سرپرست وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی در شورای اجتماعی خوزستان در اهواز گفت: در دولت تدبیر و امید، سلامت اجتماعی از مهم ترین اولویت ها به شمارمی رود و در تدوین برنامه ششم برای اولین بار در برنامه های توسعه ای به سلامت اجتماعی یک نگاه علمی - کارشناسی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، انوشیروان محسنی بندپی پیش از ظهر امروز پنجشنبه  پانزدهم شهریور در شورای اجتماعی خوزستان در اهواز، اظهار داشت: سال ۱۹۴۷ در تعریف سلامت، شاخص های سلامت معنوی، اجتماعی و روحی مدنظر بود؛ ولی متأسفانه چنین سلامت جامعی را در نظام اجتماعی کشور فراموش کردیم؛ شاید انواع واکسیناسیون را در کشور دیده بودیم ولی سرریز این نگاه ناقص برای تعریف سلامت را می توان در عدم نگاه کارشناسی، علمی و دقیق، بروز و شیوع آسیب های اجتماعی مختلف از جمله اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، اختلالات روحی ـ روانی، عدم شفافیت و توجه به سرمایه های اجتماعی کشور دید.

سرپرست وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم برای مقابله با هر کدام از آسیب های اجتماعی تدابیری تعریف شده است، افزود: آسیب های اجتماعی یک پیچیدگی ماهیتی دارد که برای رفع آنها به یک هم افزایی بین دستگاه های دولتی و نگاه اجتماع محورانه از بیرون نیاز داریم.

محسنی بندپی یادآور شد: برای اولین بار برای تدوین و تولید بسته های مددکاری ۹ دستگاه و نهاد کنار هم قرار گرفتند که شاید ۱۵ سال آینده نتیجه آن قابل مشاهده باشد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پیشگیری های متعدد در راستای کاهش اعتیاد از طریق مقابله با عرضه مواد مخدر گفت: متأسفانه سه استان هم مرز ایران در افغانستان ۳۰۰ درصد سطح کشت تولید مواد مخدر را افزایش دادند و طبیعتا صف اول مقابله با عرضه مواد مخدر نیروهای خدوم ناجا هستند که کار بسیار ارزشمندی را انجام می دهند. 

محسنی بندپی عنوان کرد: به یک توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه برای اعتیاد در محیط کار، دانشجویی و دانش آموزی و دیگر اماکن نیاز داریم؛ در همین راستا پنج هزار تیم بهزیستی در پنج هزار محله دارای ریسک بالا استقرار پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه برای درمان اعتیاد از روش درمان در کمپ عبور کردیم چون هیچ اثرگذاری ندارد و باید این موضوع را قبول کنیم، عنوان کرد: در کمپ ها پنج درصد راندمان مشاهده شده ولی درمان اجتماع مدار بالای ۳۵ درصد تأثیر داشته است.

 سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: استان خوزستان استانی استراتژیکی است و با وجود فراوانی آب به دلیل عدم برنامه ریزی های گذشتگان از کمبود آب رنج می برد؛ همچنین خط مقدم جنگ و ریزگردها هم بوده است.

محسنی بندپی ادامه داد: مردم این استان خط مقدم خیلی از مشکلات بودند و نگاه ملی به این استان باید بیشتر باشد؛ در بهزیستی اولویت گسترش پایگاه ها و اورژانس اجتماعی را در این استان رعایت و ۱۱ شهرستان خوزستان را از اورژانس اجتماعی بهره مند کردیم.

وی با اشاره به پیش بینی راه اندازی یک مرکز جامع خدمات بهزیستی در حاشیه مرکز استان افزود: همچنین برای مشاوره پیش از ازدواج یک پرسشنامه سه صفحه ای تدوین شده و مشاوره هایی به زوجین داده می شود.

محسنی بندپی خبر داد: هر خانواده ای که دارای یک فرزند معلول باشند برای بارداری دوم مشاوره و آزمایش ژنتیک آنها بر عهده سازمان بهزیستی خواهد بود.

سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأکید کرد: باید مردم را امیدوار کرد تا شکاف نسلی و این گسست ها را برطرف شود، نباید پمپاژ ناامیدی در کشور باشد و این شکاف بین دولت و ملت باید از بین برود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.