دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش گفت: لازم است مسئولین شهرستان شوش در زمره حمایت کنندگان از میراث فرهنگی قرار بگیرند نه اینکه به بهانه توسعه، آغازگر تخریب و نابودی این مواریث شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، علی درویشی در گفتگویی اختصاصی اظهار کرد: در دیماه امسال  فعالیت شبانه لودرها به منظور خاکبردای برای ایجاد زیرگذر ورودی شهر شوش، سبب تخریب بخشی از  آثار تاریخی شهر شد.

وی افزود: این اقدام با هماهنگی مسئولین محلی شهرستان شوش آغاز و با پیگیری و ممانعت میراث فرهنگی و حضور مدیرکل و معاونین آن در محل متوقف شد که چرایی این اقدام باید مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار گیرد.

درویشی تصریح کرد: اینکه چرا مسئولینی که موظف به حفاظت آثار هستند بصورت شبانه و با وجود عدم موافقت سازمان میراث فرهنگی و دوستداران آثار تاریخی اقدام به خاکبرداری برای ایجاد زیرگذر کردند جای بررسی و تحقیق دارد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش خاطرنشان کرد: در همین روزها شاهد آن بودیم که پیمانکار مسئول پروژه ای بدون کسب اجازه و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قسمت هایی از بلندی های طاقدیس سردارآباد را که در حریم محوطه جهانی قرار دارد تسطیح کرده و پیرو این عمل به تهدید نگهبانان محوطه میراث فرهنگی پرداخته است.

وی ادامه داد: محوطه جهانی چغازنبیل بر روی طاقدیس سردارآباد قرار دارد و نگهداری از آن در جهت حفظ منظر کالبدی و منظر طبیعی این محوطه نقشی کلیدی دارد.

درویشی با اشاره به اینکه در ضوابط حفاظتی عرصه و حریم محوطه جهانی چغازنبیل بطور شفاف به حفظ بستر تاریخی و طبیعی این محدوده اشاره شده است، تاکید کرد: این  اقدام غیرقانونی توسط هر شخص و ارگانی تخلف محسوب می شود و عموما شاهد آن هستیم که تخلف از سوی مسئولین آغاز و انجام شده و  به افراد دیگر جامعه نیز سرایت  می کند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش با اشاره به این نکته که شوش شهری با قابلیت بالا در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری است، بیان کرد: این شهر با اندکی حمایت و پیگیری مسئولین می تواند به قطب های مهم گردشگری ایران و جهان تبدیل شود. این امر مهم نه تنها نیاز به حمایت بیشتر میراث فرهنگی دارد.

 وی گفت: لازم است فرماندار و نماینده شهر بعنوان سردمداران حمایت از میراث فرهنگی این شهرستان قرار گیرند نه اینکه خود آغازگر تخریب و نابودی مواریث فرهنگی باشند.

درویشی با انتقاد از عملکرد مسئولین شهرستان شوش در حمایت از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی، عنوان کرد: کدام یک از مسولین شهر شوش که بعنوان شهر جهانی شناخته می شوند خود تحصیلات مرتبط با میراث فرهنگی دارند؟ و یا دارای مشاورهایی در حد جهانی و ملی در کنار خود هستند که به آثار باستانی بعنوان فرصت نگاه کنند نه سدی در برابر توسعه؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.