به گزارش ایرنا احمدعلی کیخا شامگاه چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی خوزستان پیرامون خسارت های وارده در نتیجه سیل اخیر اظهار داشت: مطابق آمارها سال آبی گذشته از نظر خشکسالی و امسال از نظر بارش های باران در 50 سال گذشته بی سابقه بوده اند که این نشان دهنده دامنه وسیع تغییرات اقلیمی است.
وی با اشاره به اینکه باید خود را برای خشکسالی ها و سال های سیلابی بیشتری آماده کنیم گفت: در سال های گذشته اقدامات مناسبی برای مقابله با تغییرات اقلیمی انجام نشده است.
وی تصریح کرد: سیلاب ها مشکلات بسیاری برای مردم به ویژه کشاورزان ایجاد کرده است اما در نهایت منافع سیل برای کشور خشک ایران بیشتر از هزینه ها و خسارت ها آن است، البته باید پذیرفت که ما قادر به کاهش هزینه های سیل نبوده ایم.
کیخا اظهار داشت: یکی از ایرادهای اصلی در برنامه ریزی های کشور این است که تصمیمات باتوجه به شرایط فعلی گرفته می شود به طور نمونه سال گذشته به دلیل وجود خشکسالی با هرگونه سدسازی مخالفت می شد ولی امسال بسیاری موافق آن هستند.
وی ادامه داد: در سال گذشته کمیسیون کشاورزی برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مقاومت های بسیاری کرد و در نتیجه موفق هم شد، درحال حاضر نیز برای پرداخت خسارت سیل کشاورزان تمام تلاش خود را می کنیم.
رییس کمیسیون کشاورزی یادآور شد: در همین مدت نیز مکاتبات بسیاری با وزرای مربوطه شده است اما باتوجه به دغدغه و مشغله های این افراد سعی شد برگزاری جلسات مانع فعالیت های آنان نشود.
وی افزود: وزارتخانه های کشاورزی و نیرو باید برنامه ریزی دقیق خود درباره پساسیلاب را به مجلس ارائه دهند، اگر در زمان مناسب خسارت های ناشی از سیل در خوزستان جبران شود قطعا سال زراعی آینده این ضرر به بخش کشاورزی جبران خواهد شد.
کیخا توضیح داد: زمزمه هایی مبنی بر حذف بودجه ریزگردهای امسال و جایگزین کردن خسارت های سیل به جای آن شنیده می شود که نمایندگان باید مانع عملی شدن این تصمیم شوند.
وی با اشاره به اینکه مردم و مسئولان نقاط درگیر سیل شب و روزهای سختی را سپری می کنند ادامه داد: هفته گذشته در سفری از استان های گلستان، مازندران و فارس بازدید کردیم و نتیجه مشاهدات خود را به عنوان نمایندگان مردم با صراحت با مسئولان مربوطه مطرح کردیم.
رئیس و اعضاء کمیسیون کشاورزی مجلس روز چهارشنبه برای بررسی میدانی آخرین وضعیت سدها و خسارات وارده به کشاورزان مناطق سیل زده سفر کردند.
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.