مهری هاشمی دوین شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مجموع بارندگی های این استان از اول فروردین ماه تا 30 مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، در بیشتر ایستگاه های استان 55درصد کاهش دارد.
وی میانگین بارش استان در 7 ماه امسال را 63.5 میلی متر دانست که تاثیر زیادی در کاهش آب های سطحی و سفره های زیرزمینی داشته است.
وی گفت: بیشترین کاهش بارش در بین ایستگاه های هواشناسی استان مربوط به ایستگاه شیروان با 71 درصد و بجنورد 62 درصد بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی هم پیشتر به ایرنا گفت: ساکنان شهرهای شیروان، اسفراین و فاروج در این استان به علت خشسکسالی های متوالی بشدت با تنش آب آشامیدنی رو به رو هستند.
برداشت بی رویه از منابع آب در چند دهه اخیر هم در خراسان شمالی باعث کسری آب در آبخوان های زیرزمینی خراسان شمالی شده و به گفته مدیر عامل آب منطقه ای خراسان شمالی میزان این کسری یک میلیارد و 819 میلیون متر مکعب است.
سیدابراهیم علوی با اشاره به اینکه دشت اسفراین 16 متر کاهش سطح آب در دو دهه داشته است گفت: این دشت در مجموع با 936 میلیون متر مکعب کسری مواجه است.
وی وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشت های استان را به علت برداشت های بی رویه و هم چنین وقوع خشکسالی های متوالی نگران کننده خواند و گفت: منابع آب زیرزمینی استان در دشت های اسفراین، جاجرم و صفی آباد به سمت شور شدن می رود.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی دارای 344 هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی است.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سید حسین قدسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.