به گزارش ایرنا غلامحسین خواجه روز دوشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه در سرسرای دانشکده علوم بیان کرد: آیین‌نامه‌های حق‌التدریسی در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و همچنین شاخص‌های مورد استفاده در انتخاب پژوهشگران برتر نیز باید متناسب با سیاست‌های ارتقای این دانشگاه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ارتباط دانشگاه با جامعه از جمله سیاست‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: توجه به انجام پژوهش‌های کاربردی برای رفع نیازهای سازمان‌ها و صنایع برای حل مشکلات جامعه اهمیت دارد و به ویژه در شرایط تحریم و فشارهای مضاعف استکبار جهانی، ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت مورد تاکید است.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌ مشترک علمی بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور گفت: حل مشکلات جامعه در قالب اجرای پایان‌نامه و رساله‌های دکتری مورد توجه قرار داشته و پایان نامه‌ها باید به سمت حل مسایل جامعه و صنعت پیش بروند که در این صورت مورد حمایت قرار گرفته و امتیاز می‌گیرند.

خواجه بیان کرد: باید امتیازات ویژه ای را برای پژوهش‌های منجر به حل مسایل جامعه در نظر گرفت که از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و این دانشگاه است.

ساماندهی حوزه پژوهش در خصوص نیازهای جامعه ضرورت است

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاههای خوزستان نیز گفت: حوزههای مختلف این دانشگاه به مهندسی و ساماندهی نیاز دارد و کمیگرایی و میل به آمارها نگران کننده است.

حجتالاسلام سید محسن شفیعی افزود: باید این احساس در جامعه ایجاد شود که وجود دانشگاه و پژوهش در حل مشکلات تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: اولویت‌بندی و سامان گرفتن حوزه پژوهش درارتباط با نیازهای جامعه ضرورت دارد و مبادا به سمتی برویم که نیازهای جامعه در آن مقطع به سمت دیگری باشد.

حجتالاسلام شفیعی ادامه داد: توازن و تعادل در خروجی کارهای پژوهش در دانشگاههایی مانند شهید چمران اهواز یک ضرورت است و مسئولان حوزه‌های پژوهش باید این موضوع را مورد تاکید قرار دهند.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاههای خوزستان با تاکید براهمیت مقوله اخلاق در پژوهش گفت: یک استاد در کنار آنچه درخصوص پژوهش تعلیم می دهد، کرامت پیشکسوتان، رعایت حق دیگران و توجه به امانتداری در پژوهش های دیگران را باید آموزش دهد.

وی اضافه کرد:  تکریم بزرگان در حوزه آموزش و پژوهش باید به یک رویه تبدیل شود.

حجتالاسلام شفیعی با اشاره به اینکه این موضوع کار سختی است که  با جامعه و مردم مرتبط باشیم اما عوام زده نشویم گفت: باید درارتباط با جامعه موثر باشیم و اگر جامعه علمی، خود را تکریم نکند در چشم عامه مردم اقتدار و ارجمندی علمی تحقیق دیده نمی‌شود.

در این آیین ۲۴ پژوهشگر برتر مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.