌ای هزینه اثر بخشی، گستره بیماری و هزینه آن باید دیده شود به عنوان مثال توزیع ماسک N96 به خاطر هزینه بالای آن فاقد توجیه است .
مدیر کل مدیریت بحران استان در این نشست نیز تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه اطلاع رسانی و آموزش اقدامات خوبی انجام داده است و تشکیل کمیته های مختلف در این زمینه و پیگیری های انجام شده نیز بسیار موثر بوده است به گونه که کاهش تلفات و خسارات درمانی و پزشکی را در تابستان جاری که گرمترین تابستان سال های اخیر بود، مشاهده کردیم.
کیامرث حاجی زاده با اشاره به کاهش مصرف برق در تابستان سال جاری اظهار کرد: در زمینه کاهش مصرف برق بسیار خوب عمل شده و علاوه بر کاهش مصرف قطعی برق را نیز کمتر شاهد بودیم.
وی بیان کرد: تشکیل کارگروه‌های 14 گانه ستاد بحران از مهمترین اقدامات انجام شده در چند ماه اخیر توسط مدیریت بحران است که این کارگروهها ابزار اصلی در بحث بحران به شمار می روند.
مدیر کل مدیریت بحران استان یاداور شد: استان خوزستان دارای پنج اقلیم آب و هوایی و از تنوع بالایی در این زمینه برخوردار است این استان قطب اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور محسوب می‌شود و از طرفی نیز با تغییر شرایط اقلیمی در استان و کارهای غیر کارشناسی مشکلات خاص خود را هم از جمله بحث ریزگردها، سیلاب و .. را به دنبال دارد که نیازمند توجه خاص و ویژه است.
وی گفت: تصمیمات امروز ما در زندگی نسل آینده تأثیر بسزایی خواهد داشت که در صورت غفلت می تواند گریبانگیر آنها شود.
زیرساخت های استان به دلیل آثار ناشی از جنگ تحمیلی بسیار فرسوده و نابسامان هستند و به جهت رشد جمعیتی و تغییرات اقلیمی و کمبود در ارایه خدمات شاهد بروز بحران هستیم.
مدیر کل مدیریت بحران اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و کمبودها گاهی شاهدیم که افرادی حوادث کوچک را بسیار بزرگ جلوه داده و فرافکنی می کنند که باعث فرار نخبگان و سرمایه گذاران از استان می‌شود که در شأن این استان نیست.

معاون مرکز اورژانس خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بحران‌های تنفسی در سال 95 بیان کرد: توزیع 350 هزار مکاسک، استفاده از چندین دستگاه آمبولانس در سطح شهر اهواز، اعلام آمادگی پرسنل فوریتهای پزشکی، اطلاع رسانی توصیه‌های لازم به شهروندان از طریق رسانه‌ها، تجهیز آمبولانس‌ها به کپسول پرتابل اکسیژن، هماهنگی با بیمارستان‌ها در سطح شهر، تدارک داروهای مورد نیاز بیماران تنفسی در همه بیمارستان‎ها، اعلام آمادگی همه بیمارستان‌های دانشگاهی و آماده باش آن‌ها، اختصاص فضای مجزا در اورژانس‌ها به بیماران تنفسی، درمان رایگان بیماران تنفسی و ... از جمله این اقدامات است.
عباس نبوره با اشاره به آمار ماموریت‌های اورژانس در سال 94 در خصوص گرد و غبار گفت: جمع کل بیماران تنفسی 406 نفر است که از این تعداد 248 بیمار اعزام و 158 بیمار در محل درمان شدند همچنین جمع کل بیماران قلبی 722 نفر بود که از این تعداد 467 نفر اعزام و 255 نفر در محل درمان شدند.
وی با اشاره به آمار ماموریت‌های اورژانس در سال 95 گفت: از تعداد 297 بیمار تنفسی 234 نفر اعزام و 63 نفر در محل درمان شدند و از 315 بیمار قلبی در سطح استان 293 نفر اعزام و 22 نفر در محل درمان شدند.
معاون مرکز اورژانس خوزستان با مقایسه آمار مراجعین تنفسی سال‌ 94 و 95 گفت: تعداد کل بیماران در 48 ساعت نخست در دانشگاه جندی شاپور به 13 هزار و 621 نفر رسید که در سال 95 این تعداد به به یک هزار و 565 نفر کاهش پیدا کرد، دانشگاه دزفول تعداد بیماران تنفسی از 459 نفر در سال 94 به 53 نفر در سال 95 کاهش یافت، دانشکده بهبهان در سال 94 هیچ بیمار تنفسی نداشت اما در سال 95 به هشت بیمار افزایش پیدا کرد همچنین دانشکده آبادان در سال 94با 89 بیمار تنفسی به 781 بیمار تنفسی در سال 95 رسید.
وی تصریح کرد: به طور کلی در سال 94 تعداد 14 هزار و 196 بیمار تنفسی به ثبت رسیده که در سال 95 این تعداد با کاهش 83 درصدی به 2 هزار و 407 نفر رسید.

***ماشین‌های بالابر برای هرس درختان کم داریم
سرپرست معاونت شهرداری اهواز بیان کرد: در حال حاضر شهرداری در نزدیک به 33 نقطه از شهر در حال کار است اما به طور کلی حجم کار بالا است.
علی رضا حلاج افزود: سال گذشته همه دستگاه‌ها‌ همکاری خوبی داشتند و دستگاه‌های بالابر را به منظور هرس درختان در اختیار شهرداری قرار دادند چراکه تعداد دستگاه‌های بالابر در شهر کم است.

***با دستگاه‌های سهل‌انگار برخورد می‌شود
سرپرست فرمانداری اهواز گفت: تکلیف همه دستگاه‌ها در استان مشخص است و مصوبات نیز ابلاغ شده است لذا همه دستگاه ها مکلف به همکاری هستند.
نبی الله خون میرزایی افزود: البته چه دستگاه‌ها همکاری بکنند و چه همکاری نکنند تکلیف شهرداری مشخص است و مسوولان شهرداری می‌توانند دستگاه‌هایی را که از تکلیف خود عدول می کنند را به ما گزارش دهد.
وی با تاکید بر این که شهردار باید پای کار باشد توضیح داد: با هر دستگاهی که در این زمینه سهل انگاری کند به شدت برخورد می‌شود.
فرماندار یادآور شد: زمان را نباید از دست داد زیرا در غیر این صورت همه ما زیر سوال می‌رویم.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار:کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.