به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان فرامند هاشمی زاده در پنجمین نشست شورای حفاظت کیفی آب استان خوزستان در سالن معاونت عمرانی با تاکید بر ضرورت تامین آب مزارع کشاورزی و استفاده از روش هایی برای مصرف بهینه آب اظهار داشت: ساماندهی انهار سنتی کشاورزی اولین قدم برای صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آبهای مصرفی کشاورزی است و در همین راستا سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی استان مکلف شدند با انجام جلسات مشترک و بررسی مسائل فنی این موضوع را اجرایی کنند.
وی افزود: این جلسه به صورت فوق العاده و برای رسیدگی به درخواست های کشاورزان در خصوص تامین آب کشاورزی مورد نیاز آنها تشکیل شد و با توجه به بررسی های صورت گرفته برابر برنامه ای که توسط سازمان جهاد کشاورزی تدوین شده کشت در پنج حوضه آبی استان مجاز می باشد.
هاشمی زاده در خصوص کشت برنج نیز عنوان داشت: در این خصوص نیز میزان کشت با توجه به مخازن آبی استان مورد بررسی قرار گرفت و میزان کشت شلتوک در هر حوضه مصوب شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در ادامه اظهار داشت: با توجه به میزان بارش در سال گذشته و آورد رودخانه ها مخازن آبی استان امسال بسیار کمتر از سال گذشته است به همین دلیل حساسیت بر میزان کشت محصولات کشاورزی با مصرف آب بالا بیشتر شده است.
هاشمی زاده افزود: بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان تولید محصولات کشاورزی با وجود خشکسالی موجود مطلوب بود ولی شرایط به گونه ای است که مصرف بهینه آب و استفاده از روش های نوین کشاورزی باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تمهیدات درنظر گرفته شده و دقت نظر نهادهای متولی و مشارکت مردم امسال شاهد کمبودی در تامین آب مورد نیاز کشاورزان نباشیم.
استاندار خوزستان چندی پیش در شورای کشاروزی خوزستان به صورت صریح مخالفت خود را ممنوعیت کشت برنج در استان اعلام گفته بود دلیلی ندارد که تصمیم گیری وزارت جهاد برای خوزستان با سایر استان ها یکسان باشد زیرا شرایط این استان با اصفهان و فارس متفاوت است.
بیشتر مناطق غرب خوزستان کشت دوم خود را به محصول برنج اختصاص می دهند و از آب رودخانه کرخه برای آبیاری شالیزارهای خود استفاده می کنند.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.