به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده پهارشنبه در حاشیه بازدید از دایک مرزی هورالعظیم با کشور عراق در منطقه رفیع به خبرنگار ایرنا گفت: مدیریت نکردن صحیح آب در این تالاب فرصت به کارگیری و توزیع مناسب و مفید آب را به یک تهدید داخلی و بین المللی تبدیل خواهد کرد.
وی هشدار داد: وقوع بارندگی در روزهای آینده و به تبع آن رهاسازی بیشتر آب در رودخانه های منتهی به این تالاب می تواند ضررهای هنگفتی را به دنبال داشته باشد که در نتیجه دستگاههای اجرایی ذیربط باید به نحو مناسبی در قبال آن انجام وظیفه کنند.
دایک مرزی در منطقه رفیع به دلیل افزایش ورودی آب به حوضچه سوم تالاب هورالعظیم صبح روز سه شنبه دچار مشکل شد که با اقدام هماهنگ دستگاههای اجرایی برطرف شد.
در این بازدید علی رغم هماهنگی های قبلی جای مدیران ارشد و تصمیم ساز شرکت متن خالی بود.
گفته می شود قسمت عمده ای از مشکلات فرا روی توزیع مناسب آب در این تالاب را شرکت متن ایجاد نموده که در حل مشکلات موجود اقدامات کافی را ندارند.
رهاسازی آب به بخش خشک شده تالاب هور العظیم به وسعت پنج هزار هکتار با هدف جلوگیری از تخریب دایک مرزی و نیز مقابله با ریزگردها آغاز شده است.
بخش خشک شده تالاب هور العظیم هم اکنون یکی از کانون های انتشار ریزگردها درمنطقه است که برای باز کردن دریچه های آب در این بخش همواره با مقاومت شرکت توسعه مهندسی نفت 'متن ' که این اراضی دراختیارآنهاست ، مواجه بوده است.
دایک مرزی هورالعظیم، نقش جداکننده بخش ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم را داشته که با تخریب آن، بخشی از آبی که در پشت دایک نگهداری می شد به سمت بخش عراقی تالاب سرازیر شده است.
هورالعظیم در جنوب غربی کشور در مرز ایران و عراق قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم در عراق واقع شده است.
این تالاب هم اکنون توسط جاده های جنگی سیدالشهدا، شهید همت، شط علی و امام رضا به پنج مخزن تقسیم می شود، که از سمت غرب به دایک مرزی و از شرق به جاده شهید باکری و دژ استانداری محدود می شود.
دایک مرزی یاد شده 104 کیلومتر طول ،هفت متر عرض و پنج متر ارتفاع دارد.
این طرح از سال 1379 آغاز و در سال 1390 با تاخیر 11 ساله پایان یافت و هدف از اجرای دایک مرزی کنترل سطح و عمق تالاب با احداث خاکریز حفاظتی برای استقرار نیروهای نظامی، احداث سازه های سرریز برای استفاده بهینه از منابع آبی و فراهم کردن زمینه های اشتغال عنوان شده است.
3004/6064
خبرنگار: خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.