امید خاکدان نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پروژه بین المللی ترسیب کربن در گستره 60 هزار هکتار و جمعیت هفت هزار 340 نفر شهرستان جاجرم اجرا می شود.
وی افزود: از اقدامات مهم این پروژه بهبود وضعیت اقتصادی مردم از طریق تشکیل صندوق های خرد اعتباری و ایجاد فعالیت های اشتغال زا از محل سرمایه این پس اندازها است.
خاکدان نیا گفت: مرحله اول این پروژه در چهار روستای جربت، خراشا، قلی و کرف شهرستان جاجرم با تشکیل چهار صندوق توسعه پایدار با 40 گروه و 540 نفر عضو هم اکنون در حال اجرا است.
ترسیب کربن به جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود؛ این پروژه بین المللی مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و نیز مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.
ارائه مدل ترسیب کربن در مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان هدف جهانی، احیای منابع طبیعی تخریب شده منطقه با مشارکت گروه های توسعه روستایی به عنوان هدف ملی و بهبود شاخص توسعه انسانی مردم منطقه و توانمندسازی گروه های توسعه از جمله اهداف منطقه ای طرح ترسیب کربن اعلام شده است.
به عبارتی دیگر، این طرح بین المللی با هدف کاهش گازهای گلخانه ای، حفاظت و احیای منابع طبیعی و بهبود شاخص های توسعه انسانی ازطریق توان افزایی و بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی با مشارکت جوامع محلی درحال اجراست.
شهرستان جاجرم در 150 کیلومتری بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد و دارای سه بخش مرکزی، سنخواست و شوقان با 43 روستا است.
/7189/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.